Ivrig newbie som sliter med at akvarievannet har vært veldig tåkete.

Hei, er relativ fersk akvarister her i huset, har lest masse her på forumet og andre sider. Vi har helt forelsket oss i planteakvarier og sett mange *gosj* bilder. Vi har begynt "forsiktig" med et kvadratisk 200L kar. Vi har en del planter oppi samt javamose som vi prøver å få til å gro..

fiskene er 4 guppy, 4 sea, 5 maller, 5 eplesnegler, 2 labyrintfisk og 3 black molly.
Det er ca 2 uker siden oppstart og vannet har tidvis vært veldig tåkete.(naturilignok de første dagene men det gikk vekk.) Vi leste da at det kom av svevealger og tenkte på mørklegging, men da vil vel også plantene dø?

vi har tilsatt Co2 på 4ml daglig i en uke da ut fra målinger så ligger denne litt lavt..

Nitritt har alltid vært 0, tetra dråpetestsett

16/3
KH: 3
pH: 7,5
CO2: 3

skiftet 21/3 ut halvparten av vannet pga veldig tåkete vann

22/3
KH: 3
pH: 7
CO2: 10

Så vil tro at Co2 på rundt 10 er bra..ifl tabellene til tetra.
gjør vi det riktig og skal vi fortsette å tilsette co2 da bare når vi regner ut at denne er veldig lav eller skal vi tilsette hver dag for å holde det stabilt..
er glad for andre tips om noen har til en newbie som meg.

Uklart vann
Sliter med det samme problem som deg. Jeg hadde et nystarter kar med tåkete vann.
Løsningen for meg var engangsvasklekluter som du fester rundt innsug til filterpumpe.
Dette filterer småpartilkler mindre enn alger.
Disse går fort tett, så da må de kastes og nye monteres. I mitt kar var vannet klart etter 4-5 runder med kluter.
Vet ikke hvorfor dette problemet oppstår, men dette er noe som virket for meg.
Vannet har blitt klart.
Diatomfilter?
Har nå søkt litt rundt på nettet og det kan hende at et slikt ditom filter kan fikse uklart vann problemer. det er jo egentlig en boks fult av "kluter" eller en slags spes sand. dette kjører man engang i blandt. ikke så utbredt i norge, men det er kanskje andre her inne som erfaring med dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Anders K
Reklame for plussmedlemskap