Hva betyr ci2? jbl easytest 6 in1

hei jeg har hvert å kjøpt tester til akvariet mitt. har funne greie beskrivelser på hva NO3, NO2,GH,KH OG PH. men finner ingen stede der det står noe om CI2. det står nederst på tabellen og skal leses av med det samme. det stod 0 på min, har skjønt at det er bra .. men hva er bra da?
Tror nok det står Cl2, som er klorin. Se bruksanvisningen for denne testen. (pdf fil)
Bare for å utrydde en utbredt misoppfatning : Cl2 er grunnstoffet klor, og har ingenting med Klorin å gjøre (Klorin er natriumhypokloritt). Tror grunnen til denne misforståelsen rett og slett er at grunnstoffet klor heter Chlorine på engelsk.
Takk for rettingen. Du har selvfølgelig rett i at det var en litt for rask oversettelse uten å tenke seg om. Cl er klor, men hvorfor de benytter Cl2 ser jeg ikke i farten siden det er et rent stoff, og derfor ikke trenger angivelse av bindinger, men det er sikkert en som kan mer kjemi enn meg som vet det.
Grunnen til at Cl2 brukes er nok at klor som ikke er bundet (f.eks. i et salt) eksisterer i gassform under normal temperatur.
Takk for svar men..
takk for svar, men jeg har lest bruksanvisningen. det jeg egentlig lurer på e hvilken betydning har dette grunn stoffet for fiskene mine? hvis det skulle vise seg at denne testen slår ut en gang, hva og hvordan skal jeg da gå frem?
pippen86
takk for svar, men jeg har lest bruksanvisningen. det jeg egentlig lurer på e hvilken betydning har dette grunn stoffet for fiskene mine? hvis det skulle vise seg at denne testen slår ut en gang, hva og hvordan skal jeg da gå frem?

Da gjør du det samme som man nærmest alltid skal gjøre hvis det går galt med vannverdier : du gjør et skikkelig vannbytte !
Hvis du tar visse forholdsregler, er det liten fare for at du får klorforgiftning i vannet ditt. Klor opptrer som gass løst i vannet, og den vil enkelt kunne fjernes ved at man enten mellomlagrer vannet med lufting over natten, eller at man bruker vannforbedringsmidler (f.eks. produkter som Aquasafe). Mitt personlige syn at metode 1 er å foretrekke.
Hans E
Takk for rettingen. Du har selvfølgelig rett i at det var en litt for rask oversettelse uten å tenke seg om. Cl er klor, men hvorfor de benytter Cl2 ser jeg ikke i farten siden det er et rent stoff, og derfor ikke trenger angivelse av bindinger, men det er sikkert en som kan mer kjemi enn meg som vet det.

Grunnen til at klor opptrer som Cl2 (Cl-Cl), er fordi klor-atomet mangler ett elektron i det ytterste skallet og vil derfor være for ustabilt til å opptre alene, slik at den raskt vil binde seg til et annet klor-atom for å oppnå en stabil fase (de deler på ett elektron, for å "fylle" det ytterste skallet). Bare edelgasser som helium, neon osv. vil kunne opptre som bare grunnstoffet alene.

Dagens kjemi-leksjon! heheh
pippen86

Klor brukes bla. til å desintifisere drikkevannet, slik at vann rett fra springen vil kunne inneholde klor, ikke farlig for oss, men kan påvirke fiskene.
Metoden for å unngå klor i vannet til fiskene, er slik som SilverShaded beskrev før meg
Bare for å legge til litt info om dette med drikkevann og rensing/klor : Svært mange norske vannverk går bort fra klortilsetning. Moderne UV-anlegg erstatter klor, og man griper kun til klortilsetning dersom det er problemer med UV-anlegget, det oppdages smittestoffer, eller råvannet er av dårligere kvalitet enn normalt. Dårlig kvalitet kan forekomme i tider på året der det er mye tilsig av dårlig/forurenset vann til vannkildene.

I Bergen er det iflg. Bergen kommune kun to av vannverkene som fast benytter klor : Gullfjellet (Svartavatn og Kurlatjørn)og Risnes (Risneselva). Har du vann fra et av disse er det tilrådelig å ta de nevnte forholdsregler.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap