Co2 system og bølgepumpe.

Inaktiv bruker
Hei var i dyrebutikk her en dag og snakket litt om plantene i akvariet mitt. De er gule, har alltid slitt med å få de friske og grønne. I perioder har det gått veldig fint også plutselig blir de gule og da tar det flere mnd før jeg får de fine igjen.

Jeg har lenge vurdert å kjøpe et billig co2 system å sette inn, men har aldri kommet meg rundt og gjort det. Når jeg fortalte dette sa han at jeg da måtte øke bevegelsen i vannet med en bølge maskin, slik at oksygen nivået i karet øker. Vil ikke disse 2 motvirke hverandre?
Bølgemaskin fordi du skal tilsette Co2? Det var rart - har aldri hørt noe slikt skal være nødvendig. Alle vet jo at økt vannbevegelse i overflaten lufter ut Co2'en, slik at plantene "mister" den.

Det du derimot må passe på når/hvis du skal tilsette Co2, er nivået av det i vannet. FOR mye Co2 vil kvele fisken så de dør. Overdose er altså ikke bra i det hele tatt, og man må ta hensyn til fiskene og ikke bare pøse på i håp om å få fine planter. Et typisk tegn på overdose CO2 er at fiskene begynner å gispe og henger i overflaten.

Det er vanskeligere å kontrollere CO2-nivået hvis man bruker de hjemmelagde typene med gjær og sukker i flaske, og overdoser skjer som regel med den metoden.
Bruker man gassflaske og elektronisk styring, kan man finjustere med en ventil.

Du kan altså glemme "bølgemaskin" som butikken påstår. Men du bør velge et Co2-system som enkelt lar deg ta styringen og kontrollen over nivået Co2 i vannet.

Når du skriver om plante-mistrivselen hos deg, så lurte jeg litt på når skiftet du lysrør i akvariet ditt sist, og hva slags lysrør er det?
Gule blad og dårlig plantevekst MÅ ikke komme av mangel på Co2, det kan være mange andre faktorer som spiller inn. Vet du forresten hva plantene du har heter? Dersom du har valgt kravstore planter som ikke passer inn i akkurat de forholdene du har i ditt akvarium, er det jo ikke rart de "henger med hodet". Man bør velge planter som passer inn under forholdene man kan tilby. En plante er ikke bare en plante De har forskjellige behov og krav, akkurat som fisk.

Jeg har valgt planter som trives nesten overalt og ikke er så kravstore, og har ikke noe problemer med planteveksten. De vokser som bare det, er grønne og fine. Jeg har ikke noe Co2 tilsetning og klarer meg fint uten pga plantevalgene.
Bruk av co2 system
Ved å tilsette CO2 kan du øke metningen av O2 opptil 120%, for plantene bruker CO2 under fotosyntesen og produserer O2. Ved å tilsette mer O2, i form av luftestein eller difusor, "jager "du ut CO2 og plantene mistrives
Inaktiv bruker
Ja var det jeg tenkte også, skjønne rikke helt hva han ville fram til her. Navn på plantene vet jeg dessverre ikke, men jeg går som regel for de som skal være lettest å ha, samt de som trives i sandbunn.

Nå er det vel 7 mnd siden jeg byttet lysrør, bruker 2x t8 lysrør(rosa lys).

Tenker ikke på å bygge egen co2 maskin ihvertfall, det koster ikke så mye for en enkel i butikken.

Skal prøve å tilsette jern i vannet i noen uker nå å se om dette kan sette fart i plantelivet. Kjedelig når de ikke er fine.
Nevrotica
Ved å tilsette CO2 kan du øke metningen av O2 opptil 120%, for plantene bruker CO2 under fotosyntesen og produserer O2. Ved å tilsette mer O2, i form av luftestein eller difusor, "jager "du ut CO2 og plantene mistrives

Vet ikke om jeg følger deg her. Det å få en O2 metning på 120 % er vel relativt uvanlig, spesielt i et akvarium med organismer som bruker O2 og der du har en en utlufting av gassovermetning ved hjelp av vannbevegelser?

Som Mona helt korrekt løfter frem er en overmetning av CO2 ikke ønskelig Hvis man tilsetter CO2, vil man kunne drepe fisken med CO2-overskudd lenge før fisken dør av oksygenmangel. Årsaken ligger i at når fisken forsøker å kvitte seg med CO2 i vann med et betydelig innhold av CO2, vil utskillingen av CO2 fra gjellene reduseres på gunn av at partialtrykksforskjellen mellom CO2 i blodet og CO2 i vannet rundt gjellene bli lavere. Det blir da en opphopning av CO2 i blodet. Blir denn opphopningen stor nok, vil fisken besvime og til slutt død. Dette fordi CO2'en hindrer gassutveksling over gjellen, samt at blodets pH verdi vil endre seg med økende CO2 nivå. Blod blir rett og slett surt pga av økende CO2 innhold.

Endring av pH verdier i blodet er ikke heldig. De fleste av oss har f eks forsøkt å hyperventilerer, med ballongblåsing f eks. Det som da skjer er at CO2 nivået blir endret og dermed pH'en i blodet. Det skal ikke mye til før dette resulterer i f eks bevissthetstap.

Jeg regner med at det ikke er aktuelt å tilsette O2 men atmosfærisk luft. Ser at flere tror at ved å tilsette atmosfærisk luft, øker en O2 innholdet i vann. Dette er ikke riktig. Derimot skaper dette større eller mindre sirkulasjon av vannet i akvariet. Når vannet kommer opp til overflaten vil det skje en gassutvikling slik at det skapes en balanse jf Henrys Lov for gassutveksling.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap