Hva er beste måten og øke/senke ph og gh

Det finnes utallig poster om hva man kan bruke for å øke/senke ph og gh.
Og det finnes ett stort utvalg på nettbutikker og i dyrebutikker, men jeg vil helst prøve å bruke naturlige metoden først og fremst. Som f.eks røtter og catappa/eike blader hjelper å senke ph, men hva med øke ph?
Ang øking av gh bruker jeg pr idag gips, men finnes det andre metoder uten å bruke pulvet eller flytende?
Jeg har av og til brukt litt natron i vannet for å øke pH. Mengden kommer jo an på størrelsen til karet og hvor mye men ønsker å øke den. Den kan nok ha en innvirkning på gh, men det har jeg ikke testet for (antar at det ikke er store forandringene).

Ellers så vil også kalkstein bidra til å øke pH.
Hvor mye natron må man ha i en 190l for å øke PH med 1 grad?

Har 2 små kalksteiner også, men dem har ikke økt noenting iallefall ikke på 4 dager. Hatt oppi 2 t-skje med natron og Ph'n økte fra 7 til 7,2. Dagen etter tok jeg 1 t-skje til og den økte til 7,4. Er det sånn at den tar noen dager å jobbe seg opp på eller er det bare å ta mer til jeg kommer dit jeg vil ha den?

Vil ha Ph'n på 8.
Cathy : Det du faktisk gjør når du tilsetter natron, er å øke KH. Dette igjen fører til at vannet buffrer ved en høyere pH. Du må nok opp i en KH på over 10, vil jeg tippe.

Hvis det er til malawi-karet ditt, hva er GH på ?
Ja, det er til malawi kar, GH min er på 12 nå.

Av steiner som øker verdier har jeg 1 stor utha ice stein og 2 små kalksteiner. Samt noen multihullstein, lava steiner og ett par røtter.
Steinene trenger nok litt lenger tid enn 4 dager til å påvirke vannet. De vil heller ikke nødvendigvis øke pH...men KH/GH, avhengig av steinens sammensetning.
Ja, regnet med at steinene tar tid før dem evt hjelper til å øke verdiene :P men hva med natronen? Vil den også evt stige litt fremover og bør jeg vente noen dager igjen før jeg evt øker mengden med natron eller er det hurtigvirkende? Jeg har jo sae'r og 2 ancistrus'r i karet og vil jo ikke øke det for fort heller.
Endringer bør alltid tas langsomt. Dessuten vil karet balansere seg etter hvert, det skjer ikke øyeblikkelig. Det er også mulig pH vil balansere seg nedover, faktisk. Mål KH, så får du en pekepinn om hvor mye mer natron du behøver.
I saltvann er et av de store temaene å holde pH på rundt 8.2 og Kalknivået høyt.

Det finnes en hel masse kalkreaktorer og tilhørende kalkmedier som er laget for å løse seg raskt og greit opp i vann og heve pH

her er et eksempel men du finner slike reaktormedier i nesten alle nettbutikker, og de fleste større vanlige butikker.

Vet ikke helt hvor stort kar du har? men om du har utvendig filter, vil en grei neve med slikt medie i dette filteret nok hjelpe deg å heve pH. Det vil også vare lenge, og gi stabil pH over tid.
Har du ikke utvendig filter (kanskje du burde skaffe? så vil du etter min erfaring kunne bruke slikt medie som deler av bunnsubstratet.. ikke like effektivt, men det hjelper på det også.

en liten ulempe(?) er at til høyere pH du FÅR, til dårligere vil medie løse seg opp (derfor brukes Co2 reaktorer i saltvann) men vil tippe at du med denne metoden vil stabilisere karet rundt pH8

Det finnes også mye akvariegrus beregnet til saltvann (korallgrus) som sikkert kunne benyttes i malavikar for å heve pH. Dette er grus med meget høyt kalkinnhold.
Takk for svar are. Har 190l Juwel trigon og orginalt innvendig filter.
KH min ligger på 6 og PH ligger på 7.4.
Trigon, har de filterboxene bak i hjørnet?

Hadde jeg vert deg, hadde jeg kjøpt meg en slik boks med kalkmedium, og tatt en neve og lagt oppi den filterboxa i bakkant..
Føler meg ganske sikker på at pH vil stige opp mot 8 tallet i løpet av et par uker da.

Så slipper du å blande og tenke på og dille med Natron

Ja det er fastmontert filterbox, men hvor får man kjøpt kalkmedium? Prøvde å søke på det, men ingen info om det her inne på AF iallefall.
'alle' saltvannsbutikker på nett, og flere av de større nettbutikkene (og vanlige) har det

Forslag til nettbutikker:
reefshop eller, Korallen

Ellers ser jeg du bor i Oslo.. Akvariemagasinet, Jan Holt, og mest sannsynlig Dyrego på city har slikt. (da muligens litt dyrere enn på nettbutikker)

Skal jeg komme med en helt personlig anbefaling vill jeg gått for ARM, foreksempel fra korallen

her
Denne har jeg brukt en del selv og vert veldig fornøyd med.

hm jeg leste i en akvariebok her at ofte ønsker man jo feks å øke kh/gh men ikke ph mykt vann. Da kan man tilsette CaCl2, dvs deicer/snøsmelter. 1tsp/gallon water

ikke testet enda, men skal testes i mitt plantekar
Kalsiumklorid (CaCl2) er en av flere måter å tilføre kalk i saltvannskar, som oftest brukt i forbindelse med balling metoden.. (men kan fint tilsettes alene)

Fordelen er at du får rask virkning og kan lære deg ganske nøyaktig dossering, som på sett og vis gir mer kontroll med vannverdiene.

Ulempen er at du da øker mengde vedlikehold og grad av pass karet trenger, da ujevn dossering vil gi (kanskje alvorlige) svingninger i vannparameter.

om det vil heve Kh/Gh uten å endre Ph i ferskvann ..mulig ..aldri prøvd

OBS:
jeg vil ABSOLUTT!!! anbefale deg å kjøpe dette produktet enten som rent Kalsiumklorid (apotek?) eller på de samme nettbutikkene jeg anbefalte over. IKKE bruk snøsmelter/deicer produkt uten å være 100% sikker på at det ikke er tilsatt andre stoffer i dette.. jeg tror at de aller aller fleste kommersielle deicer produkter tilsetter hjelpestoffer type alkohol, brekkmiddel (om alkohol), salter, grus, bindingsmiddel, antiklumpemiddel, osv osv..

foreksempel her kan dette kjøpes

ok, jeg har bare planter uten noen fisk enda(prøver å stablisere plantekaret på 55L) men skal få kjøpt the real deal
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap