Viktige faktorer for oksygennivået i akvarievannet

Jeg har et 325 liters akvarium som nå inneholder 7-8 sverddragere, ca 30 oppvoksende gullguramier, en rødfinnehai og en gullprikkete pleco. Jeg har målt mengden av O2 i dette akvariet gjevnlig i en ukes tid og den virker ganske lav, alle målinger sier at akvarievannet har under 5 mg/l 02. I testkitens brosjyre står det at det er best for fiskene om vannet har en oksygentetthet på 6-8 mg/l.

Jeg har forsøkt å sette fart i overflatesirkulasjonen, og benyttet en luftpumpe for å gi mer luf ned i akvariet de siste dagene. Målingene er som nevnt allikevel ikke tilfredstillende.

Gh ca 9, Kh ca 6, ph ca 7,5.

Jeg sitter igjen med noen spørsmål:

Er det antallet fisk som gjør oksygennivået lavt, bruker de små fiskene så mye oksygen?

Akvariet har rikt med beplantning, og bra belysning, fra både sollys og 150w metallhalogen med 5500k. Plantene burde dermed produsere mer enn nok oksygen, noe som ikke ser ut til at er tilfelle. Jeg har lurt på om flyteplanter jeg har kan være årsaken til dette, og har nå renset bort en god del av disse, for å gi bunnplantene mer lys. Jeg har lest at overflatesirkulasjon er det viktigste for oksygentilførsel til akvarievannet. Burde jeg dermed fjerne fler flyteplanter, eller skal jeg heller satse på å tilføre oksygen via luftpumpe? Er det noe jeg har oversett?

Lurer altså på hva som er de viktigste faktorene for oksygennivået i akvarievannet, og hvorledes jeg skal tilføre mer oksygen på en effektiv måte.
Det hjelper om mest mulig av overflaten er i bevegelse, så det kan godt hende at å fjerne flere flyteplanter vil øke opptaket.

Du skriver ikke hva temperaturen i karet er. Varmere vann har dårligere evne til å ta opp og holde på oksygen.
Temperaturen er 27 grader.
Som Kampfisk sier, jo høyere temperatur jo mindre oksygen kan vannet holde på. Men det er ikke den eneste effekten av høy temperatur. I tillegg vil høy temp føre til øket stoffskifte hos fiskene, noe som igjen fører til at de forbruker mer oksygen.

Men de største oksygenforbrukerne i karet ditt er nok de som er usynlige, nemlig bakteriene. All nedbrytning i akvariet forbruker store mengder oksygen i alle ledd. Dette gjelder altså både de bakteriene som bryter ned organisk materiale til ammoniakk, og bakteriene i filteret som tar seg av ammoniakk og nitritt. Så alt som er av avfallsstoffer i akvariet er med på å senke oksygen-innholdet i vannet. Av denne årsaken er også retur-vannet fra filteret nokså oksygenfattig, siden filterbakteriene stjeler mesteparten. Høy fisketetthet fører altså til lavere oksygeninnhold ikke bare på grunn av fiskenes eget forbruk, men også pga. mer avfallsstoffer.

Hvis luftpumpen skal hjelpe noe som helst på oksygennivået, må eventuell luftutstrømming i akvariet bestå av størst mulig kontaktflate mot vannet...altså så små bobler som mulig.
Oxydator kan funke. Brukes i bla.rekekar.
Hva med og sette en luftdiffusor på pumpa?
Pål
Takk for innspill og forklaringer.

Bakterier, det hadde jeg ikke tenkt på.

Lett etter diffusor, men utsolgt for den jeg trenger der jeg pleier å handle nå. Har forsåvidt en innvendig pumpe som jeg har en luftslange til, men det er ikke helt findiffusert luft som tyter ut der, kan man si. Har nå fått en slik stein til luftpumpa, men den lager ikke bittesmå bobler, snarere mellomstore bobler.
Nå vet jeg ikke type pumpe du har med Bamble Zoo hadde inne eheim diffusorer nå i påska...
Pål
En vanlig luftestein har liten innvirkning på O2-nivået i karet. Best effekt ville være å ha en venturi-injeksjon like etter et utvendig filter. Da blir luften slått i filler på veien til akvariet og vannet får tid til å ta opp ihvertfall litt av oksygenet. Samme prinsipp som CO2-injeksjon, kan du si.

At det er mange planter i karet betyr ikke nødvendigvis at det produseres mye oksygen. Det kommer an på plantenes vekst/produksjon...som igjen avhenger av kombinasjonen lys/næring. Planter som holdes under ugunstige forhold kan ha mer enn nok med å holde seg i live, og er da ikke særlig gode oksygenprodusenter. Sier ikke at dette er tilfelle hos deg, men etter min mening er det bedre å finne ut av hvorfor oksygen-nivået er så lavt (og rette opp balansen) enn å sette inn nødløsninger. Akvarier med passe biologisk belastning, lite alger, god filtrering, friske og velvoksende planter og gode rutiner for foring/renhold/vannbytter bør produsere oksygen nok til å komme nær metningspunktet.
Plantene vokser stort sett, spesielt flyteplantene. Jeg har tenkt at flyteplantene kan ha tatt lys fra andre planter, og at flyteplantenes oksygenproduksjon har forsvunnet opp i luften, mens bunnplantenes oksygenproduksjon i større grad tas opp av akvarievannet.
Det er Eheim diffusor jeg trenger, takk for tipset, jeg er så lat at jeg nesten bare handler på nettet, men kan jo se der om jeg ikke får en før neste gang jeg er i Stathelle.
Tilfeldig bekjentskap
© stina engerud
Reklame for plussmedlemskap