Vannbytterutiner?

Inaktiv bruker
Alle er vel enige om at vannbytter er viktige for å holde en god vannkvalitet og holde fiskene friske. Har søkt på forumet og lest en del av det som står om vannbytter men har ikke funnet noe sted hvor det står hva som er optimalt. Det som går igjen i de andre trådene jeg har lest, er det en enighet om 25-30% pr uke når karet er stabilt og mer under innkjøring.
Hva er best? 25-30% en gang i uken eller 1/7 (14,3%) hver dag?
Håper det er mange andre som har innspill rundt dette og andre som lurer på dette. Hadde vært fint med litt diskusjon rundt temaet vannbytte og kommet frem til noe alle kan ha nytte av.
Inaktiv bruker
Hei Mac! Vannbytter for fiskenes del kan man nok ikke bytte for ofte og mye utav. Gitt vannverdiene og temperatur ikke skiller for mye fra det som er i karet. Tror også hvordan vannbyttet blir utført spiller en rolle. Står man med øsekaret hver dag 30 minutter kan det stresse sky fisk unødvendig. Har selv lagt meg på 10-15% hver dag. For plantevekstens skyld er jeg litt usikker hva som fungerer best. Noen sier så, og noen sier slikt.
Inaktiv bruker
Jeg har tid til å skifte vann hver dag, men det er det med planter og slikt som også spiller inn. Hvis det er positivt for fisk og "negativt" for planter blir det litt dilemma.
Her blir det byttet 20% to ganger i uka. Mer hvis det fores av samboer som er mer gavmild med maten. Fiskene blunker jo så søtt. Men vannbytte hver dag ser jeg som på unødvendig mye forstyrrelse, hvertfall her. Spørs jo selvsagt om man har automatisk vannbytte eller hvordan man utfører byttene.

Det er nok mange mange meninger, og ingen fasit
Inaktiv bruker
Jeg bruker vanlig Eheim 12mm slange/hevert begge veier ved vannbytter, tror det blir minimalt med forstyrrelser siden det er begrenset med vann som går gjennom slangen. Bruker kaldt vann som har stått over natten uten tilsetninger ved alle vannbytter. Foreløpig har jeg hatt 2-3 vannbytter i uken med 25-30% hver gang, de siste gangene har det blitt 50% på grunn av alger og håper dette kan hjelpe.
Inaktiv bruker
Noe jeg har lagt merke til er at glødebåndstetraene som går i karet blir på en måte litt våryr under og etter vannbyttet. Kan se ut som noe triggest i dem av tempraturendringen på 1-1.5grad. Dem digger det helt klart.
Inaktiv bruker
Da kan det virke veldig positivt å bytte litt hver dag fremfor å bytte større mengde sjeldnere...
Har også tenkt at ved større vannbytter vil det bli større utskifting av "dårlig vann" enn ved mindre vannbytter...
Inaktiv bruker
No kan jeg virke litt bastant, men vil nok hardnakket påstå at daglige små/store vannbytter vil bidra til en meget jevn og bra vannkvalitet for fiskene. I motsetning til foreksempel ett vannbytte ukentlig, eller hver fjortende dag. Uten at jeg kan si det er feil det. Har man anledning til ofte vannbytte uten stress for fiskene, så gjør det. Har man bare anledning ukentlig eller hver fjortende dag, så ikke gå rundt med dårlig samvittighet for det. Tenker da på normal belastet akvarium.
Inaktiv bruker
Kommer nok til å bytte litt hver dag her også fremfor å ta et skippertak en gang i uken, men det er interessant å vite hva andre tenker også.
Bytte ofte.
Når det gjelder planter, kommer de til å elske deg for det. det er mye nytt støff i vannet som de drar nytte av. Bare husk å erstatte det du drar ut. Sånn som Gh, næring til plantene, og andre ting du vanligvis har oppi akvariet ditt.
Inaktiv bruker
Bruker bunnlagsnæring til plantene siden de fleste av mine planter tar opp mesteparten av næringen med røttene. Vil det være en fordel å tilsette flytende plantenæring i tillegg? Siden jeg sliter med alger virker det som det er næringsoverskudd i vannet, men dette kan jeg ingenting om.
Jeg bytter stort sett en gang i uken, og jeg bytter 1/3. Er ikke sikker på hva det blir i prosenter. Men deler opp vannmengden i karet i tre, og tapper ned en tredjedel og fyller på. Ved veldig dårlige vannverdier har jeg vært nede i å tappe halvparten, men det skjer ikke så ofte.
Umulig å gi noe fasitsvar på det spørsmålet.
Men man kan tenke seg til at gjevnlige bytter er bedre enn større skippertakbytter, siden gjevne bytter vil gjøre at fiskene har gjevn kvalitet på vannet.
Men store bytter kan igjen trigge lek, siden fisker ofte leker rundt regntider da det kommer mye mat tilført i vannet og er et bra tidspunkt for å fostre opp barn.

Bra filter og planter i karet er med på å gjøre vannkvaliteten og livet for fiskene bedre. Men er seff ikke et substitiutt for vannbytte.
(Ga det egentlig noe mening? :p)
Inaktiv bruker
Det ga veldig god mening, det er i de baner jeg har tenkt. Holder vanlig vannbytte hver dag og tar et skikkelig tak en gang i blandt for å trigge lek. Det vil vel også holde en mer stabil pH og andre vannverdier ved mindre bytter?
Mitt mål er hele tiden å holde nitraten under 30-25 mg/l, så jeg justerer vannbytterutiner etter dette på de forskjellige akvariene. Det er altså nitrativået som styrer vannbyttene, som selvfølgelig avhenger av besettning og fôringsregime.

Flyr ikke rundt å måler hele tiden, når rutinene er satt, men tar en stikkprøve nå og da. Øker jeg besettingen i et kar betydelig, så måler jeg kanskje litt hyppigere i starten for å finne ut hvor ofte jeg må bytte.

I noen akvarier hvor belastningen er høy prøver jeg å bytte mindre mengder vann oftere, i stedet for å utføre store vannbytter - som nødvendigvis stresser fiskene.

Hei! Interessant å få høre hvordan andre foretar stell!

Her er den løsningen som passer meg og mine fisker i åtte forskjellige kar best:

Jeg bytter rutinemessig ca 30% vann en gang i uka, fredager. Jeg slamsuger da hvis det er behov, rengjør (nesten) tette filtere, og steller planter hvis det trengs. Ved dette vannbyttet tilsetter jeg vitaminene og plantegjødningen. Avslutter alltid med et måltid med frosne røde mygglarver el artemia.

Et par ganger løpet av uka kan jeg godt lure heverten over kanten og bytte ca 10%, uten å lage noe stress med hender oppi osv. Dette ser jeg at fiskene virkelig setter pris på, og det blir fort lek av en skvett med vann!

I ynglekar (ene) har jeg et strengt regime. Der bytter jeg 20 % hver dag, og følger nøye med vannverdiene siden foringen av de små blir ganske raus.

Jeg har store og gode filtere, og i de "voksne" karene er det uhyre sjeldent noe galt med vannverdiene.

Så jeg mener at vannbytter kan gjøres uten å lage for mye styr, og tror at fiskene blir vant med det.

I blant lurer jeg faktisk på om de har evne til å sette god mat i sammenheng med vannbytter og stell.. i likhet med husets sjalu hund, som vet at hun får en malletablett når jeg er ferdig og hun får oppmerksomheten tilbake!
Jeg bytter ca 30 liter av 110 liter en dag i uken. Om sommeren, når det er varmt bytter jeg ut kanskje en halv liter hver dag med skikkelig kaldt vann hvis det er veldig varmt. Kan ikke regulere temperaten inne så det blir rimelig hett her i stua.

Jeg bytter ca 30 liter av 160literen også hver uke. Kunne vært mer der men det er ikke så mange fisker, og filterkapasiteten er stor.

Tror også at daglig vannbytte (hvis man ikke stresser fiskene) er bra. Mine virker veldig lykkelige de gangene jeg har byttet litt hver dag - men det er også et stres når det gjelder 110literen fordi jeg må dra ut pumpa hver gang, og når jeg starter den må jeg "stake" filteret for å få ut lufta og da blir det litt tåkete.
Jeg gjør som OME, måler nitrat en gang i blant og sørger for at jeg bytter nok vann ofte nok til at det holder seg på et brukbart nivå
Jeg har 3 x 98 liters kar, og generelt kan jeg si at jeg bytter i underkant av 30 liter en gang pr uke i disse. Jeg har arts-kar (kun en art Corydoras pr kar) og ganske lav fisketetthet.

Men vannbytterutinene tilpasses det enkelte akvariet. Er det f.eks. et oppvekst-kar med høy fisketetthet og ungfisk som er i vekst, bytter jeg oftere for å holde vannet rent nok og nitrat-nivået nede. Mellomlagrer og lufter vannet.
Eller er det viltfanget fisk som er nye i fangenskap, er jeg også ekstra nøye på vannkvaliteten.

Dvs, det kan være mange forskjellige grunner til at jeg bytter vann oftere, eller sjeldnere, på et akvarium.
For eksempel oppdaget jeg at Corydoras eques absolutt skiller seg fra andre Corydoras, for den mistrivdes åpenbart med for hyppige vannbytter. Da jeg oppdaget det, gikk jeg vekk fra ukentlige vannbytter til annenhver uke eller til og med hver tredje uke i det karet.
Inaktiv bruker
Da har det kommet en annet moment inn, hvor høyt er det ønskelig å ha NO3? Hos meg ligger denne stabilt på 12,5mg/ltr (dråpetest) ikke helt korrekt med 12,5 siden fargen tilsier et sted mellom 12,5 og null, men har i alle fall noe å gå ut i fra.
Har alltid trodd at det er ønskelig å holde NO3 så lav som mulig og NO2 i null, så jeg blir litt forvirret når OME skriver at NO3 holdes på 25-30 mg/ltr.
Har fått med meg at NO3 er næring til planter, men hvis verdien blir for høy kan den bli giftig for fiskene. Hvor går denne grensen?
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap