For høy gh

Har gjort om karet til malawi og hadde litt alabastgips for å øke GH og den har ligget stabil på 13 de 5 siste dagene.
Jeg har også 1 medium Utha stein og 2 små kalkstein og trodde ikke dem ville øke noe spesielt.
Idag så jeg at ene sae'n var veldig blek og tok alle vanntester. Alle var helt fine bortsett fra GH den har steget til 20 grader så jeg tok ut kalksteinene og skiftet 25-30% vann så spørsmålene mine er:
Kan GH ha noe med at saen er blek?
Bør jeg bytte vann hver dag frem til den er nede igjen?

Ettersom dem skal ha sikkerhets testing av vannet her fra imorgen til fredag så kan vannet være brunt noe jeg helst ikke vil servere fiskene og har ingen mulighet for mellomlagring.
Gh'en er for høy for SAE, men ikke Malawi
Var ikke det jeg lurte på. Vet at den er for høy derfor jeg skal holde gh på 13 fordi saene skal bo sammen med malawiene.
Cathy
Kan GH ha noe med at saen er blek? Bør jeg bytte vann hver dag frem til den er nede igjen?

Ja, jeg tror det - du har jo strukket gh-verdien langt utover det som er SAE'ns naturlige trivselsområde. Den Utah ice-steinen tror jeg ikke du har bruk for, siden du uansett har tenkt å justere gh ukentlig med pulver. Du mister kontrollen over gh-verdien hvis noe sånt skal stå på bunnen og bare øse ut gh-forhøyende stoffer uten stopp.

Du ser bilde av en typisk jungel-elv den naturlig lever i her. Det står på den siden at den trives i gh fra 1 til 14. Med tanke på hva slags vann den naturlig kommer fra, som jeg vil anta er som jungelelver flest; bløtt og surt, ville jeg tolke det som at jo lenger fra 0-1 man kommer i gh, jo lengre fra det optimale strekkes det.

Etter min mening burde du bytte vann for å få ned gh'en til et litt mer levelig nivå for SAE'n igjen. Jeg ville antatt at det var den brå stigningen og det høye gh-nivået som gjorde den så utilpass.

Ja GH'n gikk fort fra 13 til 20 uten at jeg hadde hatt noe gips i på noen dager så jeg ble litt skremt hvor kjapp den økte bare på noen dager. Jeg hadde kalkstein og denne utha steinen ihåp om å ikke justere så mye selv, men har byttet vann ett par ganger daglig for å få den ned og fjernet steinene som øker. Heller ta dem i etterhvert som jeg får stabilisert den bedre.

Nå er det bare kun 1 sae som er blek de 5 andre oppfører seg normalt, men ser ingen tegn til noe sykdom eller noe annet. Og fargene kommer å går på den bleke.
Har sett at flere har saer sammen med malawi og vil prøve å legge GH på minst mulig med tanke på at alle fisker som skal være der. Her på AF står det GH 5-15 på saer så rundt 10-11 bør vel være greit nok?
Bare nevner for deg at SAE kan skifte farge når de kjekler seg i mellom, eller ved flørt også, og da "skrur de av og på" fargene og farge-intensiteten. Plutselig "gråner" de, og så er fargen på igjen. Dette kan man av og til se, spesielt når hvis de kretser i ring med en annen SAE. Det samme gjør f.eks. praktbotia.

Hvis fargen kommer og går, så er det ikke sikkert det er mistrivsel som er årsaken.
Det er ikke noe sånt du har sett da, at den "kommuniserte" med andre i flokken?

Men uansett, generelt, det er ikke bra å foreta endringer i vannverdier for fort, det vet vi. Det kan ha vært det som fikk fisken til å blekne litt av og på også. Ikke alle fisk er like, og ikke alle viser så godt at de er utilpass. Du vet at i fiskenes verden er det å vise svakhetstegn, en ren invitasjon til å enten bli hakket på eller spist av andre. Fisk trøster ikke, de er på og hakker med en gang en i flokken viser avvikende atferd og tegn på svakhet. Derfor kan det ofte være vanskelig å tolke om fisken faktisk har det bra eller ikke, for de "holder maska" så lenge de kan, og vil instinktivt ikke vise svakhet.

Jeg tror at det var nok lurt at du tok ut den Utah ice-steinen. Jeg har lest om noen som kakker den Utah-steinen i biter, for å få mindre påvirkning av gh, og la en liten bit av den i karet bare. Kanskje det er nok i ditt tilfelle?
Takk for info mona, viste faktisk ikke det og skal sjekke litt nøye etter. Uansett så er gh for høy så om det kommer av sjekking eller pga gh så må den ned.
Har 2 utha ice steiner, men bare brukt 1. Får fortsette å skifte vann og følge extra godt med.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap