Per Lode
Hei! Til dere som har erfaring med eikebark ekstrakt har jeg ett spørsmål, greier man og få ph verdiene ned ifra 7 til 6 i en 100 l uten og måtte pøse på flere flasker?
Det skal du kunne klare, dersom kh-verdien ikke er for høy. Kh-verdien avgjør om ph lar seg senke. Har du målt kh? Kh er bufferen som holder ph oppe. Kh er det dessverre ingen metode for å senke, annet enn ty til en annen vannkilde; å samle regnvann og bruke det (det er helt fritt for mineraler og veldig surt).
Jeg senker ph-verdien over en grad med eikebarkekstrakt. En og en halv nesten. Bruker 12 ml til 100 liter kranvann som blandes ut i en mellomlagrings-vanntønne, og da får vannet i mellomlagringstønna en ph på 6.4. Tror utgangspunktet ligger på ph 7.8. ca. (lenge siden jeg har målt kranvannet).
Likevel er det
noe som driver ph litt opp igjen, for hvis jeg måler i akvariene noen dager senere, ligger den som regel på rundt ph 6.8. Jeg tror kh ligger på 3 her nå, mener det var det sist jeg målte. Mener kh var litt lavere før, 2, og da var det også lettere å drive ph ned og holde den nede.
Merkelig nok.