Black water light?

Vurderer å starte opp et akvarium med svartvannsarter (f.eks. dvergrasbora, otocinclus, tetra, sommerfuglciklide), og håper å kunne se mest mulig naturlig atferd inkl. lekatferd. Er det tilstrekkelig å matche vannparameterne (lav pH, bløtt vann) eller er selve fargen på vannet vesentlig for trivselen til fisk fra svartvann? Jeg synes litt farge fra røtter er ok men vil helst ikke ha tefarget vann.
Mine rasboras ser ut til å trives best da det er dunkel belysning. Selv bruker jeg catappa blader for å brune vannet hos dem og etter jeg begynte med det virker dem mer fremme i karet og mer aktiv. Vet ikke om det bare er tilfelle, men kommer iallefall til å fortsette med det.
I såfall kunne jeg kanskje forsøke dimmbare led-lamper slik at rasboraene har lavt lys mesteparten av tida mens plantene får intenst lys i en time eller to. Hva slags planter kan passe i et svartvannsoppsett?
Jeg er nok ikke den beste til å svare ang planter. Jeg er så flink at jeg kverker kaktuser t.o.m, men jeg Bruker en del flyteplanter og det ser ut som dem trives veldig under det.
En kan jo velge planter ut i fra lysbehovet. Her er en liste over planter som klarer seg med veldig lite lys og her en liste med lite lys

Veldig mangen av disse finner en i Sør Amerika.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap