Hvilke tester trenger jeg i starten (fiskeløs innkjøring)?

Jeg skal starte opp et 85 liters akvarium for (hovedsaklig) Corydoras, har tenkt å prøve fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden.
Da trenger jeg tester, og vil bruke JBL sine dråpetester.
Det jeg lurer på å kjøpe inn til å ha klart i forkant før jeg begynner innkjøringen er:

Ph (3-10? Vet ikke hva Ph'en i springvannet mitt er)
Nitritt
Nitrat
Amoniakk
Gh

Passe?
Noe jeg har glemt?
Skal du ha såpas mange tester kan du like gjerne kjøpe koferten, koster en tusenlapp hos Aquamanias.
Hadde egentlig planer om å la være skaffe meg særlig med tester nå, men er en stor fordel å ha tester tilgjengelig ved amoniakktilsetning. Fant det foresten enklere å kjøre inn med hjortetakksalt enn salmi, trolig er også dette tryggere med tanke på 0 sansynlighet for innslag av såperester osv. Må bare være veldig forsiktig med doseringen, da det er minimalt som skal til.
Sant nok.
Men trenger jeg tester for jern og fosfat, pleier det være et problem?
Kan vel uansett være greit å være heelt på den sikre siden, da jeg kommer til å gå for fisker som koster litt.
Blir vel til at jeg kjøper settet, nerden i meg gnir seg i hendene bare ved tanken

Hjortetakk, ja!
Har du en link til utregning av dosering på det?
Jern og fosfat er greit å ha om en skal ha planter, fint å kunne sjekke om doseringen av gjødsel er ok.
Har Tetra koferten, men JBL sin er vesentlig bedre.
Supert!
Får lese igjennom og se hva jeg synes virker enklest.
Har hatt enn relativt bratt læringskurve hva angår fiskehold, utstyr og kjemi de siste par ukene- mye å sette seg inn i, og hodet kjennes ganske fullt akkurat nå
Greit med litt forkunnskap om man har tenkt å styre unna de verste nybegynnertabbene, synes jeg.
Jeg kjøpte API sitt test-sett til 200kr på Amazon. 100 Tetra-strips på ebay til enda mindre. De viser akkurat samme resultat.
Strips er generelt mye mindre nøyaktige enn dråpetester. Mange mener at strips derfor er tilnærmet ubrukelige.

Selv har jeg aldri brukt strips annet enn i kjemitimene på videregående, så jeg skal ikke uttale meg om de er brukbare eller ikke.
Oppstart av nytt akvarium
Jeg har nettopp renset ut mitt 250 liters akvarium, byttet sand osv

Jeg tok med vannprøver av springvann til vår dyrebutikk og fikk målt verdiene. vi har ikke "hardt" vann

Fylte akvariet med vanlig kaldt springvann og varmet det opp med varmekolben til 28 grader,
Så hadde jeg i Sera Aquatan vannforbereder. ( nøyaktig med mengde).
Tilsatte også pH/KH+ som øker PH og bufferkapasiteten og gjør vannet bedre egnet til akvariefisk. 1 måleskje pr 100 liter vann.
Hadde også i GH salt gjør bløtt vann egnet til akvariefisk. Påvirker ikke PH og til slutt 2 kapsler med Baktocym )som er naturlig bakterier for akvarier og fremskynner nedbrytingen av nitrit.(puttet dem i pumpa for å få en naturlig Bakterieflora der.Etter 2 dager da ønsket temperatur var nådd satte jeg i nye planer og så fisken.
Regnbueciclid
Er på leting etter en regnbue ciclid, er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en hanne
Amphfitrite
Jeg kjøpte API sitt test-sett til 200kr på Amazon. 100 Tetra-strips på ebay til enda mindre. De viser akkurat samme resultat.

Utlandet, ja!
Kjøpt dette her:
http://tethysaquatics.co.uk/api-freshwater-master-test-kit.html

Kom på 250 inkl.frakt, rett under tollgrensa for selve settet.
Billig mat har de og, spørs om ikke dette blir faste sjappa mi for slikt om handlen går smertefritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Engdal
Reklame for plussmedlemskap