- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Overlever bakteriefloraen?
Overlever bakteriefloraen?
Om ikke så veldig lenge skal vi flytte, og tre av mine akvarier har utvendige filtre.
Siden alt skal flyttes, vil jeg samtidig vaske kara skikkelig å få pynta litt på 2 av de med silikon, fordi det trekker litt vann ut under dekselet som lager grå lange striper som er vanskelige å få vekk.
Dermed er jeg avhengig av at jeg ikke kan ha vann i kara i ca 2 døgn.
Vil bakteriefloraen overleve nedi filterene? Jeg kommer ikke til å tømme filterene for vann, for jeg skjønner at bakteriene ikke vil overleve hvis de tørker ut.
Men sånn tempraturmessig? Tenkte jeg kunne sette de på badet som vil holde ca 25 grader, som jeg også har i kara.
Er det noen som har kjennskap til dette.
Siden alt skal flyttes, vil jeg samtidig vaske kara skikkelig å få pynta litt på 2 av de med silikon, fordi det trekker litt vann ut under dekselet som lager grå lange striper som er vanskelige å få vekk.
Dermed er jeg avhengig av at jeg ikke kan ha vann i kara i ca 2 døgn.
Vil bakteriefloraen overleve nedi filterene? Jeg kommer ikke til å tømme filterene for vann, for jeg skjønner at bakteriene ikke vil overleve hvis de tørker ut.
Men sånn tempraturmessig? Tenkte jeg kunne sette de på badet som vil holde ca 25 grader, som jeg også har i kara.
Er det noen som har kjennskap til dette.
Postet 22.05.13 kl 12:11
Jeg ville tømt filtrene for vann, og lukket dem etterpå for å holde på fuktigheten. Vannet inneholder i utgangspunktet under 1 % oppløst oksygen. Dette blir fort brukt opp i et filter som står stille. Men hvis filteret i stedet inneholder store mengder fuktig luft, som i utgangspunktet har ca. 21 % oksygen, sier det seg selv at det tar lenger tid å bruke det opp. Jeg ville kanskje også åpnet filtrene for å bytte ut lufta en gang i døgnet.
Merk at tallene jeg har oppgitt kanskje kan være litt villedende, da X % av noe lett (luft) selvsagt er mindre enn X % av noe tungt (vann), men likevel er det et faktum at vann har dårlig evne til å holde på oppløst oksygen.
Merk at tallene jeg har oppgitt kanskje kan være litt villedende, da X % av noe lett (luft) selvsagt er mindre enn X % av noe tungt (vann), men likevel er det et faktum at vann har dårlig evne til å holde på oppløst oksygen.
Postet 22.05.13 kl 13:00
Så det du sier er at bakteriene trenger luft for å overleve..?
Det sier jo egentlig seg selv:P jeg har bare aldri tenkt på det sånn..
Så da burde jeg tømme filterene for vann, og åpne de kanskje 1-2 ganger i døgnet for at de skal få ny luft?
Burde jeg fylle de med temperert vann for å så helle dette ut igjen for å opprettholde maks fuktighet og luft? Eller blir det unødvendig? Er bare litt redd for at de skal dø.. :/
Det sier jo egentlig seg selv:P jeg har bare aldri tenkt på det sånn..
Så da burde jeg tømme filterene for vann, og åpne de kanskje 1-2 ganger i døgnet for at de skal få ny luft?
Burde jeg fylle de med temperert vann for å så helle dette ut igjen for å opprettholde maks fuktighet og luft? Eller blir det unødvendig? Er bare litt redd for at de skal dø.. :/
Postet 22.05.13 kl 14:07
Hvis du lar det være en centimeter eller to med vann på bunnen, i stedet for å tømme dem helte, så holder det seg fuktig. Så lenge filteret er lukket, er det jo bare mikroskopiske mengder med vann/damp som slipper ut.
Temperert vann kan vel være ok så lenge det ikke er klor i det, men jeg ser ikke helt poenget. Hadde det vært akvarievann med næringsstoffer og sånt, hadde det vært en annen sak.
En annen metode for å holde filter i live, forresten, er å bruke en bøtte med vann som erstatning for akvariet. Da kan pumpa stå og gå som normalt.
Temperert vann kan vel være ok så lenge det ikke er klor i det, men jeg ser ikke helt poenget. Hadde det vært akvarievann med næringsstoffer og sånt, hadde det vært en annen sak.
En annen metode for å holde filter i live, forresten, er å bruke en bøtte med vann som erstatning for akvariet. Da kan pumpa stå og gå som normalt.
Postet 22.05.13 kl 14:13
Postet 22.05.13 kl 15:40