Surere vann

Er det noe man kan gjøre med enkle hjelpemidler for å få surere vann?
Syns det er litt vanskelig å lese av på ph måler, men ser ut for at kran vannet er på minst 7,5. Har endel røtter i akvarievannet.

Takk for svar
Har du målt pH i karet? Mye mulig denne ligger lavere i og med du har en del røtter!
Ellers har eikeblader en lett pH-senkende effekt. Tiurtorv (eller Plantasjens Solmull) har også senkende effekt på pHen. Du får også kjøpt diverse midler som senker pH i dyrebutikkene.

MVH Pål
Pål sine fisker
Har du målt pH i karet? Mye mulig denne ligger lavere i og med du har en del røtter! Ellers har eikeblader en lett pH-senkende effekt. Tiurtorv (eller Plantasjens Solmull) har også senkende effekt på pHen. Du får også kjøpt diverse midler som senker pH i dyrebutikkene. MVH Pål

Ja har målt og det virket som om den lå på 9 tidligere i dag i følge vannprøven til dyrebutikken (grunn; en død fisk innlevering/bytting innen garantitiden) før jeg hadde skiftet 30 liter vann så etter på kanskje 8,5, men syns det er vanskelig å virkelig se om resultatet er 8 - 8,5 eller 9 i ph ..... så tok ut to store natursteiner som jeg hadde i for en uke siden som evt kunne ha forårsaket en ph økning pga kalk. Fant ut at dyrebutikkens vann hadde samme resultat som mitt kranvann i ph målingen ca 7,5. Gh / th + vil det gjøre vann mer alkalisk mener jeg at jeg har lest ? Og er det krise å ha 9 i ph på vannet sånn generelt uten å være for pirkete ? Vet jo det også kommer an på fisk (har en lett blanding av diverse som tetra (keiser, glødetråd) pallettciklide, SAE, molly, kampfisk, perlegurami, maller - en stk indianerplaty 2 stk slørhalesebra)

Og har for 2 uker siden har ny sand i (biltema)vet ikke om det kunne ha ført til høyere pg, men jeg syns det er vanskelig å se om prøven er 8 eller 9 ph, rett og slett.

Har alltid fått en kald turkis farge når jeg måler ph, den er alltid mer enn 7,5.

har såpass mye små-røtter i at vannet blir brunt, så derfor må jeg skifte såpass ofte at jeg unngår at det forblir brunt, men ikke oftere enn 1 gang i uken..

Jeg pleier sjelden å måle vannet sånn egentlig ang ph da jeg ikke regner med at det skal bli de helt store forandringene sånn uten videre.
Vel, det er 10 ganger forskjell fra én ph verdi til en over/under. Dvs. at ph6 er 10 ganger surere enn ph7.

Palettcikliden kan gjerne ha ph6, noe som er 1000 ganger surere enn ph9 som du tydeligvis har nå. På den annen side har du fisker som gjerne kan gå i ph 7,5/8 også.

Vanskelig å få disse til å trives i samme vann, altså bør du sette deg litt inn i hvilke vannverdier fiskene du har, trenger - og velge fisker du kan ha i samme akvarium.
Tror det er nede i 8 nå, men må si at det er noe vanskelig å skille på farge kartet.
Forøvrig så virker det som om pallett ciklidene er de absolutt harføreste av alle fisk i det akvariet så de kan godt fortsette å være der
galaxy

Kort svar: Nei.

Å øke pH derimot, er veldig enkelt.
galaxy

Ja da, det er det

Du kan tilsette pH-senkende midler. Mest effektivt er det å bruke torv eller tilsette eikebarkekstrakt ved hvert vannbytte. Røtter og eikeløv kan også påvirke til en lavere pH, men i svært liten grad.

Når jeg tenker meg om så var det jo ingenting i spørsmålet som forutsatte at pH skulle bli stabil eller resultatet i det hele tatt bra.

Sånn sett så er jo en tønne med maursyre også per definisjon et enkelt virkemiddel. Se derfor bort ifra mitt svar.
Kampfisk
Sånn sett så er jo en tønne med maursyre også per definisjon et enkelt virkemiddel.

Prøv deg gjerne frem med halve tønna først hvis du er usikker...
Kampfisk
Når jeg tenker meg om så var det jo ingenting i spørsmålet som forutsatte at pH skulle bli stabil eller resultatet i det hele tatt bra.

Torvfiltrering er vel en relativt bra metode?
Janne
[QUOTE=galaxy]Er det noe man kan gjøre med enkle hjelpemidler for å få surere vann?

Ja da, det er det

Du kan tilsette pH-senkende midler. Mest effektivt er det å bruke torv eller tilsette eikebarkekstrakt ved hvert vannbytte. Røtter og eikeløv kan også påvirke til en lavere pH, men i svært liten grad.

Torv eller tilsette eikebarkekstrakt gir det mørkere vann ?
Og er begge deler noe man kjøper i dyrebutikk ?
Kampfisk
Når jeg tenker meg om så var det jo ingenting i spørsmålet som forutsatte at pH skulle bli stabil eller resultatet i det hele tatt bra. Sånn sett så er jo en tønne med maursyre også per definisjon et enkelt virkemiddel. Se derfor bort ifra mitt svar. ;)

En TØNNE maursYre ??? :-O
Jeg var nok ikke heeelt seriøs. Poenget mitt er bare at det finnes mange metoder, men ingen er både enkel OG bra OG effektiv.

F.eks. eikebarkekstrakt. Enkelt, bortsett fra at man må telle alle liter vann som går inn og ut av akvariet og regne dette om til hvor mange centiliter eikebarkekstrakt man skal tilsette i så og så stor konsetrasjon, og helst måle pH kontinuerlig før, under og etter vannskifte for å være sikker på at ikke pH raser. Hvis springvannet bufrer, må man gjerne fortsette med dette i en dag eller tre etter vannskiftet, hvis man da ikke har mulighet for å mellomlagre store mengder vann.

Det fungerer flott når man bare gidder, men jeg vil ikke akkurat kalle det enkelt. Jeg har også problemer med å tro at svingingen i pH som kommer når man senker det med 0,5, det stiger med 0,5 i løpet av neste døgn, man senker det med 0,5 igjen, det stiger med 0,5 (og så videre og så videre og så videre) kan være særlig sunt for fisken.

Torvfiltrering derimot, er enkelt. Da jeg prøvde det, klarte jeg å senke pH med hele 0,5, og det tok bare to uker. Da var det på tide å skifte vann igjen. Altså ikke spesielt effektivt etter min erfaring.

Tetra pH- (som er navnet på et produkt). Brukes omtrent som eikebarkekstrakt, men er mye "tryggere" fordi det er basert på fosforsyre, så det vil ikke senke pH noe særlig under 6,5, og du risikerer i hvert fall ikke at det kræsjer under 6. Så perferkt for søramerikanere? Kanskje det, men så var det fosforsyre, da. Alger elsker fosforsyre. Enkelt og effektivt, men vil du betale prisen? (Som er et akvarie som minner mest om innsiden av et gammelt kloakkrør.)

Så da kan vi gå hi-tech, kanskje. Reversert osmose (RO), gir så rent vann som man kan drømme om. Lav bufferkapasitet, lav konduktivitet, og alt som er bra for den som vil ha bløtt vann. Bortsett fra at å betale tusenvis av kroner for et apparat som står og går i dagesvis for å produsere noen få liter med vann kanskje ikke er det mest kostnadseffektive.

Så senk bare pH så mye dere vil, og jeg har all respekt for dere som får det til uten å bruke opp alle banneordene i ordboka, pengene i pengeboka og pH-tester i postordrekatalogen, uten at resultatet blir verken ustabilt eller neglisjerbart.

Dere kan kalle det enkelt hvis dere vil. Og dere kan kalle det effektivt. Det kommer jo helt an på hvilken metode dere legger dere på, og hvor mye innsats dere legger i det. Men å kalle det både enkelt og effektivt? Næhæh, den må dere lenger ut på landet med.

Så min konklusjon, og rådet jeg gir til dem som vurderer det, er å finne ut hvilken pH vannverket leverer til deg, og velge fisk etter dette. Bedre for fisken, bedre for lommeboka, bedre for ditt psykiske velvære. De eneste som taper på det, er nok akvariehandelen, som taper salget av alskens mer eller mindre effektive, mer eller mindre dyre, og mer eller mindre ustabile pH-senkende produkter.
Kampfisk
F.eks. eikebarkekstrakt. Enkelt, bortsett fra at man må telle alle liter vann som går inn og ut av akvariet og regne dette om til hvor mange centiliter eikebarkekstrakt man skal tilsette i så og så stor konsentrasjon...

Eg mener du vanskeliggjør noe meget enkelt. Man må selvsagt måle seg frem i starten, men med opparbeidet erfaring er det ren "plankekjøring", etter min mening. Byttet vannmengde vil stort sett være lik hver gang, og hvis det fraviker vesentlig tar man også det lett på erfaring.

Å holde pH helt stabil er ikke mulig uansett, og eg skjønner ikke at det skal være hverken ønskelig eller nødvendig heller. Det er ikke slik i naturen. Så lenge man er innenfor omtrentlige verdier på pH, og unngår brå, store pH-fall kan man holde fiskene man ønsker med god samvittighet.

pH-verdien på kranvannet vil ikke være lik den du måler i karet ditt, så litt regulering skader neppe.

Kampfisk
Torvfiltrering derimot, er enkelt. Da jeg prøvde det, klarte jeg å senke pH med hele 0,5, og det tok bare to uker. Da var det på tide å skifte vann igjen. Altså ikke spesielt effektivt etter min erfaring.

Eg har ingen erfaring med det selv, men det skal da være meget effektivt. Det drettes fisker i Norge helt ned på pH 4-tallet ved filtrering over torv. For å få størst effekt er det nok best å torvfiltrere med ren naturtorv før vannet havner i karet, siden torven jo gradvis mister effekt. Hvordan gjorde du det?
Om dette er vanskelig eller ikke kommer vel an på utgangspunktet, nemlig kranvannet. Om det bufrer kraftig, er det sikkert problematisk å få lav pH.

Vi som får bløtt vann fra Vansjø, har ikke store problemer. Mellomlagrer vann, regulerer pH ned il ønsket nivå, fra 4 til 6,5 avhengig av hvilken Apistoart som skal ha nytt vann.

Bruker eikeekstrakt når jeg er lat (ofte!) og torvfiltering når jeg tar meg sammen. Det siste er også enkelt. Kjøp ren naturtorv dvs. uten kalk, gjødsel etc. Legg i en slik nylonpose du kan kjøpe for å ha utenpå tøy som må ha skånsom behandling i vaskemaskinen, lukk glidelåsen og bind rund den slangen som du setter på en powerhead og stikker inn i posen. Legg i en dunk vann (CO har 55 litere til en billig penge), en stein over posen og kjøyr!

Et døgn gir reduksjon i pH fra ca 7,5 til under 5 hos meg. Kjør lenger om du ønsker lavere. Du kan selvsagt blande med friskt vann om du har kjørt pH for lavt ned. En pose går fint til 100 - 150 liter vann, avhengig av ønsket pH.

Vær forsiktig med eikeekstrakt i vann som er torvfiltrert. Det vannet bufrer ikke og det skal svært lite eikeekstrakt til for å sende pH rett i kjelleren.

Det er for øvrig eikeekstrakt, ikke eikebarkekstrakt som vi later til å tro og det virksomme stoffet i Steins Eichenextrakt er saltsyre, står på flasken!
Takk for svar alle sammen
Tilfeldig bekjentskap
© Kjetil L
Reklame for plussmedlemskap