Lav kh og høy ph.

Her jeg bor er det to forskjellige dyrebutikker, og med to forskjellige svar.

Akvarie mitt har stått nå i over 5 uker. For 3 uker siden fikk jeg butikk 1 til å teste vannverdiene, her var no^2 litt høy, men skulle bare skifte vann. I dag sa butikk 2 at det blir ikke høy da jeg ikke har hatt/har fisker i.

Når jeg skulle kjøpe tester i går fikk jeg beskjed av butikk1 at Ph og No^2 var de jeg trengte da jeg ikke skulle ha fisker som trengte spesielle vannverdier.

I dag sa butikk1 at det var Kh jeg skulle teste ikke Ph. Da Ph-en varierer om Kh ikke er rett. Kh var på 3 i dag, og Ph-var litt over 8.
De sa jeg skulle ha i Ph/kh + salt.

Hva er egentlig rett her?
Har lest på vannverier her på artikkler men ble ikke helt klok.
No2 skal være så lav at den ikke er målbar. Et fungerende biologisk filter sørger for det.

Å øke pH fra 8 høres ut som en helt idiotisk ide, for å si det rett ut. Stol aldri på det de sier i akvariebutikken. Og sett heller aldri en bukk til å passe havresekken din. Men nå gjentar jeg meg selv.

Mål pH på vannet ditt over en periode. Da ser du om den varierer eller ikke. Hvis den ikke varierer, er det bra.

Deretter velger du fisk etter hvilken pH du har. Du har virkelig ikke lyst til å begynne å streve med å justere pH, tro meg. Så ta utgangspunkt i det vannverket leverer til deg, og gå for fisk som trives i dette pH-området.
Ok. Ja... Sant det du sier, men har ikke opplevd de som selgere tidligere. Har handlet hos de i fler år til både akvarium, katt, kanin og hund.
Men er det sant at Ph varierer opp og ned når Kh er lav?

Over hvor lang periode burde Ph, testes for å se om den er stabil?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap