Infusorier eller hva?

Prøver her som siste utvei før hele akvariet blir restarta. Har en Juwel 240 som er nesten helt hvit. Dvs jeg kan skimte halveis inn i det(20cm). Resten er hvitt. Ikke grønt... Tenkte først på Infusorier. Kjørte total mørklegging, med tepper og alt, i 5 dager. Ingen resultat. Ventet en stund og prøvde det igjen. Skrudde nå også tempen opp de siste dagene etter tips om at dette kunne ta knekken på infusorier. Men akk nei. Same shit når teppene forsvant og lyset gikk på igjen etter 5 dager.

Vannverdier er kh 2 ph 7,5 ingen nitritt eller målbar nitrat.

Noen som har noen gode tips å komme med?
Er akvariet ordentlig innkjørt ?? Skjedde dette etter vannbytte og/eller filterrens ? Høres litt rart ut at du ikke har noe målbar nitrat ?

Hvitt vann tyder på en bakterieoppblomstring. Dette skyldes som regel ammoniakk. Ammoniakk i et innkjørt kar kan skyldes overforing, overbefolkning, forurensing av kjemikalier (såpe f.eks.), ødelagt/redusert bakterieflora i filteret eller vannbytte med "dårlig" vann (vann som er forurenset eller inneholder kloraminer, f.eks.).

Mål ammoniakk-innholdet i vannet...skal være 'ikke målbart' (mindre enn 0.05). Er det ammoniakk så gjør bytter med lagret/luftet vann. Eventuelt kan du bruke ekstra filterguffe fra et annet innkjørt kar, ellers er det lurt å la filteret være i fred.
Tja ordentlig og ordentlig. 3 mnd. Karet er ikke biologisk overlessa eller noe sånt. Skjedde ikke etter vannbytte. Og filterrens er da virkelig ikke noe jeg bedriver Men er redd svingninger i vannparametrene kan ha skapt ustabile forhold ja. KH har nok svingt vel mye og tidvis vært veldig lav.Vet ikke helt om det er vits i å gå inn på grunnene til dette. Om dette har gjort at denne oppblomstringa kom vet jeg ikke, men spørsmålet er jo hvordan bli kvitt denne oppblomstringa. Vil dette "gå seg til" om karet får ro, stabilitet gode vannparametre og vannskift? Eller må jeg rett og slett restarte skiten?

Ammoniakk er ikke noe problem foresten.
Må komme med en oppfølging på tråden da jeg nå TROR jeg har funnet ut av løsningen. Min nye teori tilsier at det ikke var infusorier. Men jeg brukte et bunnlag under sanden som heter terralit. En slags bunngjødsel med jern. Det var anbefalt et kraftig sandlag oppå dette. Mitt sandlag var på bare 3-4 cm. Så mistenker at det støvet eller på en måte "sivde" et slags støvlag fra denne terralitten gjennom sanden og tåkela akvariet. Nå har jeg fylt på en sekk til (17kg) og økte med dette bunnlaget til 5-7 cm. Samt et kraftig vannbytte (2/3). Og nå ser det så meget bedre ut. Har holdt seg sånn i 3 dager nå. Håper at med gjentatte vannbytter blir jeg kvitt fenomenet helt. Og at det ikke kommer tilbake :/
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap