Kh og co2. Ph og litt annet..

Er det noen grunn til at jeg ikke kan bruke co2 apparat når kh er på 8? Mener å ha lest at det er for høyt ett eller annet sted men.....?

Har brønn og funnet ut at ph forandrer seg kjapt i krana i forhold til antall regndråper som faller fra oven. Fra ph 9 ++ rett etter påske har den gått ned i takt med regnet til 6.5 - - nå. Nå har jeg da skjønt at sanda jeg har drar opp ph så etter vannbytte er ph på 7.5 men etter et par dager går den opp til 8 og der blir den til neste vannbytte. Sånn 7 - 7.5 er det jeg burde ha i forhold til fiskene som lever der. Har brukt torv - 2 store strømper liggende i karet i 2-3 uker men det funket ikke. Heller ikke jbl sin ph/kh - gjorde noen nytte. Eikeektrakt har jeg ikke testet ut ennå siden jeg da har grusomt lyst på co2 pga av planteplanene mine. Hvis det da er mulig....?
Klart du kan bruke CO2 selv om KH er 8. Men det er riktig at KH og pH henger sammen, dvs. pH vil synke når CO2-innholdet øker. Med så høy KH må du holde øye med pH så den ikke blir for lav. Hos deg vil dette si at en pH på drøyt 7 vil være ideelt, da dette viser et CO2-innhold i vannet som er det maksimale av hva fisk bør leve med (rundt 20 ppm).
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap