Gh/kh og sebra/tigersnegler

Nå har jeg lest og lest på forumet her og andre steder, men klarer fremdeles ikke knekke koden.
Vannet mit er:
Ph: 7.2
Gh: 2
Kh: 2
(noe mer som teller?)

Altså, hardheten må opp for at sneglene ikke skal forvitre.
Nå er riktignok ikke tiger/sebrasnegler de mest kravstore, men Gh 5 er minimum, står det i basen.

Mannen i butikken solgte meg en Kh-up-variant, men da øker jo ph- en også, og det er ikke ønskelig, siden jeg har tenkt å holde corydoras- jeg hadde faktisk snarere planer om å senke den litt.
Såvidt jeg har skjønt er det ingen sammenheng mellom Gh-økning og Kh-økning?

I basen står det ikke noe om Kh-krav, så nå lurer jeg på følgende:
Kan jeg justere Gh med f.eks alabastergips, og drite i Kh-up'en?
Er det nok for sneglene, altså Gh på kanskje 5-7 og Kh på 2?
Trenger jeg denne Kh-suppa i det hele tatt, eller kan jeg like godt levere den tilbake?

Føler meg litt dum nå, og håper jeg kan få noen oppklarende svar.
Har absolutt ikke lyst til å kvitte meg med de sneglene etter at jeg våknet opp til plettfritt akvarieglass dagen etter jeg fikk dem

...Og en ting til: er det bare å øke i vei med Gh, eller bør dette gjøres gradvis?
Det bor fisker i akvariet og jeg har tenkt å bruke alabastergips+magnesiumsulfat.
Min tigersnegle døde nettopp 6 år gammel etter å i alle år ha gått i vann på mellom 6-7 i ph og gh på rundt 2-3, så jeg tror de vil greie seg helt fint i ditt vann uten noen ekstra tilsetninger. Jeg brukte Gh/Th + (den tilsvarer alabastergips+magnesiumsulfat) for å øke gh-en siden kranvannet her er nærmest 0 i gh. Den påvirker hverken ph eller kh og er bedre å bruke enn gh-salt. Det virker ikke som fiskene påvirkes stort om man endrer et par grader i gh under vannbyttet. De har ihvertfall ikke tatt skade her hos meg. Det viktigste er antagelig at gh-en ikke blir for høy i forhold til trivselnivået som står i fiskenes profiler.

Om du øker kh så vil du også øke ph. Jeg har brukt litt natron for å holde ph-en stabil siden lav kh kan gjøre at ph-en dropper så raskt at fiskene stryker med. Ph bør ikke synke med mer enn en halv grad i døgnet, enda mindre for ømtåelige fisker. Ferske røtter kan for eksempel surgjøre vannet veldig raskt føre til ph-dropp. Jeg mistet flere ottoer på det viset Problemet er å finne en god balanse mellom kh og ph og tilsetning av natron (eller annet kh-middel). Ønsker man ph mellom 6-7 så kan ikke kh være stort høyere enn 2-3 og kh under 2 kan gi ustabil ph. Vanskelig balansegang dette

Om fiskene dine passer vannet ditt så ville jeg faktisk ikke tilsatt noenting om jeg hadde vært deg. Det er alltid lettere å holde ting stabilt om man ikke behøver å trikse så mye. Vær imidlertid litt obs om du feks setter inn ferske røtter og testmål verdiene innimellom slik at du kan ta tak om forholdene skulle endre seg. Det hender feks at vannet i kranen kan variere etter årstidene og om vannverket endrer på noe.

Lykke til med sneglene! Jeg synes de er utrolig vakre og de gjør en god jobb som algespisere
Aha, da er jeg på rett spor.
Gikk i en annen butikk med bedre utvalg og leste bakpå denne Gh/Th + før i dag, etterpå gikk jeg på apoteket og kjøpte magnesiumsulfat- gips har jeg allerede.
Da gjelder det bare å få etablert en satt verdi, og finne ut hvordan jeg skal opprettholde den ved vannbytter.

Takk for svar, Tante Astrid!
Har du for øvrig matet dem med noe annet i tillegg?

Jeg har hatt cory og otto i karene som har blitt matet med bunntabletter og litt grønnsaker innimellom, men jeg kan faktisk ikke huske at jeg har sett hverken sebrasneglen eller tigersneglen spise på slik mat i det hele tatt.

Jeg har av og til måttet ta de over i et mindre, hasteoppsatt kar, i forbindelse med medisinering i hovedkaret, men der ville de heller ikke spise tabletter, eller annet, og det karet var jo ganske sterilt. De har faktisk virket svekket før de kom på plass i hovedkaret igjen, så jeg mistenker at de bare spiser alger og annet belegg de finner. Det kan derfor sikkert være en fordel å ikke putte de inn i helt nystartede akvarier.

De var forresten veldig søte i oppførselen. Jeg hadde bare de to, men de sørget alltid for å suge seg fast tett inntil hverandre når de hadde hvileperioder (virker som de er aktive rund i karet og spiser noen dager og så hviler noen dager etterpå). Mulig de faktisk er litt mer observante på omgivelsen enn det ved første øyekast kan virke som. Jeg synes snegler er noen artige skapninger som du sikkert skjønner
Tante Astrid
Jeg har av og til måttet ta de over i et mindre, hasteoppsatt kar, i forbindelse med medisinering i hovedkaret

Medisinering, ja- er det annet enn salt de ikke tåler? Har kjøpt inn medisiner mot de vanligste sykdommene, og der står det ikke noe om at det er farlig for snegler...
Har ikke tort å ta sjansen på å la de gå i karet når jeg medisinerer. Mulig jeg er litt overforsiktig for hverken sandsneglene eller damsneglene så ut til å bry seg

Du kan jo prøve å google medisinen i kombinasjon med snegler om du vil. Ellers så er det noen virkelig snegleentusiaster her inne på forumet som antagelig kan gi deg et bedre svar enn meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap