- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Høy nitritt!
Høy nitritt!
Jeg startet med salmimetoden for å kjøre inn filteret mitt, men i dag endte jeg opp med å kjøpe meg noen sommerfuglciklider. Fikk med meg filterbakterier, og helte det oppi vannet. Nitritten var høy fra før, og vil ikke ned. Har byttet 30-40% vann, men ingenting skjer. Den ligger på rundt 2, og synes ikke det er forsvarlig å sette oppi fisken. Hva skal jeg gjøre? Bytte mer vann?
Postet 30.06.13 kl 21:56
0,1 nitritt er skadelig, 0,3 er dødelig, så 2,0 er definitivt usunt for fisk. Har du mulighet til midlertidig oppbevaring av fiskene til i morgen ? Hvis filterguffa du har fått virker, så trenger bakteriene uansett litt tid på seg til å formere seg og bryte ned såpass store mengder nitritt. Ellers er det bare store vannbytter som gjelder.
Postet 30.06.13 kl 22:03
Postet 30.06.13 kl 22:07
Pust helt rolig først, dette går fint. Det går ikke fint med fisk i så høy nitritt og de kan ikke gå i dagevis i den lille posen, men du roter rundt til du finner en boks beregnet for matvarer med lokk så skjønnhetene får litt mer plass. De hopper fort ut, så følg med! Lokket kan ikke ligge helt tett på, men det er ikke rare glippen som skal til har jeg bittert erfart...
Flyteplanter har du jo, kanskje har du eikeløv eller catappa også, og så går de i boksen med hyppige vannskift til karet er klart. Det burde gå fort når du har tilsatt filterslam. Fisk i fin form klarer seg fint uten mat en ukes tid...
SmartStore-bokser er kjekt å ha stående i fall man snubler i fristelser, de er godkjent for mat. Likeså en liten luftpumpe med luftestein. Da får du ro til å ordne opp uten at fisken får problemer.
Dette går fint!
Flyteplanter har du jo, kanskje har du eikeløv eller catappa også, og så går de i boksen med hyppige vannskift til karet er klart. Det burde gå fort når du har tilsatt filterslam. Fisk i fin form klarer seg fint uten mat en ukes tid...
SmartStore-bokser er kjekt å ha stående i fall man snubler i fristelser, de er godkjent for mat. Likeså en liten luftpumpe med luftestein. Da får du ro til å ordne opp uten at fisken får problemer.
Dette går fint!
Postet 30.06.13 kl 22:17
Endret: 30.06.13 kl 22:19
Nitritt
er du sikker på att du har 2,0 og ikke 0,2.2,0 er svert høyt og de vanlige dråpetester går til vel bare til 1,0mg/l.har du 0,2 vil fisken overleve greit med rikelig oksygen i vannet.uansett lykke til.
Postet 30.06.13 kl 22:22
Linda WPust helt rolig først, dette går fint. Det går[I] ikke [/I]fint med fisk i så høy nitritt og de kan ikke gå i dagevis i den lille posen, men du roter rundt til du finner en boks beregnet for matvarer [I]med lokk[/I] så skjønnhetene får litt mer plass. De hopper fort ut, så følg med! Lokket kan ikke ligge helt tett på, men det er ikke rare glippen som skal til har jeg bittert erfart... Flyteplanter har du jo, kanskje har du eikeløv eller catappa også, og så går de i boksen med hyppige vannskift til karet er klart. Det burde gå fort når du har tilsatt filterslam. Fisk i fin form klarer seg fint uten mat en ukes tid... [URLBLOCK1] er kjekt å ha stående i fall man snubler i fristelser, de er godkjent for mat. Likeså en liten luftpumpe med luftestein. Da får du ro til å ordne opp uten at fisken får problemer. Dette går fint!
Har en sånn boks ja! Og planter, og catappa. Skal prøve på det Har skiftet enda mer vann, så skal se om det har skjedd noe. Takk Linda
Postet 30.06.13 kl 22:50
Postet 30.06.13 kl 22:51
Postet 30.06.13 kl 23:34
Du har jo nesten akkurat startet med innkjøring, og den høye nitritten er helt normalt. Fisk kan ikke leve i slikt vann, med både ammoniakk og nitritt.
Du har helt filterbakterier oppi vannet, sier du...hva slags, fra flaske eller fra filterguffe ? De riktige bakteriene gjør ikke særlig nytte for seg i vannet, de trenger å slå seg ned på overflatene i filtermediet for å kunne fungere. Det tar litt TID ...det er ikke noen magi med filterbakterier. Mens du venter (og måler), klarer nok småttingene seg slik Linda sier.
Du har helt filterbakterier oppi vannet, sier du...hva slags, fra flaske eller fra filterguffe ? De riktige bakteriene gjør ikke særlig nytte for seg i vannet, de trenger å slå seg ned på overflatene i filtermediet for å kunne fungere. Det tar litt TID ...det er ikke noen magi med filterbakterier. Mens du venter (og måler), klarer nok småttingene seg slik Linda sier.
Postet 01.07.13 kl 01:15
SilverShadedDu har jo nesten akkurat startet med innkjøring, og den høye nitritten er helt normalt. Fisk kan ikke leve i slikt vann, med både ammoniakk og nitritt. Du har helt filterbakterier oppi vannet, sier du...hva slags, fra flaske eller fra filterguffe ? De riktige bakteriene gjør ikke særlig nytte for seg i vannet, de trenger å slå seg ned på overflatene i filtermediet for å kunne fungere. Det tar litt TID ...det er ikke noen magi med filterbakterier. Mens du venter (og måler), klarer nok småttingene seg slik Linda sier.
Det er filterguffe. Får håpe det går bra. Hvis ikke spør jeg bare de jeg kjøpte dem av om de kan ha dem frem til jeg får orden på sakene.
Postet 01.07.13 kl 08:12