Hoisann, ferdig innkjørt alt??!

Satte igang en Rio 125 for ca. 3 uker siden, etter 1 uke bytta jeg ut originalfilteret med et utvendig filter som jeg fylte filterguffe fra et annet akvarie i.
Dette har da altså gått i to uker, og akvariet har vært ordentlig "grisete"-kjørt på med fiskemat og planterester.
I dag skulle jeg måle for å se om det var noe amoniakk eller nitritt på gang, fikk 0 på begge deler- målte da nitrat og den var på 10ppm!
Betyr dette at karet er innkjørt mon tro?
Eller bør jeg vente litt til før jeg setter inn fisk?
Hvis du har brukt filterguffe fra et innkjørt kar så kalles det "kickstart" og det er klart for fisk etter noen timer om alt gikk bra.

Høres ut som filteret ditt er innkjørt. Ta gjerne et stort vannbytte før du setter inn noen få fisker. Følg med vannverdiene i starten, og ikke øk fiskebestanden for raskt.
Tok noen fler målinger nå, og Ph er på 4,5 (!!!), så det blir nok mer enn et vannbytte før jeg kan sette inn fisk..
Hadde lagt inn noe torv under sanda for planter og lavere ph, virket tydeligvis litt for godt.
Tatt ut torva nå, men det er fremdeles en del partikler og rusk som flyter rundt, en del av disse går i filteret, så nå får jeg torvfiltrering
Blir å bytte vann noen ganger de nærmeste dagene og fortsette å grise til med fiskemat, til ph er vettug igjen.
Må si jeg har gått på en bratt læringskurve her med oppstart av 3 akvarier samtidig, alle med forskjellige innkjøringsproblemer, puh.

Med så lav pH ville jeg ikke trodd at filteret er innkjørt allerede
Coryalba
Med så lav pH ville jeg ikke trodd at filteret er innkjørt allerede ;)

Ok, forvirra.
Kan du forklare litt nærmere hva du mener?
Ph'en er lav fordi jeg hadde masse torv under sanda.
Det er fremdeles 0 nitritt , 0 amoniakk og 10 nitrat.
Ph og bakteriekultur opererer vel ikke proporsjonalt med hverandre?
Eller kan ikke disse bakteriene leve i så lav Ph?
Du kan jo bare tilsette litt salmi og følge med på ammoniakk-nitritt-nitrat. Om du ikke har noe levende i karet da

Jeg tror filteret er ok jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap