Sand bunn

Når det gjelder sandbunn har jeg og sandsnegler i sanden. Men disse sneglene driter vel også? Den driten er det vel ingen som spiser.
Så da er vel ikke sandsnegler løsningen heller? Kan det være grus likevel er
bedre? Går ihvertfall ann og slamsuge grus skikkelig.
Noen tanker om dette?
Den slamsugingen er litt oppskrytt spør du meg som er plantefreak, ingen vits å beskjære fine røtter støtt vekk, en sverdplante som har vokst seg stor dekker fort bunnen i en 200-liter med vakkert edderkoppspinn den trenger for å holde seg fin. Og noe skal den jo ha røttene sine i, kan like gjerne være noe næringsrikt...

Med sand er det bare å "støvsuge" overflata, og røre forsiktig i sanda med noe som ikke er skarpt, for eksempel fingrene. Det bedrives tross alt veldig lite slamsuging i elver og bekkefar, og selv om utskiftingen av vann er forholdsvis mye større enn i et akvarium skjer det ikke over alt, ett eller annet sted i en eller annen bakevje havner det grums. Der det havner ville jeg oppdratt små yngel hvis jeg var fisk, eller slått meg ned hvis jeg var rotplantestikling
Plantene "spiser" sneglebæsj, så ikke noe problem. Må inrømme at jeg aldri slamsuger...
Okidoki.
Ok, men si HVIS man ikke har planter, da? Fks et Malawi-kar? Jeg kommer nok alltid til å ha kar med planter i, da det er så fint. Men kommer muligens et kar uten planter, etterhvert. Er grus best i slike tilfeller?
Aldri slamsuging? Oioi... da har jeg sikkert lang fartstid bak meg før jeg våger det

Sverdplanten så fin ut. Googlet den
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap