Ph-tester viser ulikt

Hei!
Jobber med å få optimale PH- og KH- verdier i Tanganyika karet mitt. KH er på 16, og jeg forventer da en høy PH.

Når jeg måler med JBL sin dråpetest for PH 7,4-9,0 viser denne en PH på 7,4. Måler jeg med Tetra sin dråpetest viser denne en PH på 8,0.

Hvilken skal man stole på?
I utgangspunktet trodde jeg JBL sin skulle være mest nøyaktig, men får ikke den til å stemme med en så høy KH.

Andre som erfaringer med dette?
Det hadde vært fint å se en skikkelig test av forskjellige merker og metoder. Denne begrensede testen viser at Tetras dråpetester ikke er nøyaktige, men JBL ble ikke testet:
http://www.ctsa.org/files/publications/TestingAquaponicWater.pdf

Ifølge testen ga kun det elektroniske måleutstyret nøyaktig måling av pH over hele den testede rangen (pH 4-10). På den ene pH-målingen som lå innenfor Accutest-stripsens oppgitte range (6.2 til 8.4) ga strips bedre resultat enn Tetras dråpetest. Du kan jo prøve med en testmetode til.
Er noen av pH testene gamle ? Husker ikke om det er noen utløpsdato på pH test, men en del andre tester slutter å virke etter en viss tid.
StineMari
Er noen av pH testene gamle ? Husker ikke om det er noen utløpsdato på pH test, men en del andre tester slutter å virke etter en viss tid.

Jeg har nylig kjøpt de, så de skal ikke være gamle.
Se om du finner datomerking på de. Om de er kjøpt i en dyrebutikk med lav omsetning på tester, så kan de ha ligget der lenge.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap