- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Ph-krøll. trenger hjelp!
Ph-krøll. trenger hjelp!
Har startet opp et 240 liters akvarium forbeholdt apistogramma, otocinclus og nannostomus. Har hatt 9 apistoer der nå i en og en halv uke, som nå har fått hvitprikk som jeg behandler dem for. Men mitt store mysterie er pHen. Jeg vil jo ha den ned på 6.0-5.5. I krana er den på rundt 7.5, og klarte å få den ned på 6.5 ved siste vannskifte. Torvfiltrerer vannet og lar det stå over natten.
Dagen etter var pH tilbake på 7, og jeg tok ut en stein som jeg tenkte var synderen. I går kokte jeg også en stor gryte med torv, for å få satt ned pH litt mer.
Tilsatte ca 8 dl med ordentlig kaffevann i dag tidlig, og tenkte at dette måtte da gjøre godt. Men når jeg nå målte for 2min siden, så viste testen 7.5!
Hva er det som skjer? Sanden er ikke kalkholdig... Kan det være høy gh kanskje? Har ikke en sånn test, og de har aldri hatt det på dyrebutikken her.
Dagen etter var pH tilbake på 7, og jeg tok ut en stein som jeg tenkte var synderen. I går kokte jeg også en stor gryte med torv, for å få satt ned pH litt mer.
Tilsatte ca 8 dl med ordentlig kaffevann i dag tidlig, og tenkte at dette måtte da gjøre godt. Men når jeg nå målte for 2min siden, så viste testen 7.5!
Hva er det som skjer? Sanden er ikke kalkholdig... Kan det være høy gh kanskje? Har ikke en sånn test, og de har aldri hatt det på dyrebutikken her.
Postet 07.08.13 kl 16:43
Postet 07.08.13 kl 16:59
Endret: 07.08.13 kl 17:02
Postet 07.08.13 kl 17:15
Postet 07.08.13 kl 17:18
Postet 07.08.13 kl 17:26
Postet 07.08.13 kl 17:56
Postet 07.08.13 kl 18:23
Postet 07.08.13 kl 18:38
Postet 07.08.13 kl 22:13
Endret: 07.08.13 kl 22:13
Det er ikke gh-test du trenger for å finne ut hva som kan drive opp ph, det er en KH-test.
Høy kh gir høy ph. Kranvannet i Norge er generelt ganske bløtt, med lav gh og kh. Det ligger som regel på mellom 0-3 i kh, men det er lokale variasjoner enkelte steder i landet. Er du uheldig, kan det være at grunnvannet er i kontakt med kalkstein der du bor, og at du derfor har høy ph som følge av høy kh i kranvannet. Alternativ to er som du er inne på; noe i akvariet inneholder kh-økende stoffer og derfor øker ph.
Siden det ikke virker lenge å ha i surt torvvann i akvariet ditt, antar jeg det er kh som ligger der og driver opp ph igjen. Det er umulig å senke ph på den måten om kh er for høy. Eneste måten å senke ph på da, er med et CO2-anlegg. Så lenge Co2-gassen tilsettes akvarievannet, vil ph holde seg nede.
Bare minner om at å brått tømme oppi en liter av noe som er så sterkt ph-senkende, kan gi fiskene dine sjokk. Dette er ikke akkurat bra for bedringen deres med hensyn til prikkesyken. Brå senkning av ph er et sjokk for fiskene og de kan få pustebesvær og regelrett omkomme av sjokket. Generelt tåler fisk ph-økning bedre enn senkning, vær obs på dette. Tilsett gradvis litt og litt av den ph-senkende væsken, og bruk noen timer på det hvis det ønskede ph-droppet er stort.
Denne ustabile og svingene ph'en du har i karet og ph-triksingen din med å hive oppi torvvann i tide og utide hver gang du oppdager for høy ph, KAN ha vært medvirkende til at fiskene ble syke til og begynne med. Ustabil ph stresser fiskene, og stress i sin tur senker immunforsvaret.... som igjen kan resultere i sykdomsutbrudd.
Jeg bruker Amtra eikebarkekstrakt til å senke ph, men dette får man ikke tak i i Norge lenger. Det må kjøpes fra utlandet, f.eks. kan man prøve Amazon eller andre nettbutikker om man vil ha tak i det.
Høy kh gir høy ph. Kranvannet i Norge er generelt ganske bløtt, med lav gh og kh. Det ligger som regel på mellom 0-3 i kh, men det er lokale variasjoner enkelte steder i landet. Er du uheldig, kan det være at grunnvannet er i kontakt med kalkstein der du bor, og at du derfor har høy ph som følge av høy kh i kranvannet. Alternativ to er som du er inne på; noe i akvariet inneholder kh-økende stoffer og derfor øker ph.
Siden det ikke virker lenge å ha i surt torvvann i akvariet ditt, antar jeg det er kh som ligger der og driver opp ph igjen. Det er umulig å senke ph på den måten om kh er for høy. Eneste måten å senke ph på da, er med et CO2-anlegg. Så lenge Co2-gassen tilsettes akvarievannet, vil ph holde seg nede.
Bare minner om at å brått tømme oppi en liter av noe som er så sterkt ph-senkende, kan gi fiskene dine sjokk. Dette er ikke akkurat bra for bedringen deres med hensyn til prikkesyken. Brå senkning av ph er et sjokk for fiskene og de kan få pustebesvær og regelrett omkomme av sjokket. Generelt tåler fisk ph-økning bedre enn senkning, vær obs på dette. Tilsett gradvis litt og litt av den ph-senkende væsken, og bruk noen timer på det hvis det ønskede ph-droppet er stort.
Denne ustabile og svingene ph'en du har i karet og ph-triksingen din med å hive oppi torvvann i tide og utide hver gang du oppdager for høy ph, KAN ha vært medvirkende til at fiskene ble syke til og begynne med. Ustabil ph stresser fiskene, og stress i sin tur senker immunforsvaret.... som igjen kan resultere i sykdomsutbrudd.
Jeg bruker Amtra eikebarkekstrakt til å senke ph, men dette får man ikke tak i i Norge lenger. Det må kjøpes fra utlandet, f.eks. kan man prøve Amazon eller andre nettbutikker om man vil ha tak i det.
Postet 08.08.13 kl 14:42
Endret: 08.08.13 kl 14:48
Ok. Har målt kh til rundt 3-4 før, så er nok ikke det. Trikset ikke noe med pH før dette da. Fikk høre av noen at medisinen mot hvitprikken er grunnen til at pH har økt igjen. Forøvrig ser de ut til å ha det bra. Det var stor kamp om mygglarvene, sånn som det vanligvis er. Så det ser ikke ut til at de har tatt noe skade av det.
Postet 08.08.13 kl 18:06
Kh på 4 er høyt da, med tanke på ph'en fiskene dine ønsker. Du får ikke ph under 7 med kh på hele 4. Altfor høyt.
Da jeg hadde Co2-anlegg til en 250 liter, hadde jeg økt kh fra kranvannets 0-1 og opp til 4 pga plantene og pga gasstilsetningen, og da holdt CO2 gassen ph'en nede på 6-tallet (tror det var 6.8.). Men med en gang jeg stoppet CO2 tilførselen spratt ph-verdien i været på grunn av 4 i kh. Tror ph'en kom på nesten 8 eller noe slikt med en kh på 4.
Den eneste måten å få ned kh på, uten å bruke Co2-gass, er jo å bruke vann som har lav kh, som f.eks. regnvann, til vannbytter. Men det er mye mas, og ikke akkurat alle som har plass til en diger vannsamlingstank utenfor boligen....
PS! Jeg kom på en metode til; filtrere kranvannet i beholdere med torv, før du bruker det til vannbytter i akvariene. Torven senker ph OG absorberer kh-verdien, hvis det er gjort rett. Vet dessverre ikke hvor lenge vann må filtreres over torv før kh-verdien går ned da. Torven blir også utvannet etterhvert, og virkningen går over, så torven må fornyes med jevne mellomrom. Torv kan kjøpes i REN og UGJØDSLET form på steder som plantesentere a la Plantasjen. Da får du en diger 50 liters sekk til en rimelig penge.
Hvor lenge hadde akvariet og filteret vært i drift før du satte inn de første fiskene i det?
Da jeg hadde Co2-anlegg til en 250 liter, hadde jeg økt kh fra kranvannets 0-1 og opp til 4 pga plantene og pga gasstilsetningen, og da holdt CO2 gassen ph'en nede på 6-tallet (tror det var 6.8.). Men med en gang jeg stoppet CO2 tilførselen spratt ph-verdien i været på grunn av 4 i kh. Tror ph'en kom på nesten 8 eller noe slikt med en kh på 4.
Den eneste måten å få ned kh på, uten å bruke Co2-gass, er jo å bruke vann som har lav kh, som f.eks. regnvann, til vannbytter. Men det er mye mas, og ikke akkurat alle som har plass til en diger vannsamlingstank utenfor boligen....
PS! Jeg kom på en metode til; filtrere kranvannet i beholdere med torv, før du bruker det til vannbytter i akvariene. Torven senker ph OG absorberer kh-verdien, hvis det er gjort rett. Vet dessverre ikke hvor lenge vann må filtreres over torv før kh-verdien går ned da. Torven blir også utvannet etterhvert, og virkningen går over, så torven må fornyes med jevne mellomrom. Torv kan kjøpes i REN og UGJØDSLET form på steder som plantesentere a la Plantasjen. Da får du en diger 50 liters sekk til en rimelig penge.
Hvor lenge hadde akvariet og filteret vært i drift før du satte inn de første fiskene i det?
Postet 08.08.13 kl 18:19
Endret: 08.08.13 kl 18:23
Postet 08.08.13 kl 18:31
Endret: 08.08.13 kl 18:41
mona oKh på 4 er høyt da, med tanke på ph'en fiskene dine ønsker. Du får ikke ph under 7 med kh på hele 4. Altfor høyt. Da jeg hadde Co2-anlegg til en 250 liter, hadde jeg økt kh fra kranvannets 0-1 og opp til 4 pga plantene og pga gasstilsetningen, og da holdt CO2 gassen ph'en nede på 6-tallet (tror det var 6.8.). Men med en gang jeg stoppet CO2 tilførselen spratt ph-verdien i været på grunn av 4 i kh. Tror ph'en kom på nesten 8 eller noe slikt med en kh på 4. Den eneste måten å få ned kh på, uten å bruke Co2-gass, er jo å bruke vann som har lav kh, som f.eks. regnvann, til vannbytter. Men det er mye mas, og ikke akkurat alle som har plass til en diger vannsamlingstank utenfor boligen.... PS! Jeg kom på en metode til; filtrere kranvannet i beholdere med torv, før du bruker det til vannbytter i akvariene. Torven senker ph OG absorberer kh-verdien, hvis det er gjort rett. Vet dessverre ikke hvor lenge vann må filtreres over torv før kh-verdien går ned da. Torven blir også utvannet etterhvert, og virkningen går over, så torven må fornyes med jevne mellomrom. Torv kan kjøpes i REN og UGJØDSLET form på steder som plantesentere a la Plantasjen. Da får du en diger 50 liters sekk til en rimelig penge. Hvor lenge hadde akvariet og filteret vært i drift før du satte inn de første fiskene i det?
Jeg filtrerer vannet før jeg bytter det alt. Har en liten 10 liters plastboks med filtervatt i bunn og nesten fullt med torv oppå der. Så lar jeg bare vannet renne, og det står over natten. PH er på 5.0 i det vannet.
Har ikke lyst til å kjøpe inn en Co2 sak, det er for mye penger for min lommebok.
Akvariet hadde vært i drift i 6 uker før fisk ble satt inn. NO2 og NH3/4 var stabile fra første dag jeg satt dem inn. Kan teste kh igjen og se hva den viser. Men litt rart at du sier kh på 4 er for høyt, når Limbeck sin pH har holdt seg på 6.6 med en kh på 6-7.. Forvirrende dette her
Målte KH - den er på 3
Postet 08.08.13 kl 18:45
Endret: 08.08.13 kl 18:49
Det er ikke så vanskelig å skjønne hva som driver ph ned selv med høy kh hos Limbeck - det tilsettes jo Co2..... i form av kullsyre i flaskevann. Det er dette som driver ned hans/hennes ph selv om kh er høy.
Alternativt så er kh-målingen rett og slett feil. Avhengig av hva det måles med. Strips eller sticks som mange faller for fristelsen til å kjøpe er helt ubrukelig, og viser mere feil enn riktig.
Alternativt så er kh-målingen rett og slett feil. Avhengig av hva det måles med. Strips eller sticks som mange faller for fristelsen til å kjøpe er helt ubrukelig, og viser mere feil enn riktig.
Postet 08.08.13 kl 18:53
Endret: 08.08.13 kl 18:53
Postet 08.08.13 kl 18:56
Postet 08.08.13 kl 18:58
Endret: 08.08.13 kl 18:59
Det stemmer absolutt ikke, Limbeck, jeg har aldri noensinne hørt noe sånt og jeg har hatt denne hobbyen i 9 år nå. Det stemmer ikke i det hele tatt at de to "bør" være det samme. Hvem har egentlig påstått noe sånt overfor deg? Det var veldig feilaktig info, dessverre. Ph det samme som kh? Hvordan skulle man fått til det, hvis kh er 2 eller 3? (noe som er normalt) Skal man ha ph 3 da, noe som er rene syren? Det "rådet" du har fått er ikke bare feil,men ulogisk også.
Du bør slå det fra deg og iallefall ikke spre det videre til andre.
Du er imidlertid inne på noe annet mht medisineringen trådstarter driver med. Det er ikke uhørt at medisiner i noen tilfeller kan trikse med ph-verdien, eller evt påvirke testene slik at de viser feil. Først etter noen vannbytter etter endt medisinering vil det vise seg om det var tilfellet her.
Du bør slå det fra deg og iallefall ikke spre det videre til andre.
Du er imidlertid inne på noe annet mht medisineringen trådstarter driver med. Det er ikke uhørt at medisiner i noen tilfeller kan trikse med ph-verdien, eller evt påvirke testene slik at de viser feil. Først etter noen vannbytter etter endt medisinering vil det vise seg om det var tilfellet her.
Postet 08.08.13 kl 19:05
Endret: 08.08.13 kl 19:05
Postet 08.08.13 kl 19:22
LimbeckAt KH og PH bør være det samme kan forsåvidt være feil. KH er vannets evne til å absorbere syre og base. Jo høyere KH er jo mere syre eller base må til for å forandre PH.
Enig med Mona...du har nok ikke forstått en døyt av kjemien bak dette her, Limbeck. KH absorberer ikke "syre og base". KH er et mål for karbonat-radikaler i vannet. For ikke å bli alt for teknisk her, kan man si at de negative karbonat-ionene, sammen med CO2, virker slik at det oppstår en balanse mellom karbonat-ioner og bikarbonat-ioner (HCO3-). I den prosessen blir, som du ser, hydrogen-ioner (H+) bundet. Det er derfor det er en uløselig sammenheng mellom CO2-innhold, karbonat-ioner og pH...antallet H+ ioner er jo et annet navn for pH. Når H+ ioner bindes på den måten, går pH opp. Dette vil med all tydelighet si at karbonat-ionene ikke "absorberer baser", de ER en base.
Postet 08.08.13 kl 20:49