Osmosevann i ferskvannskar.

Jeg bruker nå bare osmosevann i karene mine etter å ha slitt med veldig høy nitrat. Masse snegler døde sakte men sikkert bort. Jeg har nå tatt full omgjøring i karene og byttet sand og filter og startet med osmose. Men spørsmålet er må jeg tilsette vannet noe for det fjernes jo en del mineraler osv?.
Snegler trenger kalk til skallene sine. Jeg har brukt eggeskall og funnet det ekstremt effektivt. Ikke overdriv mengden. Andre bruker kalk-grus eller "ph-salt", men jeg vet ikke hvordan sneglene tar det, som sagt så har jeg brukt eggeskall selv.
Jeg bruker GH/TH+ og PH buffer . Kjøper 5 kilos pakker av dette. Jeg har PH og GH klart men tenker på andre stoffer...I saltvann så tilsetter jeg stoffer som kommer bort ved bruk av osmose. Kanskje plantene også mangler stoffer, jeg vet ikke?
Ja, du bør nok tilsette noe jern i det minste. Eller flytende plantenæring for akvarium. Jeg har en svær flaske med Tropica Master Grow (populært forkortet TMG) som jeg fyller over på en mindre flaske, og har en klunk oppi akvariet de gangene jeg husker det etter vannskifte.
ja det har jeg også. Finns det noe middel som inneholder mineraler og sporstoffer for ferskvann?
Er det noen her inne som bruker osmosevann til ferskvanns karene sine?
Du bruker eggeskall. Hvordan gjør du det? Knuser du det eller legger du større skallbiter i vannet?
Limbeck
Du bruker eggeskall. Hvordan gjør du det? Knuser du det eller legger du større skallbiter i vannet?

Jeg bruker ikke eggeskall.
Salty Shimp er mineraler som er beregnet for tilsetning til osmose vann. Finnes for forskjellige typer ferskvanns akvarier. Har ikke funnet den i Norge.
Limbeck

Jeg bruker ikke eggeskall nå, men brukte det da jeg hadde eplesnegler. Knuste det til små flak som jeg slapp ned på bunnen. Mulig jeg hadde et "helt" halvt eggeskall liggende også, men det gikk vel i stykker etter hvert.
Skal ta med meg det tipset.
Hei,

eg bruker RO-vann til karene mine. Regnvann fungerte også bra men var litt redd for den dagen da regnvann er forurenset og dreper evt. rekene mine. Bruker forskjellige typer salt: Salty Shrimp Sulawesi 7,5 og 8,5 og SERA mineralsalt for snegler og Sulawesi reker. Og Salty Shrimp Bee og en egen saltblanding for bierekene mine. Fr sneglene anbefaler eg GH av minst 8.

Heidi, or høg var NO3? Kjem dette virkelig fra kranvannet ditt? Dette høres meget spesiell ut for meg. Vannlighvis sliter vi med NO3-mangel i Norge. Har du noen modige bønder i nærheten? Synd med sneglene dine...

Micha
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap