Torv i filteret

Hei.
Jeg lurte på om noen vet hvor lang tid det tar før torv som ligger i filteret begynner å virke? Tok oppi mellom 5-10 dl torv i en nylonstrømpe oppi filteret på søndag, men det tar kanskje lengre tid? Eller trenger jeg mer torv? Har 240l
Hei

Det begynner å fungere umiddelbart, men trenger sikkert noen dager på å stabilisere seg. Ser du ingen endring siden søndag må det være noe som ikke stemmer (både dråpetest og strips kan være for grovkornet for å se en liten endring):
-Kan det være noe med torva som ikke funker? Du har vel senket pH med denne før, så den bør jo funke?
-Kanskje mengden ikke er nok? Eller kanskje det er noe i karet som nuller ut effekten av torven? Dvs driver opp pH tilsvarende?
-Går vannet faktisk gjennom torva i filteret? Er kanskje strømpen så tett at vannet helst går rundt?

Har dessverre ikke erfaring med torv fra sekk eller nylonstrømper, så noe konkret om de tingene skal jeg ikke uttale meg om. Men om du heller ikke har sett en liten fargeforandring på vannet kan det hende at strømpen blir for tett.

Får bare si tvi, tvi.
Torva funker veldig bra den. Har tidligere senket pH fra 8-5 med metoden hvor man setter en 10 liters bøtte med filtervatt og torv i, også latt vannet renne gjennom til en større dunk. Men klarte ikke å stabiliserer pH, så tenkte å prøve på noe annet. Men det kan hende at jeg bare ikke har byttet nok vann.
Det er mye mulig at det er for lite torv i strømpa, og at den er for tett kan også være mulig.
At det er noe som driver pH opp er jeg ganske sikker på at det ikke er. Sanden skal ikke være kalkholdig, og jeg testet den ene stenen jeg har oppi, men den påvirket ingenting såvidt jeg kunne se.
Får prøve å bytte mer vann neste gang med mindre noen andre kan fortelle meg konkret hva jeg må gjøre
Prøv å ta ut strømpa med torv å klem på den noen ganger. Hos meg tar det litt tid før torva gjennombløtes, og luft fanges lett inni nylonstrømpene. Klem den godt til du er sikker på at mesteparten av luft er presset ut, og at torva er gjennomvåt, så kan du prøve å putte den tilbake i filteret.
Du kan prøve å lage en ball med torv å la den ligge å flyte i overflata også. Hvis det hjelper så er det vell mengden som er nøkkelen her.
Har klemt all lufta ut av den alt, så tenker at det er mengden som er feil Hvor mye bruker du, Organica?
Jeg målte ikke i begynnelsen, jeg bare stappa i strømpen til det var som en halv-stram tennisball. Nå bruker jeg torv som bunnlag sammen med sand i 165liter og 70liter
Okei Tror jeg skal ha torva liggendes i overflaten, for merka at gjennomstrømningen ble temmelig redusert da jeg tok den i filteret igjen. Så nå har jeg to strømper med torv, siden det ikke hjalp med bare 1. Satser på at det blir bedre nå
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap