Eiketrær i akershus/østfold??

Er det noen som vet om, og evt hvor, det finnes eiketrær i Akerhus og Østfold?
Bor like utafor Ski, og så langt har jeg ikke klart å spore opp noen steder i nærheten hvor jeg kan finne eikeblader.
Fant et enestående fint område mellom Hølen og Son i fjor, husker ikke nøyaktig hvor men de finnes nær kysten der. Kjører du gamle E6 fra Vestby mot Son og tar av mot Hølen er det flusst med oretrær langs bekkesilderet rett etter at du har tatt av, masse kongler og liten trafikk. Jeløya er et annet tips, det er ikke akkurat noen straff å tusle rundt på Alby i høstdrakt...
Har en i hagen bor ca 20 min fra ski men den har forsatt grønne blader.
Det er eikeskog flere steder på østsiden av Nesodden langs Fylkesvei 156. Masse løv å finne, særlig seint på høsten!
Jeg har tenkt at området rundt UMB sikkert har noen eiketrær, men jeg har ikke tatt meg tida til å sjekke det ut enda.

Det store treet som står på jordet ved UMB er vel eik?
Det stemte bra, HeleneO, at det store treet ved UMB er eik. Har observert treet i noen uker nå, i påvente at bladene skal visne og begynne å dette av.
Gode forhold for å samle eikeblader nå, var ute i nabolaget på Nesodden forrige helg og samlet forråd som bør vare gjennom vinteren!

Dere kan søke i artskartene i Artsdatabanken:

http://artskart.artsdatabanken.no/FaneArtSok.aspx

I "Norsk navn" søker dere på enten sommereik eller vintereik (som er to forskjellige arter. I Artsdatabanken heter det ikke bare eik).

Klikk deretter på "Vis utvalg i kart". Så kan dere øverst på siden klikke på deres kommune og zoome inn på der dere bor (f.eks. ved å endre skala). Jeg fant noen eiketrær rett oppe i gata her.

I Ski er det tydeligvis ett eller flere eiketrær ved Nordre Finstad.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap