Hvordan oppnå stabile ph +kh verdier i akvarium.

Jeg har nettopp kjørt inn et Juvel Rio akvarium på 240 liter med fiskeløs metode.
Dette er mitt første akvarium, så jeg er helt fersk i dette. Men jeg har lest veldig mye på nettet, og spesielt her på akvaforum.

Filteret er et Juwel Bioflow 3.0 med følgende oppsett fra bunn til topp: 2 Blå filter fin, 3 Cirax kassetter , 1 Blå filter grov, 1 aktivt kullfilter, 1 filtervatt.

Jeg byttet ut 20 % vann for 3 dager siden. (kranvannet er målt til følgende PH=8 KH=3 GH=4)

Verdiene nå før bytte var: PH= 5: KH=0 GH=5 NO2=0 NH3=0,3

etter vannbytte målte jeg følgende: PH=6,5 KH=1 GH=5

I dag 3 dager senere målte jeg igjen og fikk følgende vannverdier:PH=5 KH=0 GH=6.

I akvariet har jeg følgende: 3 planter derav en valisneria og en sverdplante. Skal fylle på med flere planter før jeg setter inn fisk. Blant annet javamose og javabregner.

I tillegg har jeg 2 Redmoor røtter. Jeg antar at det er røttene som senker PH-en
Planen er å lage et selskapsakvarium, hovedsaklig med fisker fra Asia. Jeg ønsker vannverdier med PH mellom 6-7 og en KH på rundt 3-4. Er det en enkel måte å oppnå disse verdiene stabilt?.. Jeg vet jeg kan tilsette natron som vil øke PH og KH, men jeg antar at dette må justeres hver gang jeg bytter vann.
Jeg lurte på å kanskje legge i et par kalksteiner i akvariet. Ideen er at siden trerøttene sannsynligvis senker PH og Kalk øker PH så skulle det vel være mulig å oppnå en balanse i PH+ KH verdiene ved å ha det rette forholdet mellom røtter og kalkstein. Bunnsubstratet er forøvring Rådasand 3-5mm.

Er åpen for alle forslag til løsning på problemet mitt.

MVH Johnny
Heisann. Røttene senker PH-en ja. Det har jeg opplevd selv her hos meg. Men det trenger ikke være utelukkende røttene. Du kan mellomlagre vann og la det få "lufte" seg. Etter et døgns tid vil nok PH-en være annerledes. Du kan så tilsette vannet i karet og på den måten forhindrer du store svingninger i ph. Natron kan tilsettes men det er en tungvindt løsning. Jeg måtte tilsette natron etter hvert vannbytte og det blir noen kroner etterhvert.

Du kan prøve med kalkstein men vil tro det blir store svingninger (uten at jeg har erfaring med bruk av rot/kalkstein for og få balanse slik). Du blir vel gjerne litt låst i forhold til innredning også. Lykke til =)
Hva slags fisker ønsker du deg, siden du er bekymret for lav ph?
Sikkert unødvendig å nevne, men gjør det likevel: det finnes mange fisker som trives ekstra godt i surt vann…

Er det vann fra det lokale vannverket du bruker? I så fall bør du sjekke også vannet fra springen.

Og - et annet tips. Du kan med fordel ta ut kullfilteret. Det er en del av "pakka" og kan ha sin nytte ved noen anledninger, men stort sett er det lite behov for et kullfilter med vannet vi har i Norge. Det brukes ved å rense vannet etter medisinbehandling osv. Og det virker effektivt ved å suge opp mye skitt og lort fra vannet. Men, når det så blir mettet, så begynner det å slippe ut ting igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap