Svevealge-eksplosjon. hjelp!

Hjeeeeelp! :P

Etter en knapp måned med intens oppussing av stua - hvilket har medført til sammen tre flyttinger av mitt 160-liters akvarium - ser det ut som jeg har gått over fra å ha et pent selskapsakvarium til å dyrke svevealger eller noe annet dritt.

Pga legging av gulv og maling av vegger måtte akvariet flyttes i tre omganger, og for hver flytting måtte jeg tappe av og bytte ca femti liter vann. De første to gangene gikk det veldig bra, men etter tredje runde ble vannet helt groggy. Det hører med til historien at under siste flytting ble akvariet stående noen timer i direkte sollys (med halvparten av vannet borte) før jeg flyttet det tilbake og fyllte opp.

Ved første øyekast så det gråhvitt ut, men nærmere studier viste at vannet er grønt og fint (når jeg tømmer det i dass ser det ut som noen har dødd oppi der). Så, det virker på meg som en rimelig opplagt svevealge-eksplosjon. Spørsmålet er hvorfor, og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt de h*****s algene.

Først et par ord om vannverdier og hva jeg allerede har prøvd:

Vannverdiene er, såvidt jeg kan forstå, upåklagelige; 0 nitrit, mellom 0-10 nitrat (nærmere 0 enn 10 tror jeg, men skalaen er ikke mer presis), GH på ca 7, KH 6 og pH 6,8. For sammenligningens skyld har jeg målt springvannet her før jeg putta det nedi, og verdiene er de samme med unntak av at det er ca 0 nitrat i springvannet.

Jeg er ingen kjemiker, men jeg innbiller meg det skal være ganske greit? Har forøvrig et utvendig eheim pro 1-filter, godt innkjørt og rengjøres kun ved å fjerne slaps og dritt med ujevne mellomrom.

Av ting jeg har tilført i senere tid, er to bolivianske sommerfuglciklider. Disse ble satt inn i akvariet fire-fem dager før eksplosjonen, og så ut til å slå seg fint til rette - det er fjorten dager siden jeg kjøpte dem. I går vandret fruen heden uten forvarsel - jeg er litt bekymret for hva det betyr, men krysser fingrene for at hun var ekstra utsatt i og med at hun var nyinnflyttet.

Når ting eksploderte - det er vel en god uke siden - forsøkte jeg først å bytte vann; 20-30 liter to dager på rad. Det var helt bortkasta. Deretter forsøkte jeg et par dager uten mat, hvilket førte til at neontetraene mine nå ser ut som deprimerte krigsfanger og ancistrusene ble grinete. På dag to uten mat dekte jeg over akvariet med teppe, lot dette ligge i et døgn, og når jeg tok det av dagen etter stod fire neontetra og en fantomtetra og peste i overflata. I mitt lite hode dro jeg den konklusjon at uten lys vil fotosyntesen hos plantene gå feil vei (altså plantene bruker oksygen og lager CO2, i stedet for motsatt - og det gjelder sikkert alger også?), og at det at fiskene nå så ut til å puste mer i overflata (de fleste av dem var oppe og pustet innimellom, til og med mallene) kunne tyde på mangel på oksygen. Så jeg fjerna teppet og skrudde på lyset noen timer, gav dem mat, og dagen etter var det slutt på pesinga.

Samtidig med dette satte jeg nedi et ekstra innvendig filter, der jeg la tjukt med kompresser (skikkelig bandasje) rundt inntaket og deretter stappa igjen med alt for mye filtervatt. Dette surrer og går, og jeg bytter bandasjen daglig (den er forøvrig da sleip og grønn). Lyset har jeg nå redusert til seks-sju timer pr dag (men har ikke teppe på, så litt lys fra omgivelsene får de jo selv når armaturet er avskrudd), og jeg har inntil i dag gitt litt mindre mat enn normalt (men pga de deprimerte og avmagra neon'ene så jeg meg i dag nødt til å trappe opp til normal mengde igjen).

Fargen på vannet har variert fra skummamelk (forrige helg), til nesten helt klart (etter et par dager uten lys), og så nesten tilbake på skummamelk når jeg begynte å ha på lyset igjen i noen timer hver dag. Jeg kan se små partikler som flyter rundt i vannet, og som sagt er "bandasjen" på ekstrafilteret helt grønn etter et døgn. Fiskene ser ikke ut til å trives noe videre, spesielt kuhlii-ene som vanligvis vimser rundt har jeg knapt nok sett den siste uka - i tillegg til de allerede nevnte neontetraene som ser nokså tragiske ut. Fantomtetraene ser ikke helt pigge ut de heller- de som senest for knappe to uker siden drev med alskens intriger og flørt.

Hva gjør jeg - som ikke medfører å enten sulte ihjel fiskene, kvele dem eller kjøpe inn UV-filter til sju og en halv månedslønn? Og hva i all verden skjedde? Kan jeg ha fått med en eller annen ondartet kreftsvulst-alge fra dyrebutikken sammen med ciklidene? Kan det være noe i vannet som jeg ikke har måleutstyr for å fange opp? Hva med vannbytter - skal jeg kjøre på med mine sedvanlige 20-30 liter en gang i uka (eller litt sjeldnere hvis jeg er lat), eller skal jeg ta mer eller mindre?

(og ja, jeg vet jeg skulle hatt kvotering på tekstlengde. Premie til alle som gidder lese alt)
Noe er i alle fall feil hos deg, du har liksom oppstartsproblemer i et kar som skulle være stabilt. Tror ikke noen timer i sollys er årsaken, det skal ett eller annet mer til i et innkjørt akvarium. Har filteret stått stille lenge tro? Tror ikke plantene klarer å produsere nok CO2 til å få fisken til og henge i overflata, så jeg ville testet for Ammonium (NH4). NO3 under 10 er ikke så mye nemlig, nå har du riktignok skiftet vann i overkant men likevel, ammonium er første ledd i prosessen og den mest giftige for fisken, og har bakteriefloraen tatt kvelden er det litt på'an igjen med innkjøring...

Er det NH4 i karet er det vannskift, vannskift og vannskift som gjelder, er det ikke ammonium i karet tror jeg jeg ville la vannskiftene hvile egentlig, så plantene får en sjanse til å få karet i balanse igjen. Og det må de ha næring for å få til, gjødsler du? I så fall ville jeg forsøkt daglig dosering en stund, da deler du ukedosen på tre og så på syv - minst, og tar det forsiktig til du set at plantene er i farta igjen. Har du flere kar ville jeg klemme filterguffe ut i karet, det restituerer mikrolivet dersom det har fått seg en knekk.

Og så kommer jeg på en ting jeg akkurat har lært - lure plantene til å ta to omganger om dagen ved hjelp av siesta! Dinana Walstad lærte oss det, lys på 08:00, av 12:00, på 16:00 og av 20:00. Da tror plantene det er to døgn i døgnet og det forstår ikke alger like godt - sånn litt flåsete enkelt forklart...

Har en dypt hatet 92-liter som fikk svevealger, der var årsaken problemer med proteinhinne som fikk algevekst tror jeg (gøy med reker som "hang" i overflata og strikket, men katastrofalt for alt annet), ble lufttett i karet uansett hvor mye bevegelse jeg hadde. Fjernet hinna flere ganger i døgnet med litermål, holdt ikke med Torky.

Dette ble vel et passe langt og rotete svar på et passe langt og rotete spørsmål, må bare tenke med åpent tastatur her
Hm. Ikke slått meg engang at det kan være NH4 - akvariet har stått stabilt og fint i nesten to år... rett nok kobla jeg fra pumpa en stund under flytting, men... jaja, bare en ting å gjøre- ut og kjøpe test i morra (det var selvfølgelig den testen jeg IKKE hadde liggende i skuffen med det rare i).

Men, dersom det er problemet - er det ikke da merkelig at kun denne ene fisken (som altså var nokså nyinnført og sikkert litt skjør) har krepert etter en og en halv uke med grått vann og uten vannbytter? (i frykt for at det var nettopp alt for mye nytt vann som var problemet, har jeg klokelig ikke byttet så mye som en dråpe siden problemet oppstod). Og de resterene fiskene som supet etter luft, sluttet jo med det igjen uten at jeg byttet vann... (dette er meg som forsøker å overbevise meg selv om at det er et langt mindre farlig problem, haha)

Plantene stråler forøvrig omkapp med sola, de så litt deppa ut etter et par dager i mørke men henta seg inn i løpet av en time eller to. Har ikke sett noe behov for å gjødsle tidligere, men kanskje jeg bør det? Og er det NH4 som er problemet så er det bare å feite opp neon'ene igjen med god samvittighet, er det ikke så?

Dritt altså, jeg er jo glad i de små krapylene :P Får helt angst av tanken på at jeg har rota til og satt dem i fare...
Du har jo nitrat i karet så det kan ikke være som ved nystart, så det kan ha vært en dupp som fort ble reparert fordi det var en stor nok bakteriestamme som overlevde, ett eller annet var uansett ute og kjøre som kanskje ble for mye for den nyinnkjøpte stakkaren. En NH4-test er veldig greit å ha uansett, ryker hele eller deler av floraen for eksempel etter strømbrudd kan det jo gå lang tid med dårlige forhold i karet før du får utslag på nitritt.

Mat må både fisk og bakterier ha, men jeg ville ikke kjørt på uhemmet før ammonium-siden av saken er oppklart, får du utslag helt i den enden av prosessen er det forsiktig mating og vannskift daglig som gjelder. Blåses alarmen av etter test er det bare og peise på med mat, fortsatt holde øye med vannverdiene og gjerne sette igang med flytende plantenæring og jern , rett og slett fordi det må være ett eller annet plantene dine ikke bruker opp som alger synes er gøy. Men ikke tilsett fulle ukedoser med en gang, plantene må få tid til å tilpasse seg og plantenæringsprodusenter produserer også ofte algebekjempningsmidler. Derfor doserer jeg daglig, som sagt minst delt på syv delt på tre og mindre i nyplantede kar...

Overskudd av fosfat (PO4) kan jo også forklare grøntvann når jeg tenker meg om, og det ble ikke noe problem her før det hadde gått noen år og er heller ikke bra for skjør fisk og yngel. Har fosfatvarslere i de fleste kar, rødbladede planter blir grønne. Vannskift er "motgift" der også, i tillegg til å være litt frampå med fjerning av visne blader. Det har jeg ikke vært på en stund kom jeg på nå - fram med testen i morgen!
Slik er dagens situasjon; ingen utpreget endring i fargen, og vannet jeg tar ut er fortsatt grønt. Eneste forskjell er kanskje at kompressene i ekstrapumpa er mindre grønne og sleipe, men at det derimot er mer brun gørr i filtervatten jeg har pakka rundt kompressen. Mulig at algene er i ferd med å dø ut, derav den brune gørra?

Dagens bytur viste forøvrig at ingen av dyrebutikkene jeg var innom hadde tester for verken NO4 eller PO4, så jeg endte opp med å kjøpe en flaske med bakteriekultur som jeg sausa inn i filtervatten til hovedpumpa... sikkert totalt bortkasta, men det føltes litt tryggere. Fiskene ser uansett ut til å være tilbake til bortimot sine gamle selv. Et godt tegn må være at ryggsvømmeren - som antagelig ble bitt av en gretten malle mens de var på sultekur - nå har grodd helt sammen et sår den hadde på halen. Såret var tydelig å se i går, og nå er det nesten ikke synlig lenger. Og når sår gror kjapt uten infeksjoner eller sopp (bank i bordet!), tyder det vel på at trivsel og immunforsvar ikke er helt på bånn i alle fall

Vannverdiene er som i går, men med litt mer nitrat... har putta oppi plantenæring og stilt inn lyset med siesta midt på dagen, så er det vel bare å krysse fingrene.
Hmmm
Ett lite tips som hjalp for meg, var og tilsette hurtigvoksende planter.. Var kvitt svevealger på bare noen dager.. Men om det fjerner grunnen er jo noe annet..
Marius Johansen
Ett lite tips som hjalp for meg, var og tilsette hurtigvoksende planter.. Var kvitt svevealger på bare noen dager.. Men om det fjerner grunnen er jo noe annet..

Nå blir det vel noen dager før mine veier krysser en dyrebutikk igjen, men om det ikke gir seg skal jeg sannelig prøve det også... Men noe av det jeg har oppi vokser ganske jamt og trutt, i alle fall hiver den rundt seg med stiklinger som jeg med jamne mellomrom tar ut og kaster. Jeg kan jo igrunn bare la dem suse rundt inntil videre (det er en underlig vekst som setter avleggere ytterst på blader som får en knekk eller rift - da begynner det bare å vokse masse røtter og bittesmå nye blader der, og plutselig en dag så knekker bladet helt så stiklingen flyter avgårde. Jeg er egentlig ganske fascinert av den, men aner ikke hva den heter :P )
Du har en slags Ceratopteris, og det er akkurat det Marius foreslår. Suveren næringsforbruker som utveksler CO2 med luft fordi det er enklest, har sånne i kar der ingen planter egentlig kan gro (tussmørke kar med ekstremt surt og bløtt vann). La dem sveve du. En annen favoritt her i huset er Limnobium laevigatum, den tåler kondens, er "ryddigere" og tar litt mindre lys, men jeg tror gulrotgresset er grådigere

Når det gjelder bakteriekulturen er det i alle fall bra for akvaristen og gjør ikke skade på annet enn lommeboka. Man må liksom gjøre noe! Vi sier at du nå fortjener ro og klart vann, sår som gror er i alle fall et veldig godt tegn!
Linda W
Man må liksom [I]gjøre[/I] noe!

Ja, ikke sant? Føles skrekkelig å være hjelpesløs tilskuer når de søte små har det fælt... Så lommeboka fikk bare lide i stillhet, det føles bedre å ha tømt litt dyr gørr nedi der.

Og nå skal jeg forsøke å ha is i magen og gi det noen dager. Det er jeg jo veldig god på, haha :P
Akk, da var UV-filteret bestilt. Ingenting ser ut til å ha noen som helst effekt, og da jeg kom hjem etter et par dager borte i helga var det som å kikke inn i en grønn vegg...

Bytta femti liter vann på søndag, og ca like mye i dag, og nå er det nesten mulig å se bakveggen (40 cm inn). Så i ren frustrasjon i går kveld ble det spontanbestilt UV-filter. Nå skal møkka bort! :P

Har en mistanke om at det som har skjedd rett og slett er at svevealgene har fordrevet alle andre typer alger - og at de nokså harmløse stakkarene som vokser på glass og innventar er fullstendig fortrengt. Har ikke rørt glasset med en algeskrapet siden problemet oppstod - og det er ikke så mye som en prikk der. Har ikke vært veldig plaget av "vanlige" alger tildigere heller- men litt vekst blir det jo og jeg har pleid å feie over fronten med magnetskrape en gang i uka eller så for å holde det unna. Og nå er det altså helt fritt for enhver "veggfast" alge.

Ser også at det lille jeg har hatt av pestsnegler kreperer som fluer (ikke at jeg legger meg ned og gråter av den grunn altså)... Plantene og fiskene ser ut til å stortrives, og kuhlii-ene er så feite at jeg lurer på om de faktisk greier å spise svevealgene (kan forklare hvorfor de ikke har møtt opp til fôring i nevneverdig grad siden problemet startet). Kanskje jeg bare skal fylle akvariet med kuhlii? :P
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap