Ok, så da har jeg et muligens dumt spørsmål. Men jeg vet ikke svaret på det, så jeg spør.
Jeg har et 300L akvarie med ca 55-60L vann.
Jeg tar ut ca 3-4 vann hver dag og fyller opp det samme + det som har fordampet, så det er konstant dybde. Da jeg startet akvariet sto det ca 4 uker uten noe levende i, deretter ca 4 uker med en anubias før jeg fikk meg en skilpadde og en ansistrus. "skilpadden har jeg dispansasjon for fra direktoratet for naturforvaltning og mattilsynet"
Jeg har målt vannverdier med gjevne mellomrom siden jeg startet, og det er veldig lite variasjon. Alle verdien holder seg innenfor det som er anbefalt for de arten jeg har, så jeg er i utganspungtet fornøyt.
Det jeg lurer på er hvorfor slamsuge?
Jeg har ganske grov grus som substrat "for at skilpadden ikke skal svelge det" og over tid så samler det seg opp litt slam mellom grusen. Ansistrusen er veldig flink til å "gjøre jobben sin" og jeg har ikke noe synlige alger i akvariet. Jeg har også et tetratek ex 1200 filter som ble installert med resten av akvariet, og som fungere veldig bra.
Er det noe som kan bli farlig for fisken og skilpadden hviss man ikke slamsuger så ofte, eller er det bare at det ikke ser så fint ut?
Jeg måler: PH, GH, KH, NH3/NH+4, NO-2 og NO-3. Vil det da si at hvis disse verdiene er stabile så er vannet trykt?
Grunnen til at jeg spør istedetfor å bare slamsuge, er at med 10cm dypt vann så er det ikke så lett å få til. Noe som fører meg til spørsmål 2. De gangene jeg faktisk slamsuger så fyller jeg opp med kaldt vann til ca 30-40 cm og slamsuger til normalnivået igjenn. Når jeg gjør dette så blir det jo veldig kaldt. Hva gjør jeg med ansistrusen? Kan den være oppi, eller kan den dø hvis det blir for kalt. Varmekolben står så klart på hele tiden.