Helkrasj i løpet av et døgn?

har en reol meg 4 190l mallekar,i et av de opplevde jeg fra i går til i dag fullt kræsj med resultat av at 5 l-141 og en l-265 døde,på et døgn ble pluteslig vannet helt grått og luktet råttent,ikke flink til og måle vannverdier,men skifter minimum 10% i uka ,har to innvendige filtre på 1000 og 600 l/t, burde vel holde så lenge det ikke har vært flere enn 6 maller der,høres dette ut som et rent filterbakterie kræsj,siden filtren har gått hele tiden?har ph på 8 og kh på 13-14 fra springen,borrevann
Plussmedlem
Fullt krasj med fiskedød kan du få i løpet av få timer, trenger ikke gå så lenge som et døgn. Det er en akselrerende prosses. Dårlig vann, svakeste fisk dør, den døde fisken forgifter vannet, fler fisk dør, de døde fiskene forgifter vannet, alt dør....

Hva som er årsaken er vanskelig å si, men jeg bytter hvertfall mer vann enn 10%, uansett om jeg har lav belastning...
har lært meg masse om vannverdier og målinger siden jeg også har hagedam,så har vel bare vært for sløv med karene inne,siden jeg har ment belastningen har vært så liten,men må nok skjerpe meg der og ja,og du har rett at det tar kort tid også,for i går kveld så alt bra ut fiskene spiste oppførte seg normalt,forklaringen din ser ut til og stemme 100% takk for svar
Plussmedlem
Jeg var trøtt og sliten en kveld. Fullforet med feil mallepiller uten å oppdage det. 12 timer etterpå var en 25cm Panaque død.....
Det kan skje mye gøy med brønnvann, og nå har det regnet ganske bra med tele et stykke ned. Dersom litt hyppigere vannskift ikke hjelper anbefaler jeg på det varmeste Eurofins, de ringte og sa "ikke bruk det vannet!" før prøvesvaret ble sendt. Er oppkoblet til vårt lokale vannverk nå, resirkulert gråvann med Ecoli er ikke bra for folk heller...
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap