Plutselig nitrit.

Aaargh....

Jeg tror jeg har driti meg ut.

Har ett Juwel Rio 180L som har vært stabilt og fint i ett halvt års tid.
Hadde en stor-rengjøring i karret for en uke siden, og i går målte jeg utslag på Nitrit.

Jeg lurer på om jeg kan ha renset filteret mitt for godt. Fjernet for mye gode bakterier.

Jeg har nå hatt hyppige vannskift for å holde verdiene nede.

Jeg har ett Lido 120 som kjører stabilt. Vil det hjelpe om jeg tar halve filtermassen derfra og flytter over i 180 litern? Eller har det lite for seg? Har samme filteret i begge karene.
Det vil hjelpe deg masse. Det gir filteret en kickstart. Lykke til!
Eventuelt ta svampen fra det gode filteret, stikke det ned i det andre akvariet ved siden av filterinnsuget, og klemme ut noe gørr sånn at gørra går rett i filteret. Så er det bare å sette svampen tilbake der du tok den fra. Men hvis svampene er like store, er det heller ikke noe i veien for å bare bytte litt rundt på dem.
Det er nøyaktig samme filter...
Da prøver jeg det. Bytter ut 3 av seks svamper, så håper jeg det kan hjelpe meg noe.
Si i fra hvordan det fungerer og hvor lang tid det tok før prøvene ble normale igjen.
spennende å høre.
Flyttet 3 svamper over fra Lido 120'en i går, samt byttet 50% av vannet. Målte for nitrit i dag tidlig, og da er nivået sunket betraktelig siden i går. Målte ca 0,2 i dag tidlig. Så dette ser bra ut. Skal sjekke hvordan ting er etter jobb i dag. Skal holde dere oppdatert.
Da ser det ut som jeg er ferdig med nitrit-driten. Da gikk det tre dager med ett 50% vannbytte hver dag. Ser ut som om det hjalp å flytte fitersvamper fra det andre karet. Får følge med noen dager, men det ser bra ut
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap