Vannverdier i nytt akvarie.

Hei

Har målt vannverdiene i mitt 300 liters akvarie i dag.
Måling etter 1 dag.
Nitritt: under 0,3
PH: 7,5
NO3: 12,5 mg/l.

Er det noe jeg bør gjøre nå? Eller bare vente og se om NO3 synker?

Dette er nok for lite opplysninger til at det går an å mene noe om verdiene dine bortsett fra NO3.
Når fylte du vann i karet? Har du tilsatt noe som kan være næring for den bakteriefloraen du er avhengig av? Har du i det hele tatt gjort noe for å kjøre inn karet?
Har du planter og eller fisk?

NO3 vil ikke synke hvis du ikke skifter vann. Den verdien du oppga for NO3 er for øvrig helt ok.

Det ser ut til at du bruker Tetras tester ettersom du oppgir nitritt til mindre enn 0,3. Alt over 0,05 er ikke bra. JBLs test for nitritt er mye bedre.

Du bør også teste ammoniakk - NH3/4, ettersom dette dukker opp før NO2 og er minst like farlig for fisk.

Søk opp stoff om Innkjøring i søkefeltet, så finner du ut mye mer.

Lykke til

PS, fant andre innlegg fra deg og tyder dem slik at du nettopp har fylt vann og satt inn tre planter, men ikke gjort noe med tanke på innkjøring. Det har ingen hensikt å måle vannverdier og tolke dem før du begynner innkjøring.
Hei.
Det eneste jeg har tilsatt er næring for plantene.
Har satt i gang en innvendig pumpe/filter.

Jeg leste denne artikkelen: og kan ikke se at jeg skal gjøre så veldig mye mer enn å vente nå

Som sagt pumpe er på, tempen er 26 grader, sand og planter på plass.

Skal jeg tilsette noe mere?

Takk for tipset ang. testen. Den skal kjøpes inn.
Dette er ikke den beste artikkelen for informasjon om innkjøring, men bra for oppstart ellers.

Om du scroller nedover på startsiden til Akvaforum, kommer du til et avsnitt om "Siste artikler". Der finner du en artikkel om "Fiskeløs innkjøring" (i all beskjedenhet skrevet av meg ). Selv om du ikke benytter denne metoden, finner du mye info om hva innkjøring er og hvorfor det er viktig. Les og unngå problemer og mye daglig vannbæring de første 4 - 5 ukene.

Tusen takk for svar Jeg skal lese igjennom den artikkelen
Leste igjennom artikkelen din. Takk for at du laget den

Fant ut et annet sted her på forumet hvor mye Salmi jeg skulle bruke.

Har hatt i 13ml Salmi for 2 timer siden

Så fint. Det er også en egen tråd om dette som ble skrevet før det ble artikkel av det. I den tråden er det mye fin info, spørsmåla og svar fra mange medlemmer på AF. I ventetiden kan det være verd tiden å gå gjennom den. De første innleggene er identisk med artikkelen, så det kan du hoppe over.

Lykke til med hobbyen.
Takk for det. Skal finne den tråden.

Er det vanlig at PH-verdien stiger veldig en time etter bruk av Salmi?
Ser i artikkelen din også at den steg en del i begynnelsen.

Det er helt vanlig ja. Hos meg steg pH fra 7,5 til 9 etter tilsetting av Salmi.
Det tok 8 dager før jeg hadde målbår nedgang i NH3/4.
Jeg målte også 9 i pH her.

Jeg har jo selvfølgelig glemt å handle inn NH3/4 test så det må jeg få gjort i morgen.

Noterer meg alle målingene jeg gjør i en bok, så får jeg se åssen dette går

Ikke dumt å notere, gjorde det samme selv. Man risikerer jo å lære noe også
Hehe Det hadde vært virkelig morro å fått til dette
Dag 2
Ny måling i dag. Sikkert ikke noe vits i å måle hver dag i begynnelsen nå, men vil ha det notert ned.
pH: sunket til 7,5
NO3: 12,5. ingen endring
NO2: under 0,3. Ingen endring.

Har 26 grader i vannet, men må nok gå til innkjøp av en varmekolbe til da den ene jeg har har stått på 29 grader siden lørdag.

Nei, det skjer (som jeg sa i den andre tråden) ikke mye de første dagene. Får håpe du får ammoniakk-testen snart, så du kan følge med på hva du driver med.

Syns ikke du skal bry deg så mye om den temperaturen som står på kolben, den er ofte ganske unøyaktig. Hovedsaken er at den holder temperaturen i vannet der den skal være.
Jeg får ammoniakk testen i morgen eller torsdag.

Problemet med kolben er jo at den ikke varmer vannet til den temperaturen jeg vil ha
Trodde Jager var noe av det beste innen kolber, men kan det være for lite med 200watt på 300 liter?

Står den på max da ? Og hvorfor vil du absolutt ha mer enn 26 grader ?
Den står ikke på max, men på 29 grader.
Jeg leste at innkjøringen ville være mer effektiv ved høyere temp.

Tja...har alltid kjørt inn ved den temperaturen jeg skal ha når fiskene skal oppi, slik at det ikke utvikles en kultur som er avhengig av høyere temperatur for å trives. Som regel vil det si at bruker 25-26 grader.
Okei, da lar jeg den bare gå på 26 grader
Kan jo være at kolben din ikke er kallibrert skikkelig. Oppdaget at min koble viste et par grader høyere enn termometeret. (gikk litt raskt når jeg kjøpte den, men erindrer jo at det sto noe om kallibrering.. Justerte koblen og nå gir den den temperaturen den viser.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap