- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Vannverdier i nytt akvarie.
Vannverdier i nytt akvarie.
Postet 19.01.14 kl 11:22
Dette er nok for lite opplysninger til at det går an å mene noe om verdiene dine bortsett fra NO3.
Når fylte du vann i karet? Har du tilsatt noe som kan være næring for den bakteriefloraen du er avhengig av? Har du i det hele tatt gjort noe for å kjøre inn karet?
Har du planter og eller fisk?
NO3 vil ikke synke hvis du ikke skifter vann. Den verdien du oppga for NO3 er for øvrig helt ok.
Det ser ut til at du bruker Tetras tester ettersom du oppgir nitritt til mindre enn 0,3. Alt over 0,05 er ikke bra. JBLs test for nitritt er mye bedre.
Du bør også teste ammoniakk - NH3/4, ettersom dette dukker opp før NO2 og er minst like farlig for fisk.
Søk opp stoff om Innkjøring i søkefeltet, så finner du ut mye mer.
Lykke til
PS, fant andre innlegg fra deg og tyder dem slik at du nettopp har fylt vann og satt inn tre planter, men ikke gjort noe med tanke på innkjøring. Det har ingen hensikt å måle vannverdier og tolke dem før du begynner innkjøring.
Når fylte du vann i karet? Har du tilsatt noe som kan være næring for den bakteriefloraen du er avhengig av? Har du i det hele tatt gjort noe for å kjøre inn karet?
Har du planter og eller fisk?
NO3 vil ikke synke hvis du ikke skifter vann. Den verdien du oppga for NO3 er for øvrig helt ok.
Det ser ut til at du bruker Tetras tester ettersom du oppgir nitritt til mindre enn 0,3. Alt over 0,05 er ikke bra. JBLs test for nitritt er mye bedre.
Du bør også teste ammoniakk - NH3/4, ettersom dette dukker opp før NO2 og er minst like farlig for fisk.
Søk opp stoff om Innkjøring i søkefeltet, så finner du ut mye mer.
Lykke til
PS, fant andre innlegg fra deg og tyder dem slik at du nettopp har fylt vann og satt inn tre planter, men ikke gjort noe med tanke på innkjøring. Det har ingen hensikt å måle vannverdier og tolke dem før du begynner innkjøring.
Postet 19.01.14 kl 16:18
Endret: 19.01.14 kl 16:22
Hei.
Det eneste jeg har tilsatt er næring for plantene.
Har satt i gang en innvendig pumpe/filter.
Jeg leste denne artikkelen: og kan ikke se at jeg skal gjøre så veldig mye mer enn å vente nå
Som sagt pumpe er på, tempen er 26 grader, sand og planter på plass.
Skal jeg tilsette noe mere?
Takk for tipset ang. testen. Den skal kjøpes inn.
Det eneste jeg har tilsatt er næring for plantene.
Har satt i gang en innvendig pumpe/filter.
Jeg leste denne artikkelen: og kan ikke se at jeg skal gjøre så veldig mye mer enn å vente nå
Som sagt pumpe er på, tempen er 26 grader, sand og planter på plass.
Skal jeg tilsette noe mere?
Takk for tipset ang. testen. Den skal kjøpes inn.
Postet 19.01.14 kl 21:28
Dette er ikke den beste artikkelen for informasjon om innkjøring, men bra for oppstart ellers.
Om du scroller nedover på startsiden til Akvaforum, kommer du til et avsnitt om "Siste artikler". Der finner du en artikkel om "Fiskeløs innkjøring" (i all beskjedenhet skrevet av meg ). Selv om du ikke benytter denne metoden, finner du mye info om hva innkjøring er og hvorfor det er viktig. Les og unngå problemer og mye daglig vannbæring de første 4 - 5 ukene.
Om du scroller nedover på startsiden til Akvaforum, kommer du til et avsnitt om "Siste artikler". Der finner du en artikkel om "Fiskeløs innkjøring" (i all beskjedenhet skrevet av meg ). Selv om du ikke benytter denne metoden, finner du mye info om hva innkjøring er og hvorfor det er viktig. Les og unngå problemer og mye daglig vannbæring de første 4 - 5 ukene.
Postet 19.01.14 kl 21:43
Postet 19.01.14 kl 21:57
Postet 20.01.14 kl 22:14
Så fint. Det er også en egen tråd om dette som ble skrevet før det ble artikkel av det. I den tråden er det mye fin info, spørsmåla og svar fra mange medlemmer på AF. I ventetiden kan det være verd tiden å gå gjennom den. De første innleggene er identisk med artikkelen, så det kan du hoppe over.
Lykke til med hobbyen.
Lykke til med hobbyen.
Postet 20.01.14 kl 22:24
Postet 20.01.14 kl 22:42
Postet 20.01.14 kl 23:06
Postet 20.01.14 kl 23:08
Postet 20.01.14 kl 23:26
Postet 20.01.14 kl 23:32
Dag 2
Ny måling i dag. Sikkert ikke noe vits i å måle hver dag i begynnelsen nå, men vil ha det notert ned.
pH: sunket til 7,5
NO3: 12,5. ingen endring
NO2: under 0,3. Ingen endring.
Har 26 grader i vannet, men må nok gå til innkjøp av en varmekolbe til da den ene jeg har har stått på 29 grader siden lørdag.
pH: sunket til 7,5
NO3: 12,5. ingen endring
NO2: under 0,3. Ingen endring.
Har 26 grader i vannet, men må nok gå til innkjøp av en varmekolbe til da den ene jeg har har stått på 29 grader siden lørdag.
Postet 21.01.14 kl 21:30
Endret: 21.01.14 kl 21:49
Nei, det skjer (som jeg sa i den andre tråden) ikke mye de første dagene. Får håpe du får ammoniakk-testen snart, så du kan følge med på hva du driver med.
Syns ikke du skal bry deg så mye om den temperaturen som står på kolben, den er ofte ganske unøyaktig. Hovedsaken er at den holder temperaturen i vannet der den skal være.
Syns ikke du skal bry deg så mye om den temperaturen som står på kolben, den er ofte ganske unøyaktig. Hovedsaken er at den holder temperaturen i vannet der den skal være.
Postet 21.01.14 kl 22:07
Postet 21.01.14 kl 22:12
Postet 21.01.14 kl 22:16
Postet 21.01.14 kl 22:19
Postet 21.01.14 kl 22:33
Postet 21.01.14 kl 22:37
Postet 21.01.14 kl 22:50