Borevann

Hei!

Noen som har erfaring med borevann?
Har bodd et halvt år med borevann nå, men er redd det skader fisken min.
Jeg har tilført vanlig vann (hentet fra et annet sted) sammen med borevannet ved hvert delbytte så ikke Gh skulle bli så høy. Den holder seg på 6 i akvariet (borevannet på 15). Skjønner at det ikke holder nå. Har mistet flere Kuhliiåler og mistenker borevanninnholdet. Resten (smykkegurami, eplesnegler og reker) trives veldig godt og leker.
110 l, fine vannverdier.

Er det aquasafe jeg kan bruke da? Eller noen andre forslag?
Aquasafe hjelper vel bare mot tungmetaller.
Grunnen til at nettopp kuuhliene sliter mest, er at de normalt har et mye surere vann enn som så.
Jeg har en ph på 6.5 og den har vært stabil i alle år.
Nei, Aquasafe hjelper ikke for hardheten, men kan hjelpe i tilfelle det fins tungmetaller i vannet.
Hva tester du for, og hva er verdiene ? GH på 6 burde ikke skade fiskene dine, ihvertfall ikke guramiene.
Neinei, det er ikke Gh som er problemet, for den er ganske lav.
Jeg tester alt som er på teststrips for en indikasjon, også med dråpetest på pH og gH og nitritt. Alt dette er ok. Er det kanskje noen andre ting, som tungmetaller, i borevannet som kan være farlig?
Ingenting har dødd før jeg byttet til borevann.

Kan jo selvfølgelig være sykdom også, men det har jeg aldri hatt før. Ingen tegn på det heller, bare plutselig død en etter en.
Guramiene har jeg ikke lengre.

Takk for hjelp
Strips er notorisk upålitelige. Du bør ha skikkelige dråpetester også for ammoniakk og nitrat. Kan også være smart å teste for fosfor. Men jeg regner med at du gjør regelmessige vannbytter ?

Var jeg deg, ville jeg tatt vannet til en analyse-lab og få testet det både kjemisk og bakteriologisk.
Det er jeg helt enig i. Derfor jeg har dråpetester. Ja, da får jeg bare teste litt mer
Målinger hjelper lite i seg selv, hvis man ikke tar konsekvensene av dem.

Ser at du har hatt noen problemer med fiskene dine før også. Og at du ikke bytter vann så ofte. Og at du har "dekorstein fra Biltema". Til sammen gir alt dette meg et inntrykk av at vannet ditt ikke er optimalt.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap