Høy ph i kranen, vanskelig å få ned.

Hei, jeg bor for tiden i Godvik, Bergen og får vann fra Espeland eller "Gullfjellet". Jeg måler vannet i springen til å ha pH på mellom 8 og 9. GH og KH måles til tilnærmet 0. Likevel har det vist seg svært vanskelig å få ned pH verdiene. Jeg holder viltfanget diskus, så jeg vil gjerne under 7. Akvariet er 450 liter. Jeg har masse eikeblader i karet, filtrerer over torv og har sand fra biltema. Det er masse røtter i karet og vannet er te-farget grunnet torv og eikeløv. pH'en synker, men veldig sakte. Ukentlig vannbytte gjør at den holder seg i overkant av 7.

Sist jeg hadde akvarier bodde jeg i Haugesund. Der hadde vi alltid en pH på rundt 7 i springen og det var en enkel sak å komme ned i 6,5 på kort tid.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre her?
Steins eikebarkekstrakt bruker jeg for å senke ph'n. Jeg har kjøpt denne fra webzoo og er kjempe fornøyd med produktet. Den er også veldig drøy.

Ikke at jeg kan så mye om kjemi og sånt, men er det ikke en veldig lav kh i forhold til ph'n din? Min ph ligger på 7 og kh 3 for at jeg skal øke min ph til 8-8,5 må jeg ha kh'n opp på 10.
Måler du med strips eller dråpetest?
Om du kombinerer torvfiltrering og Steins eikeekstrakt, bør du passe nøye på pH. En kjent akvarist fortalte meg at denne kombinasjonen (som han hadde gjort helt unntaksvis, normalt brukte han kun torvfiltrering for å senke pH helt ned til 4,5) gjorde at pH stupte til nesten ikke målbart. Årsaken er nok at KH senkes kraftig ved torvfiltrering.
Ja, du kan få et drastisk pH-fall når syra har "spist opp" all bufferevne...altså null KH.
Det er i grunnen dette jeg synes er så rart- KH verdiene er nærmest 0 allerede fra kranen. pH'en er alltid høyere enn 8 og vanskelig å få ned. En jeg jobber med som også driver med meg kjøpte nettopp sitt eget testutstyr fordi han ikke forsto resultatene mine. Vi får samme resultater. Han har et 25 liters akvarium satt opp etter Diana Valstad - metoden (fineste 25 liter jeg har sett). Han ble temmelig sjokket da han så at også han hadde høy pH, selv om vannet hadde vært i karet lenge.

Jeg lurer på hvordan pH'en kan henge seg opp så høyt når KH'en er så lav. Jeg måler forresten med tetra sine testkit. Dråper.

Jeg skrev til vannverket og ble kun henvist til denne siden

Jeg har slitt med det samme en gang. Da var årsaken at det var langt mere kalk i sanden jeg brukte en jeg trodde. Kalken nøytaliserte syren fortløpende. En indikator på at dette skjer er at GH øker over tid. Kjøpe en flaske saltsyre i malerbutikken og test sand/grus/steiner. Jo mer det bobler jo vanskeligere blir det å få pH ned. Jeg bytte til Rådasand og vips var problemet borte.

Ta en kikk på denne tråden
Jeg får vann fra Svartediket (tror jeg), og buffer-evnen er helt usaklig. Jeg hadde et halvt år eller et år der jeg prøvde å senke pH (uten mellomlagring vel å merke), men uansett hva jeg gjorde, og hvor mye jeg senket pH, og hvor mange ganger jeg gjorde det på rad, så var pH lik 8 eller 8,5 dagen etter.

Det eneste som hadde noen effekt som varte i mer enn 4-5 timer, var store mengder fosforsyre. Men det er jo ikke så heldig for algeveksten.

Til slutt ga jeg bare opp å senke pH. Det var rett og slett sisyfosarbeid, og fiskene ble tydelig stresset av at pH-en gikk ned og så opp igjen hele tiden.

Kanskje hvis jeg hadde en fastmontert pH-måler i karet, og en regulator som kunne gi en konstant tilførsel av eikebarkekstrakt basert på hvilken pH vannet ligger på for øyeblikket... men et sånn system blir igjen litt dyrt.
@Kampfisk : Sette opp drypp da, vettu. Finne ut hvor mye eikebarksekstrakt som trengs i løpet av en viss tidsenhet, og regne ut hvor mange dråper per minutt som trengs. Med en intrravenøs-regulator burde det gå greit.
Det tør jeg ikke å sette opp uten noen form for feedback. Jeg må ha noe som stopper dryppet hvis pH faller under en gitt grenseverdi, eller så får jeg neppe sove særlig godt.
Kampfisk
Jeg får vann fra Svartediket (tror jeg), og buffer-evnen er helt usaklig. Jeg hadde et halvt år eller et år der jeg prøvde å senke pH (uten mellomlagring vel å merke), men uansett hva jeg gjorde, og hvor mye jeg senket pH, og hvor mange ganger jeg gjorde det på rad, så var pH lik 8 eller 8,5 dagen etter. Det eneste som hadde noen effekt som varte i mer enn 4-5 timer, var store mengder fosforsyre. Men det er jo ikke så heldig for algeveksten. Til slutt ga jeg bare opp å senke pH. Det var rett og slett sisyfosarbeid, og fiskene ble tydelig stresset av at pH-en gikk ned og så opp igjen hele tiden. Kanskje hvis jeg hadde en fastmontert pH-måler i karet, og en regulator som kunne gi en konstant tilførsel av eikebarkekstrakt basert på hvilken pH vannet ligger på for øyeblikket... men et sånn system blir igjen litt dyrt.

Dette høres svært likt ut som det vi opplever her. Jeg har et kar uten sand også med samme problem, så jeg vet at det ikke er sanden. Det er så frustrerende. Det er som om alt jeg trodde jeg visste angående pH og buffer ikke er på plass i Bergen. Jeg går med planer om å lage til et nytt akvarierom for oppdrett. Ikke tale om jeg vil konvertere til hardtvannsfisk. Ikke kan jeg samle regnvann her heller. Ikke det at det ikke regner nok, men jeg har ikke store uteplassen (bor i leilighet).

Skulle gjerne hørt med flere bergensere som holder fisk for lav pH. Gjerne de som bor innenfor de grønne områdene på dette kartet.

Are
Aha. Ifølge kartet er det Espeland-vann jeg har, jeg også.
Her på Kronstad kjører jeg med torv+eikebarkekstrakt som har fungert relativt bra, men har nå gått over til miks av osmosevann og springvann samt eikebarkekstrakt i de karene som skal enda lavere. I henhold til JBL pH-kontrollerne jeg har så holder verdiene seg stabile mellom hvert vannbytte. De fleste karene mine her holdes på pH 5 til 6.
Jaha Kampfisk... Da har vi samme vannet. Er noe rart med dette vannet, jeg skulle så gjerne likt og visst hva...
Lars Jamne
Her på Kronstad kjører jeg med torv+eikebarkekstrakt som har fungert relativt bra, men har nå gått over til miks av osmosevann og springvann samt eikebarkekstrakt i de karene som skal enda lavere. I henhold til JBL pH-kontrollerne jeg har så holder verdiene seg stabile mellom hvert vannbytte. De fleste karene mine her holdes på pH 5 til 6.

Du får nok vann fra Svartediket? stemmer det?
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Aune
Reklame for plussmedlemskap