Gh øking

Hei, er nybegynner på akvarium, lurte på hvordan man skal gå fram for å øke GHn?
har kjøpt en liten boks med gh salt, siden jeg bare har 25l akvarium..
Ghen i kranvannet er veldig lavt, men husker ikke hvor lavt, ca 0-2 eller noe sånnt
skal jeg ha litt i hver dag, og hvor mye?

Det står på boksen at man skal ha et lokk eller en t-skje per 10l for å øke GH med 5 grader, men at det skal gå gradvis..
vil det si en liten desj om dagen eller?

og, må ha i pH-kh pulver ting i, skal jeg ha en desj i hver gang jeg skifter litt vann for å opprettholde pH? og skal jeg gjøre det samme på GH når jeg har fått det til rett nivå?

Må først spørre om du er sikker på at du trenger å øke gh. Hva slags fisk har du i akvariet?

For å få mer kontroll på hvor mye du trenger å tilsette så kan du ta en liten flaske og blande ut feks en teskje i en halv liter vann og rist godt. Prøv deg fram i en bøtte med vann hvor mye av den flytende blandingen du trenger å tilsette for å få den gh-en du ønsker i det tempoet du mener er ok.

Egentlig så ville jeg heller anbefale Gh/Th pluss enn Gh-salt. Les hvorfor her i denne tråden, innlegg nummer 6.
Jeg er ikke helt sikker på at jeg trenger å øke det så mye, men jeg har rødfinnetetraer, otto og kampfisk, og i fiskebasen her står det at rødfinnetetraene skal ha en gh på minimum 5, og da må jeg øke den

Takk for hjelpen
Må innrømme at jeg selv er slurvete med å øke gh når det ikke er snakk om mer enn noen få gh som i dette tilfellet. Jeg vet også at det har vært unøyaktighet på gh i basen, men når det gjelder rødfinnetetra så ser det ut til å stemme bra når jeg googler fisken. Riktignok så står det bløtt til middels vann på den, men anbefalte gh er fra 5 ser jeg.

Det er ihvertfall enklere å dosere små mengder når man blander det ut først. Lykke til
Jeg pleier å sjekke Seriously Fish, og der står det GH fra 36ppm, som skulle tilsvare mellom 2 og 3 på den tyske skalaen.
Tusen takk for svar!

jeg tror jeg tar en desj innimellom og håper på det beste
Jeg tar alltid ut litt vann i en bolle eller et målebeger og blander i diverse pulver og væsker før jeg tar det tilbake i akvariet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap