- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Gh øking
Gh øking
Hei, er nybegynner på akvarium, lurte på hvordan man skal gå fram for å øke GHn?
har kjøpt en liten boks med gh salt, siden jeg bare har 25l akvarium..
Ghen i kranvannet er veldig lavt, men husker ikke hvor lavt, ca 0-2 eller noe sånnt
skal jeg ha litt i hver dag, og hvor mye?
Det står på boksen at man skal ha et lokk eller en t-skje per 10l for å øke GH med 5 grader, men at det skal gå gradvis..
vil det si en liten desj om dagen eller?
og, må ha i pH-kh pulver ting i, skal jeg ha en desj i hver gang jeg skifter litt vann for å opprettholde pH? og skal jeg gjøre det samme på GH når jeg har fått det til rett nivå?
har kjøpt en liten boks med gh salt, siden jeg bare har 25l akvarium..
Ghen i kranvannet er veldig lavt, men husker ikke hvor lavt, ca 0-2 eller noe sånnt
skal jeg ha litt i hver dag, og hvor mye?
Det står på boksen at man skal ha et lokk eller en t-skje per 10l for å øke GH med 5 grader, men at det skal gå gradvis..
vil det si en liten desj om dagen eller?
og, må ha i pH-kh pulver ting i, skal jeg ha en desj i hver gang jeg skifter litt vann for å opprettholde pH? og skal jeg gjøre det samme på GH når jeg har fått det til rett nivå?
Postet 31.01.14 kl 16:34
Må først spørre om du er sikker på at du trenger å øke gh. Hva slags fisk har du i akvariet?
For å få mer kontroll på hvor mye du trenger å tilsette så kan du ta en liten flaske og blande ut feks en teskje i en halv liter vann og rist godt. Prøv deg fram i en bøtte med vann hvor mye av den flytende blandingen du trenger å tilsette for å få den gh-en du ønsker i det tempoet du mener er ok.
Egentlig så ville jeg heller anbefale Gh/Th pluss enn Gh-salt. Les hvorfor her i denne tråden, innlegg nummer 6.
For å få mer kontroll på hvor mye du trenger å tilsette så kan du ta en liten flaske og blande ut feks en teskje i en halv liter vann og rist godt. Prøv deg fram i en bøtte med vann hvor mye av den flytende blandingen du trenger å tilsette for å få den gh-en du ønsker i det tempoet du mener er ok.
Egentlig så ville jeg heller anbefale Gh/Th pluss enn Gh-salt. Les hvorfor her i denne tråden, innlegg nummer 6.
Postet 31.01.14 kl 17:17
Postet 01.02.14 kl 20:14
Må innrømme at jeg selv er slurvete med å øke gh når det ikke er snakk om mer enn noen få gh som i dette tilfellet. Jeg vet også at det har vært unøyaktighet på gh i basen, men når det gjelder rødfinnetetra så ser det ut til å stemme bra når jeg googler fisken. Riktignok så står det bløtt til middels vann på den, men anbefalte gh er fra 5 ser jeg.
Det er ihvertfall enklere å dosere små mengder når man blander det ut først. Lykke til
Det er ihvertfall enklere å dosere små mengder når man blander det ut først. Lykke til
Postet 01.02.14 kl 21:45
Endret: 01.02.14 kl 21:46
Jeg pleier å sjekke Seriously Fish, og der står det GH fra 36ppm, som skulle tilsvare mellom 2 og 3 på den tyske skalaen.
Postet 01.02.14 kl 21:58
Endret: 01.02.14 kl 21:58
Postet 02.02.14 kl 16:38