Hang-on filter til rekekaret

Har et rekekar på 21,5 l. Vurderer Eheim LIberty Hang-on filter. Noen med erfaring og hvor kan man kjøpe ?
Du kan iallefall kjøpe det her [URL=[http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=gzthjFLVWNJOGL7gD6pnZLsKTMiD7brumWS&f=*NR%2C*NAMEE%2C*ENGLISH&t=e_temsearch&dif=10&start=1&search=ALL&userid=gzthjFLVWNJOGL7gD6pnZLsKTMiD7brumWS&c=liberty][/URL]

Har kjøpt 3 stk. her og veldig fornøyd med de
Takk for tipset, men kan ikke åpne linken ?
Ok ,prøver igjen, gjør det på denne måten da så kan du selv kopiere den .

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid=DDRrwKyIceJPAtqd67LptW3rVmfK2VkDbIr&f=*NR%2C*NAMEE%2C*ENGLISH&t=e_temsearch&dif=10&start=1&search=ALL&userid=DDRrwKyIceJPAtqd67LptW3rVmfK2VkDbIr&c=liberty
Jeg har Eheim Liberty filter på det siste akvariet jeg har i drift nå, og grunnen til det er at jeg er så fornøyd med det filteret Har hatt mange Liberty på diverse akvarier opp gjennom årene. Veldig fornøyd. Liberty filterne gjør at man slipper problemet med overflatehinne, og det fallende vannet fra filteret og ned i vannet gjør at det er veldig godt oksygenopptak da vannet faller gjennom luft for å komme ned i karet.

Et godt tips til deg, er at du forkaster det pinglete originale filtermaterialet som følger med. Det er noen skiver med håndtak, som har altfor lite filtermedieoverflate til å duge noe særlig. Det jeg alltid gjør, er å skjære ut av en filtersvamp (stor) et par klosser som fyller filterkammerne helt. En på hver side. I de to største filtermodellene av Liberty er det et kammer på hver side av oppsugsrøret. I den minste modellen er det kun et kammer på en side. Anbefaler at du overdimensjonerer, og kjøper største modellen, like så godt. Jeg har det til det 63 liters karet jeg har nå.

Filtersvampklossene du skjærer ut til filterkammerne, skal være akkurat så store at de må skvises på plass. Vannet skal tvinges til å renne gjennom svampen, ikke komme seg rundt.
Forsiktighetsregel nr 1: Høyden på filtersvampklossene skal være bare en cm eller to over kanten til utløpsrenna fra filterhuset (dette skjønner du når du har filteret foran deg og ser nedi det). Ikke overdriv høyden på filterklossene. Ved tilskitning og evt tetting av svampene (om de går tett) SKAL det være plass for vannet som stiger å renne over svampene og ned i karet. Ikke bakover over kanten på filteret og ned på gulvet...!

Forsiktighetsregel nr 2: Vær ekstremt nøye på at filterhuset henger i vater når det er hengt på plass på akvariekanten. Det skal ikke lene seg bakover. HVIS det går tett, kan vannet da kunne renne over og ned på gulvet.

Jeg kjøper denne filtertypen hos tyske Aquaristikshop.com, som Sølvi lenker til ovenfor.
Takk for linker og informative svar. Er absolutt noe jeg skal prøve !
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap