Hvilken - alt i 1 - vanntest er best ??

ingen! det er min mening! anbefaler dråpetest.
Bestem deg for hvilke verdier aom er viktig for deg å måle og kjøpe dråpetester for dem. Disse alt-i-ett strips testene kan på en veldig god dag gi deg en indikasjon på hvordan du ligger an men resten av året gir de deg veldig lite riktig informasjon. JBLer nok de som er ansett for å være best hvis du sonderer andre tråder som omhandler dråpetester. Jeg bruker selv Tetra sine og de er gode nok for meg, pH måler jeg med digital pH kontroller.
Det du trenger er dråpetester. Strips-alt-i-ett er nesten ubrukelige, du kan like gjerne stå over akvariet og GJETTE vannverdiene selv. Sjansen for at du er like (u)presis som strips-testen er høy

Anbefaler at du har minium tre dråpe-tester til akvariebruk hjemme. Det ene er en ph-test. De to andre er for å sjekke vannkvaliteten; nitritt-test og nitrat-test. Jeg anbefaler at du velger JBL tester. Det er et godt kvalitetsmerke av tysk kvalitet og er mer presise enn Tetra sine.

PH-verdien i akvariet skal ligge på et nivå som passer de fiskeartene du har valgt. Så der er det vanskelig å si noe bestemt uten å vite hva slags fisk du har. Men har du som mange andre en vanlig selskapsfisk-røre, så kan ph rundt 7 være fint (altså nøytralt). Svært mange fisk trives i ph 7. Men som sagt; det avhenger av fiskene man har.

Nitritt-verdien i et akvarium skal alltid være null. Ikke noe over. Det er giftig. En strips-test kan ikke gi deg svar før vannet har nådd svært giftige nivåer, her må det dråpetest til!

Nitrat-verdien kan ligge mellom 10 og 20. Det er normalt og det tåler fisken. Det er når verdiene på det blir høyere at det over tid kan være skadelig for fiskene i tillegg til at det er veldig vekst-hemmende og trivselshemmende. Så for å få ned nitrat-nivået og holde det på et bra nivå, så skifter man litt vann i akvariet nå og da. En gang i uka er greit i et normalt befisket selskaps-kar. Har man veldig få fisk i et større kar, kan man sikkert forlenge bytte-frekvensen, f.eks. annenhver uke. Men som en grei tommelfingerregel og for å holde nitrat-nivået ok; skift ca 30% av vannet en gang pr uke. Selvsagt oftere ved behov; som f.eks hvis du får nitritt-utslag på testene dine, eller mister halve fôrboksen i karet....
takk, det var informativt
Hvis akvariet ditt er helt i startfasen, trenger du også en test for ammoniakk, NH3/4.
Dette kommer fra avfallsstoffer fra fiskene, rester av for mm. og er ved pH over 7 minst like giftig som nitritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap