- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Giftig/forurenset biltema sand
Giftig/forurenset biltema sand
Har akkurat kjøpt meg nytt Juwel Lido 200 som jeg har startet opp. Var på biltema Alnabru og kjøpte sand den 26.02.14. Jeg kjøpte den grovkornete brune som også skal fungere som akvaresand. Under skyllingen så kjente jeg en kraftig kjemisk/diesellukt, samt at det var mye skum og slam under skyllingen.
Advarer sterkt om å bruke denne sanden, da det kan finnes forurensing i den nå.
Advarer sterkt om å bruke denne sanden, da det kan finnes forurensing i den nå.
Postet 27.02.14 kl 23:05
Huff,dette hørtes absolutt ikke bra ut. Godt du sier i fra så andre kan bli oppmerksomme på det.
Har du vurdert å si fra til butikken, så de kan ta det med sin produsent? Den sanden har jo ikke vært forurenset før (vanligvis, altså, men kan jo ha skjedd enkelte tilfeller) så de bør få vite det. Kan være et ledd i produksjonen som bør gjøres noe med?
Har du vurdert å si fra til butikken, så de kan ta det med sin produsent? Den sanden har jo ikke vært forurenset før (vanligvis, altså, men kan jo ha skjedd enkelte tilfeller) så de bør få vite det. Kan være et ledd i produksjonen som bør gjøres noe med?
Postet 28.02.14 kl 10:04
RayHar akkurat kjøpt meg nytt Juwel Lido 200 som jeg har startet opp. Var på biltema Alnabru og kjøpte sand den 26.02.14. Jeg kjøpte den grovkornete brune som også skal fungere som akvaresand. Under skyllingen så kjente jeg en kraftig kjemisk/diesellukt, samt at det var mye skum og slam under skyllingen. Advarer sterkt om å bruke denne sanden, da det kan finnes forurensing i den nå.
Var selv og kjøpte den sanden på Billtema i Sarpsborg forrige uke og har ikke de problemene. Er nok bare du som har fått en sekk som det er noe galt med. men du kan ta den med tilbake til biltema og få ny når du forklarer hva som er problemet for den sanden skal det ikke være kjemisk/diesel tilletninger i
Postet 28.02.14 kl 10:37
Endret: 28.02.14 kl 10:37
Kjøpte to sekker der og det var samme problemet med begge sekkene. Begge sekkene var lukket og det var ikke hull på dem. Det var noe grønnskjær blant den brune sanden, så lurer på om den har blitt forurenset av det andre produktet deres som ikke er egnet som akvariesand.
Har ikke fått varslet Biltema om dette enda, men det kunne kanskje være en ide å gjøre det
Har ikke fått varslet Biltema om dette enda, men det kunne kanskje være en ide å gjøre det
Postet 28.02.14 kl 14:59
Postet 28.02.14 kl 16:09
Postet 28.02.14 kl 16:37
Det kan være at maskinene de henter ut sanda med har lekket diesel eller hydraulikkolje. Denne sanda burde ikke kommet gjennom kvalitetskontrollen til Biltema. Selv om du har kastet posene bør du varsle butikken slik at de får stoppet salget og får mulighet til å kontrollere resten av partiet slik at andre slipper å oppleve det samme som deg.
Postet 28.02.14 kl 17:18