Dette må vell bli et godt filter ?

Dette er 2 stk 130 cm 110mm rør som ligger oppå akvariet. I den ene enden pumpes det vann inn ca 2500 l pr time. Jeg tenkte å fylle dem med gryteskrubb, det må være perfekt i et 450 l som biologisk filter ? Er det noen som har forslag til hva jeg bør tenke på ?.....

[External Image]
Mulig det vil funke, men har du tenkt å montere dem parallelt eller i serie ?

Dette vil vel bli et filter på ca. 9.5 liter, som et medium bøttefilter. De reservasjonene jeg har er :
1. Du kan egentlig ikke skille mekanisk og biologisk filtrering skarpt. Du vil alltid få partikler i rørene, så vil det gå tett fort ??

2. I et så smalt filter blir det veldig raskt gjennomstrømming. Vil bakteriene få tid til å oppta oksygenet og næringsstoffene fra vannet ? Filterets strømningshastighet er like viktig som volumet, og høyere fart betyr ikke nødvendigvis et bedre filter.
jeg regnet meg frem til at dette skulle bli nesten 20 liter filtermasse. Ellers kan jeg justere hastigheten på innblasningen av vann, jeg har det som to separate pumper, mao en pumpe på hver...

Jeg tenkte eller inn og utgang i toppen av røret slik at røret alltid er fylt med vann, jeg tenkte det medførte at ikke nylig pumpet vann forsvinner først ut...
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap