Bactosprint

Det står mye om "bactozym" her på forumet og jeg har inntrykk av at det vanligste rådet er å ikke bruke dette ved innkjøring.

På TAM Alna anbefaler de et produkt kalt Bactosprint for å oppnå en raskere innkjøring.

Er det noen her som har erfaring med dette? Hvordam virker dette sammenlignet med bactozym?
Presisere mitt spørmål litt, i håp om svar

Produktet Tetra Bactozym omtales en hel del her på forumet, og jeg forstår at de fleste anbefaler å ikke bruke det, - at effekten er tvilsom.

På TAM Alna anbefaler de produktet Aquarium Münster Aquavital Bactosprint. Er det noen her som har erfaring med dette? Er dette å regne som et tilsvarende produkt som Bactozym, eller er det noen forskjeller i virkemåte?
Mulig det ikke er så mange som har forsøkt det. Googlet det, men fant lite personlige erfaringer der også. Kanskje du kan prøve det ut, teste regelmessig og finne ut om det funker?
Takk for svar Tante Astrid. Jeg er nybegynner, og vet ikke om jeg har erfaring nok til å kunne vurdere/dokumentere virkningen av Bactosprint.

Jeg skal igang med innkjøring av et 125 liters akvarium nå, - mitt første Jeg har tenkt å bruke salmi-metoden der, - men har noen spørsmål til det som jeg tenkte ta opp i en annen tråd.

Butikkens anbefaling til Bactosprint er at man kan sett i fisk et par dager etter at man har hatt i middelet.

Hvis man skulle brukt Bactosprint sammen med Salmi metoden, så ville man evt kunne sett at nitrat/nitritt-syklusene kom i gang raskere? Men her er det jo mange andre faktorer som spiller inn, veldig usikker på om jeg ville klare å dokumentere hvilken effekt Bactosprint hadde, når jeg ikke har tidligere erfaring med innkjøring hverken på den ene eller andre måten

Akvariet jeg kjøpte (Juwel Rio) har forøvrig også en 'nitritt-svamp' i filteret (grønn svamp). Produsenten sier at denne svampen allerede har bakterier i seg som aktiveres i kontakt med vann. Dersom dette stemmer, vil det vel også bidra til hvor raskt nitrat/nitritt-syklusene kommer igang?
Da foreslår jeg at du bruker disse flaskebakteriene etter bruksanvisningen når du har fyllt opp og plantet i karet, lar det stå i 2-3 dager og så tar "salmi-testen"...da vil det vise seg om butikken har rett.
Salmi-testen : tilsett Salmi slik at du har en konsentrasjon på ca.4 ppm ammoniakk, vent 24 timer, mål ammoniakk og nitritt. Er begge da på NULL, er testen godkjent.

Har tilsatt Bactosprint i dag 16.04 kl 17.15 for å hjelpe filteret i gang, fikk en liten dropp i NH3 nivået umiddelbart fra 0,038 til 0,035 følger med utover om det har gitt noen virkning.

Se resultater her...
Seneye Monitor Probe
Interessant visning av vannverdier fra seneye!

Men har du ikke for lave amoniakkverdier i vannet hvis formålet er fiskeløs innkjøring? Så vidt jeg har forstått er det anbefalt 3-5 mg/l under fiskeløs innkjøring. Om du har for lave verdier vil vel ikke de ønskede bakteriene (enten de kommer fra vannet eller fra bactosprint) få mat nok til å blomstre opp.

Men du kjører kanskje innkjøring med fisk?
Nå har det gått noen dager, og jeg har sett stigning og markant minking av NH3 verdier, nå er vi nesten nede i halvparten.
Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det, men synes det er fremgang. Skal tilsette plecoene og amonerekene for å få litt tilførsel av næring til bakteriene i morgen. Mener vi er på rett vei nå.
Skulle ikke akvariet være ferdig nå, eller ?
Jeg kjenner ikke statusen på dette akvariet, men dersom det nettop har vært en ammoniumstopp, høres det ut til at det kan være en nitritt topp rett rundt hjørnet? Isåfall ville det vel være et dumt tidspunkt å sette inn fisk. Men vanskelig å si noe sikkert før MacPhisto kommenterer status og hvike målinger som er gjort.
Plectoene og rekene har det fint i nytt kar, med dem flyttet jeg også den gamle pumpen over med det gamle filteret, alt ser fremdeles ut til å gå rett veien. Tror ikke på noe nitritt topp, kan ikke se grunnen for at det skulle skje?

Verdiene er nå etter et vannbytte.
Nh3: 0,019
Ph: 7,88
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap