Innkjøring av nytt kar - salmi metoden eller med planter?

Hei.
Jeg skal starte opp nytt akvarie etter noen års "pause" fra akvarier.

Tidligere når jeg har startet opp kar, så har det vært med filterbakterier fra andres akvarier. Så jeg er helt fersk på å starte opp fra bunnen av.
Jeg har prøvd å lese litt om ulike metoder blir ikke helt klok hvordan jeg skal gjøre det , så jeg spør dere her inne om råd
Jeg skal ha et akvarie på 250 L, med finkornet sand, endel planter og en mangrove rot.
Jeg har ikke hastverk med å få i fisk, synes det er fint og hyggelig å holde på med plantene også.
Hvis jeg ikke bruker salmi metoden, hvordan skal jeg gjøre det i forhold til vannbytter ol med kun planter i karet. Bør jeg fore i ny og ned med fiskefor og ikke bytte vann så ofte?
Vil plantene vantrives dersom jeg bruker salmimetoden?
Hvor lang tid tar det ca. med salmi metoden versus ikke salmi for å få optimale vannverdier?
Hvilken metode mener dere er best?
Salmi-metoden er meget pålitelig, og tar ca.5 uker.
Hvis du velger å mate bakteriene med fiskefor i stedenfor Salmi, kan det bli litt mer uforutsigbart hvor mye du skal bruke for å holde noenlunde riktig ammoniakk-nivå i karet. Både for mye og for lite kan forpurre innkjøringen, derfor er det vanskeligere å forutsi hvor lang tid det vil ta. Men det vil nok ikke ta mindre enn 5 uker, for hvis du bruker fiskefor må dette også brytes ned til ammoniakk før bakteriene kan bruke det, og det krever også bakterier.

Plantene liker Salmi-metoden...de får godt med nitrogen og hjelper med å holde nitrat-nivået i sjakk. Særlig gjelder dette planter som tar opp næring gjennom bladene direkte fra vannet. Uansett hvilken av de to metodene du velger, så lenge du gjør en fiskeløs innkjøring er det ikke nødvendig (ikke ønskelig heller) å bytte vann unntatt i helt spesielle tilfeller (hvis man er litt uforsiktig og får for høy ammoniakk-konsentrasjon i karet, f.eks.).

Personlig mener jeg Salmi-metoden er best...fordi den er forutsigbar, og det er ganske enkelt å dosere Salmi for å holde ammoniakk-nivået stabilt. Den krever ingen vannbytter før innkjøringen er ferdig, og ingen fisker behøver å leve i forgiftet vann. Plantene får også en tjuvstart hvor de får være i fred for fisk mens de etablerer seg.
Tusen takk for svar SilverShaded Nå skjønner jeg bedre.
Du har overbevist meg om å gå for salmi metoden
Nå må jeg få karet i hus så jeg får kommet i gang.
Ja, sett i gang...og lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap