Brusflasker til temperering av vann, effekt på vannkvalitet?

Jah, da har jeg stått i nattens mulm og mørke å vasket (ikke brukt såpe!) brusflasker og fylt de med kaldt vann slik at jeg har endel romtemperert vann til i morgen når jeg henter akvariet mitt.... Så slo det meg at dette kanskje ikke var så bra for yngelen jeg henter med akvariet mitt i morra?

Etter en halvtimes søking og leting på nett så ble jeg ikke klok så da drister jeg meg til å lage en tråd, selv om at jeg har skjønt at det ikke er noe som er veldig populært her inne etter å ha lest div. tråder :P men jeg kan garantere at jeg har brukt søkefunksjonen etter beste evne!!

så de konkrete spørsmålene mine er altså:
1. kan jeg lagre vann på brusflasker for å få romtemperatur på vannet? Lagringstid er på ca 15 timer.
2. burde kork være av eller på? eller har dette ingen betydning for oksygeninholdet i vannet?

Så lurer nok mange på hva som er galt med å bruke en bøtte, og til det svarer jeg Ingen verdens ting Jeg har bare ikke mulighet til å kjøpe rene bøtter eller spann nå i påsken og alle mine 10liters bøtter er brukt til vasking

Har en PH i vannet på 7 ifølge noe litmuspapir jeg har liggende, dersom dette er av noen betydning. (vanntester av typen dråpe er bestilt)

Takker på forhånd for alle svar og håper jeg har lagt dette i rett forumkategori
Hei,

du skal ikke være redd for å starte ny tråd. Tror ikke noen har stilt et slikt spørsmål tidligere. Det man blir oppgitt over, er at så mange starter tråder om akkurat samme problemområde: "Er mollyen min gravid", "guppyen min er syk, hvorfor", osv. Det finnes mengder av slike tråder og svar og i slike tilfelle er det nok enklere å søke på tidligere info.

Når det gjelder brusflasker så er det vel ikke noe galt i å bruke disse. Ulempen er at når du fyller dem, får du veldig liten overflate for gassutveksling. Noe av poenget med å la vannet stå fra den ene dagen til den andre, er at overskuddsnitrogen kan luftes ut. Vannet leveres under høyt trykk og når trykket senkes, frigjøres nitrogengass. (Når du fyller en glassbeholder med vann og lar det stå, vil du kunne se fine bobler som setter seg på glasset.) Det er uheldig hvis det gjøres i akvariet, derfor lufting, og temperering. Har du flere flasker, kan du kanskje legge dem litt skrått, ikke helt fulle og uten kork. Da vil du få større overflate.

Alternativt kan du se innom en bensinstasjon, de selger ofte bøtter og vaskemidler for biler. Bøttene bør kunne brukes til ditt formål.

Lykke til.

Takk for hyggelig svar!

skjønner at det er irriterende når folk spør om det samme hele tiden absolutt, takk for at du oppklarte det! Nå er jeg litt mindre engstelig mtp. å poste nye tråder

Jeg endte opp med å legge flaskene på langs med mye mindre vann i og skjære ut litt av siden (som pålangs ble toppen) funka greit forutenom at to av flaskene har trillet og sølt ut benken min :P

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap