Akvarium uten vekst av nitrat

Sitat fra en annen tråd:

SilverShaded
Det er en liten hemmelighet med filterbakterier som mange ikke er klar over. De beakteriene vi normalt diskuterer her er aerobe bakterier, altså bakterier som trenger oksygen. En skulle ikke tro at det kunne finnes anaerobe bakterier i et akvarium/filter, der det jo strømmer oksygen hele tiden. Men det er ETT sted i filteret hvor anaerobe bakterier kan leve, og det er [I]under[/I] den biofilmen som nitrifikasjonsbakteriene danner. Vannet som strømmer over inneholder mye oksygen, som nitrifikasjonsbakteriene forbruker. Under filmen er det da mulig for anaerobe de-nitrifikasjonsbakterier å slå seg ned. Disse bruker nitrogen istedet for oksygen i forbrenningen. Nitrat produseres jo hele tiden av de andre bakteriene, så de-nitrifikasjonsbakteriene har stabil tilgang. De bryter da ned nitratet til nitritt og videre til nitrogengass. Dette er nok en av grunnene til at det aldri oppstår noe særlig nitrat i enkelte akvarier. I et akvarium under innkjøring er biofilmen ikke til stede, og det etableres heller ingen de-nitrifikasjonsprosess.

Dette var ny og interessant kunnskap for meg som nybegynner! Ellers her på akvaforum, har jeg lest at Nitrat er et sluttprodukt, som bare kan fjernes med vannbytter (og i mindre grad med visse planter).

Selv om detaljene i vannkjemien går over hodet på meg her, forstår jeg nå at det er mulig å etablere et akvarium der det ikke bygges opp nitrat over tid. Selv om jeg realistisk sett innser at også jeg kommer til å måtte skifte vann regelmessig, så er det fristende å fullføre tankerekken: er det noen deterministisk framgangsmåte for å oppnå et akvarium uten kontinuerlig vekst av nitrat? Jeg vil gjerne høre folks meninger og erfaringer om dette!

Hva skal evt til for å oppnå et akvarium med liten eller ingen vekst av nitrat verdier over tid?

- hvordan gir man de-nitrifikasjons bakteriene best vilkår?
- har det med filtertyper og/eller filtermaterialer å gjøre?
- er det visse typer eller mengder av fisk og planter som spiller inn?
- er det visse kombinasjoner av vannverdier, lys e.l som bidrar til etablering av de-nitrifikasjonsbakterier?

(Jeg innser at miljøet i et akvarium er et komplekst system, og at det ikke nødvendigvis finnes enkle svar på dette! Men nysgjerrigheten driver meg til å spørre allikevel )
Det fins spesielle filtermedier og nitrat-reaktorer på markedet. Lavastein er et kjent middel for å få denitrifikasjonsbakterier til å oppstå. Hvis du søker på "aquarium denitrification" får du opp produkter.

I bunnlag som er finkornet sand kan det også oppstå anaerobe soner der bakterier kan gro. Dette kan være nyttige denitrifikasjonsbakterier eller uønskede bakterier som bryter ned organiske forbindelser og produserer metan-gass og/eller hydrogensulfid (også en gass). Disse kan drepe fisk ved at de pustes inn, og når det gjelder metan-gass kan den rett og slett ta oksygenets plass i åndedrettet på samme måte som nitritt og kvele fisken. Hydrogensulfid er giftig, men vil raskt omdannes til ufarlige svovelforbindelser ved kontakt med oksygen i vannet.
Takk for svar skal lese om dette med lavastein.

Hører gjerne også fra andre som evt har erfaring med å tilrettelegge for denitrifikasjon I akvarium.
Hei angående lavastein til denitrifikasjon, - finner en del artikler relatert til dette på nettet. Men er det egentlig en allment akseptert metode å bruke lavastein til denitrifikasjon, eller er det bare en teori? Jeg blir usikker, også fordi det virker som om folk her på Akvaforum virker å være skeptiske til lavastein i akvarium :

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=48087&message_id=378625#378625

Hva med Cirax filtermedium i Juwel Bioflow filter, dette er jo også en slags porøs stein ("highly porous ceramic-based pellets"), har dette samme virkning som Lava stein, men er evt tryggere?
Ja, jeg er enig i det med lavastein...det er ikke så godt egnet, men var et eksempel bare. Jeg har f.eks. frarådet bruk av lavasand. Lava kan ha et ukjent innhold av f.eks. metaller vi ikke vil overdosere i et akvarium.

Cirax er ikke noe annerledes enn andre velkjente biologiske filtermedier. De er porøse "steiner" med stor overflate for bakteriekolonisering. Cirax er simpelthen bare Juwel's utgave.

Har aldri brydd meg med å sette opp noe målrettet nitratreduserende system, men har opplevd at forskjellige akvarium oppfører seg forskjellig når det gjelder nitrat. Du kan jo se på dette systemet hvis du ønsker å sette opp noe. Noen produsenter markedsfører også særskilte flaskebakterier som liksom skal hjelpe med denitrifikasjon.

Nitrat-spisende bakterier ...
Er det noen som har erfaringer med tilrettelegging for anaerobe bakterier som kan fjerne overskudd av NO3 i vannet? Det er ikke så mye at jeg har problemer med å bytte vann en gang i uken, men jeg synes det er interessant å oppnå best mulig naturlig balanse i et lukket miljø som et akvarie jo er.

Utfordringen er å ha en viss vannutskiftning, men kun vann som har minimalt med oksygen. Spørsmålet blir da hvor mye oksygen fra vannet de aerobe bakteriene fjerner.

Noen som har tanker rundt dette, og hvordan man kan eksperimentere med dette?

Jeg ser for meg et slags rør som ligger vannrett med filtermedie kun i nederste halvdel og en svak strøm gjennom røret. Mesteparten av vannet vil passere der det ikke er filtermedie. Eventuelle bobler i vannet stiger også opp til den åpne delen av røret.

I den siiste del av røret kan vi kanskje tenke oss en plate over filtermediet, slik at den åpne øverste halvdelen av røret blir isolert fra filtermediet, hvor de anaerobe plantene skal bo.

Men hvordan måler man effekten av noe slikt?

Andre som har erfaringer, eller tanker om dette?
Best mulig miljø i et lukket system som akvariet er, vil jeg si avhenger av mye mer enn bare nitrat-verdien. Et slikt lukket miljø trenger vannbytter for å holde seg noenlunde i balanse. Nitrat er også en del av miljøet, og sørger for nitrogen-næring til plantene, innen rimelighetens grense. Nitrat er en uorganisk forbindelse, og miljøet vil forringes mye mer av alle de organiske forbindelsene som er avfall i akvariet, og som vil hope seg opp om man skulker vannbytter. Vannbyttene holder også andre organiske forbindelser nede, som f.eks fosfat.

Så hvis baktanken er å gjøre det enklere for deg selv, tror jeg du er på litt feil spor. Uansett vil det foregå en viss liten andel av de-nitrifikasjon i et riktig konstruert filter med rette filtermedier, og å lage noe "ekstra" for dette tror jeg har lite for seg. Det er umulig å kreere et ekstra spesifikt anaerobt system der det flyter akvarievann...det MÅ jo være oksygen i vannet som fiskene skal svømme i. Å holde vannet oksygenfritt ville kreve at man hermetisk isolerer akvariet fra all luft omkring, rent bortsett fra at det vil skade fiskene.
SilverShaded
Best mulig miljø i et lukket system som akvariet er, vil jeg si avhenger av mye mer enn bare nitrat-verdien. Et slikt lukket miljø [I]trenger[/I] vannbytter for å holde seg noenlunde i balanse. Nitrat er også en del av miljøet, og sørger for nitrogen-næring til plantene, innen rimelighetens grense. Nitrat er en uorganisk forbindelse, og miljøet vil forringes mye mer av alle de organiske forbindelsene som er avfall i akvariet, og som vil hope seg opp om man skulker vannbytter. Vannbyttene holder også andre organiske forbindelser nede, som f.eks fosfat. Så hvis baktanken er å gjøre det enklere for deg selv, tror jeg du er på litt feil spor. Uansett vil det foregå en viss liten andel av de-nitrifikasjon i et riktig konstruert filter med rette filtermedier, og å lage noe "ekstra" for dette tror jeg har lite for seg. Det er umulig å kreere et ekstra spesifikt anaerobt system der det flyter akvarievann...det MÅ jo være oksygen i vannet som fiskene skal svømme i. Å holde vannet oksygenfritt ville kreve at man hermetisk isolerer akvariet fra all luft omkring, rent bortsett fra at det vil skade fiskene.

Newsflash: spørsmålet mitt handler IKKE om å droppe vannbytter. Dette presiserte jeg til og med, for å unngå avsporing i denne retningen, men jeg antar det var for fristende

Oksygenfritt vann, eller med lavt oksygeninnhold må jo være vann der oksygenet er blitt fortært, fortrinnsvis av bakterier. Jeg sier ikke at man skal skape disse forholdene i hele karet, enn si hele leiligheten. Det ville vært .... uheldig.

Kjøpte forresten noe "filter-medie" i dag, ser veldig ut som grus, og filtervatt. Tenker meg å lage en lav-sirkulasjons-sone i bunnen av mitt Fantastiske Svampefilter (tm).

Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap