Ikke eksisterende kh og gh

Hei.

Jeg har en dam som har stått og kjørt inn filteret i ca 2 uker nå. Da tenkte jeg det var på tide å måle litt, og fannt til min overaskelse at KH og GH ikke ga utslag. Jeg bruker dråpetest av den sorten som man skal telle antall dråper før vannet skifter farge, men selv med en dråpe så er vannet gått over til den siste fargen. Jeg har derfor KH og GH som er mindre en 1

Her er verdiene fra målingen.

PH 7
KH mindre enn 1
GH mindre enn 1
Co2 mindre enn 3
Nh3 0
No2 mindre enn 0.3
No3 12.5

Burte jeg bekymre meg om disse lave verdiene? Er det noe jeg kan gjøre, og i såfall hva skal jeg gjøre med det?

Ser jo ut som om filteret er innkjørt, uten utslag på Nh3, No2 og 12.5 No3?

Testet også vannet i springen der dammen er. Jeg brukte dobbelt så mye vann sånn at hver dråpe tilsvarer 0.5. Da så jeg at KH byttet farge etter 1 dråpe og at GH byttet umiddelbart. PH var også noe lavere

Fra springen

PH mindre enn 7
KH 0.5
GH mindre enn 0.5

Har stilt dette spørsmålet i dammtråden min også, men tenkte det passet bedre her i Vannverdier
Nå har jo ikke jeg dam, så jeg kan bare svare utifra det jeg har i springen, og i mine akvarier, men jeg har heller ikke utslag på gh i vannet her, såvidt jeg vet. Nå har jeg en gammel tetra-dråpetest, som sikkert er utløpt på dato. Men den var nå engang fersk, og aldri har den vist målbar gh i vannet her. Er vel ikke så uvanlig med bløtt vann her med mindre man bruker vann fra brønn.

kh har jeg ikke målt på år og dag - men den henger vel sammen med gh eller noe slikt? Når gh økes så øker vel kh også. Ahh, jeg husker ikke helt, men det er noen som vet dette mye bedre enn meg.
Ok.

Da tar jeg det som om det ikke er noen stor krise uten utslag på KH og GH

Utifra det jeg har lest på nett så er det litt krise hvis KH plutselig begynner å synke. Det betyr at bufferevnen til vannet er i ferd med å forsvinne og kan i værstefall føre til at PH faller drastisk.

Er jo ingen tegn på at KH faller her, men jeg får jo ikke målt siden den er så lav. Hvis vannet i springen hadde hatt KH på rund 4 og det ikke var målbart i dammen så hadde det vel vært en annen sak.

Takk for svar
Ja, husker å ha lest noe om dette også, dette med KH. Men slik jeg forstod det (kan godt hende jeg har misforsått litt) så er det vel mest fare for de som prøver å øke ph/Gh, og får svingninger, da burde helst kh være høy for å klare å bufre slik at ph ikke synker for mye. Noe sånt? Haha.

Men hvis ph/gh uansett ligger lavt hele tiden, og ikke skal økes, så har det vel ikke så mye å si.
Å ja. Det høres jo fornuftig ut.

Da regner jeg med at jeg kan ha noen gullfisk snart. Bare la filteret bli ferdig innkjørt.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap