- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Høy gh
Høy gh
Jeg sliter med alt for høy GH. Vi snakker da om 25-30 i en 65L.
Jeg har testet alt jeg har som er hvitt ved å legge det i springvann (GH 3) over nattet og tatt nye prøver som ikke gir økning.
Det jeg står igjen med nå er den svarte sanden jeg har lagt i bunn. Lang historie kort, denne sanden fikk jeg med akvariet. Endelig finner jeg sandposen på loftet og hva står det der: SILIKAT!
Dvs at hele bunnen av akvariet er dekket av silikat!... (kunne like gjerne være kalk)
Er det noen måte å nøytralisere dette på eller er det bare og bite i det sure eple og bytte sand! Og hvordan da gå frem for og beholde bakteriekulturen...
Jeg har testet alt jeg har som er hvitt ved å legge det i springvann (GH 3) over nattet og tatt nye prøver som ikke gir økning.
Det jeg står igjen med nå er den svarte sanden jeg har lagt i bunn. Lang historie kort, denne sanden fikk jeg med akvariet. Endelig finner jeg sandposen på loftet og hva står det der: SILIKAT!
Dvs at hele bunnen av akvariet er dekket av silikat!... (kunne like gjerne være kalk)
Er det noen måte å nøytralisere dette på eller er det bare og bite i det sure eple og bytte sand! Og hvordan da gå frem for og beholde bakteriekulturen...
Postet 05.05.14 kl 21:06
Endret: 05.05.14 kl 21:07
Du kommer aldri til å få lav GH med det substratet så grip eplet
Det er ikke farlig med bakteriene. Selv om det selvsagt finnes bakterier i sanda, er det også mange i filteret ditt. Bakteriene vil doble seg to til tre ganger i løpet av et døgn og med en god bakteriekultur i filteret, vil du snart ha balanse mellom bakterier og næringstilgang igjen.
Om du er engstelig, kan du ta et daglig vannbytte de første to tre dagene.
Om kornstørrelsen på sanda ikke er optimal for de fiskene du har/ønsker deg, er dette anledningen til å gjøre noe med det også.
Det er ikke farlig med bakteriene. Selv om det selvsagt finnes bakterier i sanda, er det også mange i filteret ditt. Bakteriene vil doble seg to til tre ganger i løpet av et døgn og med en god bakteriekultur i filteret, vil du snart ha balanse mellom bakterier og næringstilgang igjen.
Om du er engstelig, kan du ta et daglig vannbytte de første to tre dagene.
Om kornstørrelsen på sanda ikke er optimal for de fiskene du har/ønsker deg, er dette anledningen til å gjøre noe med det også.
Postet 05.05.14 kl 22:21
Bakteriekulturen sitter i filteret så du kan fint skifte sand uten at den går dukken. En veldig enkel måte å bytte sand på uten å forstyrre fiskene for mye er å bruke hevertslangen og suge ut sanden. Tøm vannet tilbake i tanken og fortsett til du har fått ut så mye av sanden som du kan. Så er det bare å fylle i ny sand på samme vis, men nå med sand og vann i en bøtte stående over karet og med slangen ned i akvariet. Har gjort dette ved flere anledninger ved skifte av bunnlag og når jeg har fyllt på sand. Det går raskt og enkelt uten å stresse fiskene for mye, rolige bevegelser og å ta seg god tid er tingen. I det største karet gjorde jeg det i flere omganger og lot de store røttene stå så alt av det gamle bunnlaget ble ikke med ut, men nok til at det ikke skapte noen problemer.
Om du er redd for at det tar for lang tid og at filteret blir stående avslått for lenge så putt det i en bøtte akvarievann og la det stå å gå der mens du holder på. Er det fast filter som du ikke får tatt ut av karet så får du bare sørge for at det er nok vann til at filteret ikke står tørt, og eventuelt starte det opp noen ganger om det tar for lang tid å med sandbyttet. Anbefaler å ha det avslått mesteparten av tiden så ikke vannet virvler opp sanden mens du holder på.
Å senke gh uten å fjerne sanden tror jeg ikke er mulig, den vil uansett dytte gh-en opp igjen.
Om du er redd for at det tar for lang tid og at filteret blir stående avslått for lenge så putt det i en bøtte akvarievann og la det stå å gå der mens du holder på. Er det fast filter som du ikke får tatt ut av karet så får du bare sørge for at det er nok vann til at filteret ikke står tørt, og eventuelt starte det opp noen ganger om det tar for lang tid å med sandbyttet. Anbefaler å ha det avslått mesteparten av tiden så ikke vannet virvler opp sanden mens du holder på.
Å senke gh uten å fjerne sanden tror jeg ikke er mulig, den vil uansett dytte gh-en opp igjen.
Postet 05.05.14 kl 22:25
Hmmm...dette ble nok litt feil. Silikat er en felllesbetegnelse for mange mineraler, som alle inneholder silisium. Det mest kjente silikat vi har er silisiumdioksyd, også kjent som kvarts. Og kvarts finnes jo i all akvariesand, mer eller mindre. Det er jo utallige akvarister her på forumet som bruker Biltema-sand...masse kvarts i den. Samme med Rådasand som jeg bruker. Men hvis sanden er svart, er det ofte vulkansk stein, som gjerne kan inneholde kalsium og magnesium og dermed øke GH.
Det ville nok være lurt å bytte sanda. Jeg ville kanskje flyttet fiskene over i en bøtte imens, og være rask på labben.Skru av filter/pumpe og bruk en slamsuger til å suge opp sanda, og legg i ny skyllet sand. Bakteriene sitter så allikevel i filteret, så det ødelegger ikke bakteriekulturene. Men la eventuelt støv i vannet legge seg litt før du starter opp filteret igjen, ellers kan impelleren lett bli ødelagt.Når filteret har stått stille en stund er det lurt å la det første vannet som kommer ut fra filteret gå i en bøtte, for det blir alltid litt grumsete.
Det ville nok være lurt å bytte sanda. Jeg ville kanskje flyttet fiskene over i en bøtte imens, og være rask på labben.Skru av filter/pumpe og bruk en slamsuger til å suge opp sanda, og legg i ny skyllet sand. Bakteriene sitter så allikevel i filteret, så det ødelegger ikke bakteriekulturene. Men la eventuelt støv i vannet legge seg litt før du starter opp filteret igjen, ellers kan impelleren lett bli ødelagt.Når filteret har stått stille en stund er det lurt å la det første vannet som kommer ut fra filteret gå i en bøtte, for det blir alltid litt grumsete.
Postet 05.05.14 kl 22:37
SilverShadedHmmm...dette ble nok litt feil. Silikat er en felllesbetegnelse for mange mineraler, som alle inneholder silisium. Det mest kjente silikat vi har er silisiumdioksyd, også kjent som kvarts. Og kvarts finnes jo i all akvariesand, mer eller mindre. Det er jo utallige akvarister her på forumet som bruker Biltema-sand...masse kvarts i den. Samme med Rådasand som jeg bruker. Men hvis sanden er svart, er det ofte vulkansk stein, som gjerne kan inneholde kalsium og magnesium og dermed øke GH. Det ville nok være lurt å bytte sanda. Jeg ville kanskje flyttet fiskene over i en bøtte imens, og være rask på labben.Skru av filter/pumpe og bruk en slamsuger til å suge opp sanda, og legg i ny skyllet sand. Bakteriene sitter så allikevel i filteret, så det ødelegger ikke bakteriekulturene. Men la eventuelt støv i vannet legge seg litt før du starter opp filteret igjen, ellers kan impelleren lett bli ødelagt.Når filteret har stått stille en stund er det lurt å la det første vannet som kommer ut fra filteret gå i en bøtte, for det blir alltid litt grumsete.
Det er Råsand, men svart... Jeg har tatt litt i en bøtte jeg lar stå inatt for å være sikker.
Opprinnelig for sandblåsing trur jeg, så sikkert vulkansk...
Men hvis det ikke er den er det bare en "glass" sten og en stubbe igjen... Trolig ikke synderne....
Postet 05.05.14 kl 23:15
Endret: 05.05.14 kl 23:18
Postet 05.05.14 kl 23:16
Postet 05.05.14 kl 23:21
Postet 05.05.14 kl 23:30
Jeg gikk på autopilot da jeg leste svart sand og høy GH. Det har vært ganske mange tråder om svart sand og høy GH og det som normalt viste seg å være synderen var sanda. Årsak: den var opprinnelig hvit sand som var farget. Den hvite, kalkholdige, sanda gjorde at GH steg.
Svart Rådasand er en nyhet som jeg også tviler på.
Svart Rådasand er en nyhet som jeg også tviler på.
Postet 06.05.14 kl 11:40
Postet 06.05.14 kl 17:16
Endret: 06.05.14 kl 17:21
Postet 06.05.14 kl 17:24
Postet 06.05.14 kl 17:38
Postet 06.05.14 kl 19:41
Postet 06.05.14 kl 19:45
Postet 06.05.14 kl 19:50
SilverShadedBare spurte fordi blåsesand ikke er ment som akvariesand. Til akvarier brukes ulike slags murersand, lekesand og bassengsand, i tillegg til de typene dyrebutikken har.
Det er sikkert mye i akvarier som ikke er ment for dem
Mulig det er noe jeg hadde liggende bra Biltema, noe jeg brukte for å blåse noe rust på en bil for leeeeeeenge siden.
Postet 06.05.14 kl 21:07
Endret: 06.05.14 kl 21:08