Ph- crash? ønsker råd fra ph-kyndig

Hei,

Jeg har prøvd å senke ph i mine kar en stund. Har gjort det ved å tilsette Aquatic nature eikebarkekstrakt. Har fulgt doseringen og nå har jeg tilsatt dette hver dag siden forrige torsdag (dvs 7 dager). Problemet er at ph ligger konstant på 7. Jeg har tetra sin dråpetest. Jeg startet vel med 7,5 i det ene karet og har klart å redusere det til 7.
Totalt har jeg jo tilsatt ganske mye syre nå…

Det jeg tenker er at vannet har en form for buffer slik at pH holdes rundt 7. Det jeg nå plutselig har blitt redd for er at denne bufferen skal "brukes opp" og at pH crasher istedet for å få en jevn nedgang slik jeg ønsket.

Er det noen som har råd angående hva jeg kan gjøre? Skulle hatt pH ned til 6,5 iallefall.. vIl det være bedre å bruke en ferdigblandet pH-buffer på 6,5 som jeg mener jeg har sett i en eller annen dyrebutikk?

Får nesten lyst til å gi opp og la pH være 7, men det vil ikke være optimalt for fisken på sikt… Samtidig er jeg livredd for en plutselig og stor ph-dropp om jeg fortsetter…

Hjeeelp

PS: kh er ca 3, mens GH er ca 2. (Var en ukes tid siden jeg målte, men de pleier å være konstante)
Har sand far Biltema, go røtter go mye planter- elders ikke noe annet.
Se på tråden under her om bikarbonat, med litt forklaring rundt temaet.
Du har nok en del bufferkapasitet i karet ditt. Hvis du ikke har målt KH nylig, vil jeg anbefale deg å gjøre det asap. Bufferen vil, som du frykter, brukes opp etter hvert, og du kan få et raskt pH-fall. KH vil ikke holde seg stabil hvis du kontinuerlig tilsetter syrer til akvariet.
Takk for svar SilverShaded!
Og du har helt rett: KH var nå ikke målbar, og da tolker jeg det som at det er like før jeg kan komme til å gå på en pH smell dersom jeg ikke slutter å tilsette syre. Skal lese litt om det du linket til senere i kveld. Kanskje det blir løsningen for meg.

Vil jeg ungå en crash så lenge jeg ikke tilsetter mere syre, eller bør jeg skifte vann også? Ble ikke så enkelt som jeg trodde å senke ph gitt.

Hvorfor fungerer det å senke ph med eikeekstrakt i noen kar, men ikke i alle? har det med KH å gjøre eller er det mange faktorer? Antar at det er en komplisert svar på dette…
Ja, du burde ta et vannbytte for å reparere buffer-kapasiteten i karet. En pH-smell kan komme når som helst, det er litt uforutsigbart. Eikebarkekstrakt inneholder fosforsyre, så det kan være greit å holde øye med fosfor-nivået også. Fosfor er bra for plantene innenfor visse grenser, HVIS balansen i karet mellom lys og næringsstoffer er optimal. Med dårlig lys og/eller ubalansert næringsinnhold kan ikke plantene foreta noen effektiv fotosyntese og man kan få en opphopning av enkelte stoffer. (les: alger)

Det er litt vanskelig å si hvor langt ned man kan komme med eikebark. Det som skjer i karet når man tilsetter fosforsyre, er at det oppstår et konkurrerende buffersystem i vannet i tillegg til karbonat-systemet, og det blir umulig å si hvilket system som slår inn når. Og siden buffer/KH og CO2 henger sammen, har også plantene en del med resultatet å gjøre. Men naturlig nok har det også med utgangs-pH/KH. Jo høyere disse er, jo verre er det å få pH ned. Derfor er slike raske remedier som pH-plus og eikebark/fosforsyre ikke så smart å bruke, siden man ikke har noen totaloversikt over karets bufferevne. God plantevekst og torvfiltrering er en bedre måte å gjøre det på, etter min mening. Tenk på Amazonas...

Nei, dette med bufring, KH og pH er ikke enkelt. Man må igrunnen finne ut hva som funker i egne kar.
Hei og takk igjen

Tror ikke jeg tør å bruke eikebark i akvariene mine igjen… Det ser ikke ut til at det fungerer så bra hos meg...! Har skiftet vann og håper at alt stabiliserer seg til det vanlige igjen, mens jeg grubler på hvordan ph skal komme lavere på en sunn måte(for fiskene) og forbli stabil…

Har lest om torvfiltrering til den store gullmedalje (eller en del iallefall) og det jeg ikke helt forstår er:

Jeg har ikke anledning til å lagre torvvann i store kar. Jeg må enten lage torvvann i ei bøtte og tilsette karene, eller putte torv i et ekstra innerfilter (hvor jeg putter i torv istedet for filtermedie) og bytter ut denne kanskje hver 14 dag…? (Vil dette fungere?)

Men vil ikke dette torvvannet føre til svingninger slik som når jeg tilsetter eikebarkekstrakt (vel- hos meg svinger ikke ph ved tilsetning av eikebark da men…) og hvordan skal jeg klare å holde forholdsvis stabil ph? Vil den ikke synke etterhvert som effekten fra torva avtar?

Og det andre er: fungerer torva på en annen måte en eikebarkekstrakten da? Vil ikke vannet mitt også bufre ph-senkingen som blir gjort med torv?

Beklager- er litt blank her altså, men håper å kunne forstå nok til at jeg får til et vann som er bra for fiskene

Og så må jeg le litt: Jeg trodde jo plutselig at jeg hadde begynt å få til plantene i karene mine- for de har vokst så fint i det siste… Mulig det var fosforen det da Ingen alger derimot, heldigvis!
Ja, ved siden av nitrogen og karbon er fosfor og kalium de viktigste næringsstoffene for plantene (i tillegg må de ha nødvendige sporelementer, så klart).

Torvfiltreing produserer forskjellige humus-syrer som er organiske og noe helt annet enn uorgansik fosforsyre. Dette er svakere syrer enn den sterke fosforsyren. Humus-syrene binder opp hardheten i vannet og senker pH mye mer kontrollert og stabilt enn fosforsyre. Dette blir omtrent det samme som skjer når planterester blir liggende i vannet i jungelen og skaper sortvann....og i Amazonas vet vi jo at pH svinger forbausende lite. Noe av det samme skjer hvis vi putter f.eks. eikeløv eller katappa-blader i akvariet. Du kan prøve deg fram med en liten pose spagnum-torv i filteret, me pass på at du får ren torv uten tilsatt gjødsel. Holder du øye med pH, vil du se når torvfilteret trenger å byttes. Er jo verdt å prøve ?
Definitivt!

Nå blir det torv
Du har bra forklaringer!

Tusen takk!

Husk på ren spagnum torv, da Beste er å kjøpe slike pressede plater i akvariebutikken. Svell det litt før du bruker det, det utvider seg en del når det trekker vann..Og bare husk på at dette ikke gir momentan reaksjon, kan ta litt tid. Og det vil nok heller ikke funke for store pH-senkninger.
Lykke til !
Tiur torv kan brukes, fås som ren torv uten tilsetning. Jeg bruker (av og til) en pose av den typen som brukes til plagg/tekstil som ellers blir ødelagt i vaskemaskinen og fyller med Tiur torv. En sirkulasjonspumpe påsatt en slangestump, slangestumpen stikkes inn i posen og inn i torven. Det hele legges i en plastdunk med vann. Dette senker pH hos meg fra ca 7,6 til mellom 4 og 5, og holder til nesten 100 liter. Vannet er i utgangspunktet meget bløtt med KH rundt 2 og GH det samme.

Ellers, Steins Eichenextrakt har saltsyre som virkestoff. Har sjelden algeproblemer med Steins. Fikk uheldigvis for noen år siden tak i et dansk produkt som heter pH minus. Det er fortynnet fosforsyre og riktignok senket den pH, men foren algevekst jeg fikk!

Råd: om du senker pH med torvfiltrering, så ikke senk pH ytterligere med eikeekstrakt. Bufferkapasiteten er fjernet av torven og pH går mot null ved bruk at eikeekstrakt!
Høh...er jo sprøtt at man kan ta sterke syrer som fosfor- og salt-syre, farge det brunt, tappe det på flasker og kalle det eikebarkekstrakt....og selge det for masse penger. Kan like gjerne hente det på apoteket, da....
Takk for innspill!!

Jeg gar i dag travet akvariebutikker uten hell og endte til slutt opp med å kjøpe en hel sekk med ugjødslet torv på plantasjen. Det sto at det var 40% av en type sphagnumtorv og 60% av en annen type sphagnumtorv (stod noen tall bak), og ikke noe annet, så da håper jeg det er ok tror dere det?

Satte opp et nytt kar i kveld og var så ivrig at jeg helte et melkeglass med torv i en filterpose og la detunder filtervatten... Så det ble litt "støvete" i karet og jeg gjorde ingen ting med torven før jeg slengte det i... Vi får se hvordan det ligger an i morgen. Jeg har ikke puttet i fisk altså de får flytte over med "sin egen pumpe" og vann når jeg ser om det blir bra.

Spennende! Blir gøy å se hvor gult vannet blir og om det blir mye svevepartikler.
La også substantiv under sanden, som jeg så inneholdt sphagnum. Håper det vokser og gror

God kveld!
Oppdatering:

Etter tilsetning av torv i det nyoppsatte akvariet, har ph sunket til ca 6,5. Var ca 7 i går

Jeg måler med tetra og JBL som har skala på 0,5, så jeg får det ikke helt nøyaktig, men fargen var nærmere 6,5 enn 7 nå.
Nå skal jeg bare følge med så det ikke blir for surt…

De andre karene får vente litt til, så de får enda et vannskifte på "vannskiftedagen" (fredag) før jeg klusser noe mer. Har lyst å bli kvitt mest mulig av eikebarken først.
Jeg øyner iallefalll håp for en stabil og naturlig lavere p etterhvert.

Takk igjen for de nyttige innspill og utfyllende svar som jeg har fått!

Så bra
Men husk på at et nyoppsatt akvarium er langt fra stabilt, så ting kan forandre seg over tid. Du får nok prøve det etter hvert i mer etablerte kar, og snart har du perfeksjonert metoden , tenker jeg.
Ja jeg håper å få det til

Jeg tok med pumen fra det gamle karet over i det nye, men grusen er ny, så det tar nok en stund før jeg har opparbeidet stabilitet i karet.

Har iallefall fått opp troen på at det skal være mulig å få til lit surere vann på en naturlig måte, som fiskene blir fornøyd med, og det er gøy

Ja, ikke sant ? Mindre kjemikalier, mer "naturlige" metoder...når det er mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Aagedal
Reklame for plussmedlemskap