Ph hjelp..

Jeg sliter med å forstå Ph verdiene mine.

Jeg har API og Jbl Dråpetest, samt Aquavital multitest og ph strips.

API testen måler PH fra 6-7,6 den viste laangt over 7,6
JBL Test måler PH fra 3-10 den viste 7 - 7,5 (synes den er vanskelig å lese av. (så like nyanser)
Aquavital viste verdien 6,8 i PH
Ph strips : 8

KH på 5.

Så jeg skjønner virkelig ikke hvilken PH jeg egentlig har i akvariet.
Vannet i springen har PH på rundt 6,4..

Hvilken PH test er mest nøyaktig og enklest å lese av? Finnes det en god Digital PH måler som måler helt greit. (uten helt ville feilmålinger) og som ikke koster over 1000kr?

Det er "god butikk" å selge akvarister alskens (upresise) vann-testingsutstyr, skjønner jeg......Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, for jeg har aldri kjøpt slike.
Hvis du vet hvilket pH-område du er i, bør du bruke enten JBL pH 6.0-7.6 eller JBL pH 7.4-9.0. Disse er mer målrettet og nøyaktige. pH 3-10 blir et for stort område å måle over, og det blir vanskelig å få et nøyaktig resultat. Den har heller ikke sammenlignings-funksjonaliteten med to glass.
Hva gjør JBL sine snevrere ph test så mye bedre /enklere å lese av enn den fra 3-10?
Synes testene til API er mye enklere å lese av, men siden alle viser så ulikt så vet jeg ikke om den er rett.
Først og fremst er det avlesningsmetoden, hvor du ser på prøven ovenfra og direkte sammenligner med en skala med større fargeforskjeller. Prøveglass og et glass med rent akvarievann settes i en holder som du setter oppå og beveger over skalaen. Slik ser du DIN farge i forhold til skalaen mye bedre, etter min mening. Å holde ett glass opp mot en skala er vanskeligere å avlese.
Er litt "skeptisk" til å kjøpe enda flere dråpe tester:-P JBL synes jeg har så svake farger og derfor så vanskelig å se hvor de hører til.
Vil fargen bli sterkere om jeg "sløser" med dråper å har noen ekstra oppi? Eller vil det endre resultatet?
Alle dråpetester er ment å brukes etter produsentens anvisning. Feil bruk kan gjøre at resultatet blir feil.
Hvis du har andre dråpetester fra JBL (enn pH 3-10, KH og GH) som bruker holderne, så kjenner du jo deres sammenligningsprinsipp. Fargene er ikke "svake" når man bruker dem riktig. Men ingen presser deg til å kjøpe noe du ikke har prøvd...jeg bare kom med et forslag og er ikke her for å forsvare JBL
ok, isåfall er det ingen vits å sløse med dråper. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg har evt.gjort feil med testen. står nøyaktig hvor mye vann og dråper som skal i og hvor lenge jeg skal vente med å avlese. og er nøye med rengjøring. Men synes at det er svak farge og derfor vanskelig å lese siden ph fra 6,5-8,5 alle er grønne på JBL sine tester.

Jeg spør jo om råd, så takk for tips
Tilfeldig bekjentskap
© Are Gjerde
Reklame for plussmedlemskap