Coop salmiakk

Noen som har erfaring med denne til bruk i akvarium? Står at det er kun Aqua og amoniakk, men når jeg leser her inne så anbefales det kun lilleborg sin salmi. (Får ikke tak i lilleborg salmi her jeg bor.
Skal brukes i akvariet til å holde liv i bakterielultur, har kun planter oppi nå.
Noen som kan hjelpe meg å regne ut dosering? Har 250l akvarie med litt planter i.
Den kan brukes HVIS det ikke fins vaskemidler/såpe eller parfymestoffer. Hvis du kan, rist den og sjekk om det blir skum på. Den skal ikke lukte noe annet enn ammoniakk (forsiktig !)
Kan ikke hjelpe deg med å finne dose uten å vite konsentrasjonen. Det skal stå på flasken...vanligvis et sted mellom 8 og 10 %.
Lukter salmiakk. Sjekket databladet, og det står at det kun er salmiakk ik den det også.. Det står at den inneholder mellom 5-10%.. Ikke så nøyaktig altså? Er 3 ml kanskje nok til å begynne med?
Det var en elendig innholdsangivelse...ikke godt nok. Min salmi-kalkulator er her. Hvis vi sier at det er 10% (bare for å ta i) og at vi ønsker 3ppm ammoniakk, vil det si 6 ml i et 200 liters kar. Da trekker jeg fra for sand og annet stæsj i akvariet.

Prøv med 5 ml, og mål etter to timer hvor mye ammoniakk det er i vannet. Det holder å ligge på 3ppm. Så du får justere til noe deromkring.
Takk 3 ppm =3 ml? Skal jeg hver gang den faller under 3, tilføre litt salmiakk på nytt?
Har forresten kun 2 røtter og noe planter flytende i akvariet. Venter på nytt bunnlag i posten. har uansett ikke fullt opp. Så ca. 200l er ganske nøyaktig mengde vann.
Er en stund siden jeg har byttet noe vann, og no3 var veldig høyt. Burde jeg bare la det være høyt nå?
Nei, 3 ppm og 3 ml er ikke det samme ! Tilsett sånn at du har omtrent 3 ppm.

Ta gjerne et 50% vannbytte, særlig hvis du har mye nitrat.
Sjekket nitrat ikveld, og den var på 5. Så det er jo ikke noe høyt.. Bekrefter nok en gang at jeg bare bør kaste stripsene..
Nh3/nh4 er på 2
No2 er på 0,05
Ph er på 7,6.. Fortsatt veldig mye høyere enn jeg ønsker.

Litt usikker på hva jeg bør gjøre nå. råd mottas med glede
Jeg har kun litt planter oppi akvariet nå mens jeg venter på sanden jeg har bestilt. Har 3 filter som jeg gjerne vil beholde bakteriekulturene i, ph i akvariet er på nå på 7,6 (hadde malawi i akvariet før, og ph økende sand, har fjernet sanden og byttet vann flere ganger 50% i slengen.. Brukt først natron til å heve ph, så ph/kh + ), ph i springen er på 6,4 ca. Ønsker å få ned ph i akvariet på under 7, ideelt 6,5, har hatt torv idet ene utvendige filteret mitt nå i ca en uke.

Hvordan kan jeg på best mulig småte enke ph samtidig beholde bakteriekulturene i filtermediene?
Usikker på hvor ofte jeg bør måle og tilføre amoniakk?
jeg tilførte 5 ml salmiakk i går kl.18. kl. 20 var konsentrasjon på 3ppm, målte på nytt nå kl. 11, og nh3/nh4 er på 0,50ppm.. Kan jeg da for enkelhetens skyld tilføre 3 ml hver 12 time. eller bør jeg måle hver gang?
Det holder å tilsette en gang i døgnet. Hvis du da tilsetter 5-6 ml burde det gå helt fint til det er gått 1 døgn.
Ok, takk tilsatte 3 ml til i ettermiddag så skal jeg begynne med 6 ml i slengen fra i morgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap