- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Logg for innkjøring med salmi-metoden, 180l.
Logg for innkjøring med salmi-metoden, 180l.
I dag begynte jeg innkjøring av 180-litern. Tråden til akvariet finner du her:
Akvariet har stått med planter, grus/sand, soil og tilsynelatende noen snegler siden fredag 15.08.14. Vannet er kun tilsatt flytende Co2 (Neutro Co2)og flytende gjødning Tropica Plant Growth).
Følgende målninger hadde jeg på vannet før jeg startet med salmiakk:
pH: 7,8
Gh: 4,5*dH
Kh: 2.5 *dH
NH3/NH4: Tilnærmet 0 mg/l
NO2: >0,3 mg/l
Regnet så ut hvor mye salmiakk jeg skulle tilsette med salmiakkkalkulatoren som ligger her på forumet. Bruker lilleborg sin Salmiakk, som er oppgitt til 9%, og regnet akvariet som 150l. Formelen ble følgende:
[5/(9x10) ] x 150= 8,3ml
Jeg tilsatte da 8ml salmiakk klokken 19.00.
Klokken 20.00 målte jeg NH3/NH4 til ca 4 mg/l og en pH på 9.
pH er målt med elektronisk instrument. Alle andre verdier er målt med TetraTest AnalySet.
Kom gjerne med forslag, innspill eller kommentarer. Det er tross alt første gangen jeg prøver denne metoden.
Akvariet har stått med planter, grus/sand, soil og tilsynelatende noen snegler siden fredag 15.08.14. Vannet er kun tilsatt flytende Co2 (Neutro Co2)og flytende gjødning Tropica Plant Growth).
Følgende målninger hadde jeg på vannet før jeg startet med salmiakk:
Gh: 4,5*dH
Kh: 2.5 *dH
NH3/NH4: Tilnærmet 0 mg/l
NO2: >0,3 mg/l
Regnet så ut hvor mye salmiakk jeg skulle tilsette med salmiakkkalkulatoren som ligger her på forumet. Bruker lilleborg sin Salmiakk, som er oppgitt til 9%, og regnet akvariet som 150l. Formelen ble følgende:
[5/(9x10) ] x 150= 8,3ml
Jeg tilsatte da 8ml salmiakk klokken 19.00.
Klokken 20.00 målte jeg NH3/NH4 til ca 4 mg/l og en pH på 9.
pH er målt med elektronisk instrument. Alle andre verdier er målt med TetraTest AnalySet.
Kom gjerne med forslag, innspill eller kommentarer. Det er tross alt første gangen jeg prøver denne metoden.
Postet 18.08.14 kl 23:32
Veldig ryddig og fint fremstilt Høres ut som du har orden på sakene, så dette blir nok bra. Og kalkulatoren funker som den skal også. En ammoniakk-verdi på 4ppm er utmerket å legge seg på.
Syns du har en smule høy pH, det hadde nok vært bra å få den ned til 8. Men ikke bruk noe pH-minus kjemikalier, det komliserer bare buffer-systemet i karet. Dette er bare snakk om et midlertidig tiltak, så du kan bruke litt eddik eller sitronsyre. Men forsiktig...lite av gangen.
Da er det bare å regne med en ukes tid hvor lite skjer, før bakteriene kommer igang og begynner å forbruke ammoniakk. Ikke tilsett mer Salmi før det dropper under 1ppm.
Lykke til...følger med på loggen din.
Edit : Ser i den andre tråden din at du muligens har brukt filterguffe. I så fall skjer nok ting litt kjappere, men prinsippet er naturligvis det samme.
Syns du har en smule høy pH, det hadde nok vært bra å få den ned til 8. Men ikke bruk noe pH-minus kjemikalier, det komliserer bare buffer-systemet i karet. Dette er bare snakk om et midlertidig tiltak, så du kan bruke litt eddik eller sitronsyre. Men forsiktig...lite av gangen.
Da er det bare å regne med en ukes tid hvor lite skjer, før bakteriene kommer igang og begynner å forbruke ammoniakk. Ikke tilsett mer Salmi før det dropper under 1ppm.
Lykke til...følger med på loggen din.
Edit : Ser i den andre tråden din at du muligens har brukt filterguffe. I så fall skjer nok ting litt kjappere, men prinsippet er naturligvis det samme.
Postet 19.08.14 kl 08:13
Endret: 19.08.14 kl 08:26
Angående pH, syns jeg selv denne er litt høy. Målte mindre pH i kranevannet, så noe i karet må påvirke pH'en litt. Salmiakken påvirket det såklart etter at den ble tilsatt.
Brukte litt filtergugge ja, men denne ble satt til på Fredag, så jeg er usikker på hvilken virkning den har hatt.
Skal se om jeg prøver å senke pH'en som du nevner etterhvert. Vil bare se litt hvor det havner først
Brukte litt filtergugge ja, men denne ble satt til på Fredag, så jeg er usikker på hvilken virkning den har hatt.
Skal se om jeg prøver å senke pH'en som du nevner etterhvert. Vil bare se litt hvor det havner først
Postet 19.08.14 kl 10:24
Ja, som sagt er det egentlig bare snakk om et midlertidig grep for å veie litt opp for ammoniakken som hever pH. Den vil nok gå ned igjen etterhvert, men det hadde vært å bra å senke den litt akkurat nå for å få en god start på bakteriene.
Du sier ikke noe om hva slags soil du har brukt og hva du ellers har av dekor...mulig noe av dette kan virke inn på pH.
Du sier ikke noe om hva slags soil du har brukt og hva du ellers har av dekor...mulig noe av dette kan virke inn på pH.
Postet 19.08.14 kl 11:11
Postet 19.08.14 kl 11:29
Postet 19.08.14 kl 11:37
Nei, tror ikke du skal bruke slik sitronsaft. Den inneholder konserveringsmidler og gudene vet hva annet.
Den blomsterjorda lurer jeg litt på, den inneholder nok en god del gjødsel av animalsk opprinnelse, som kan være problematisk. Så jeg ville nok holdt et godt øye med både nitratt og fosfor-nivåene etter hvert.
Den blomsterjorda lurer jeg litt på, den inneholder nok en god del gjødsel av animalsk opprinnelse, som kan være problematisk. Så jeg ville nok holdt et godt øye med både nitratt og fosfor-nivåene etter hvert.
Postet 19.08.14 kl 12:48
SilverShadedNei, tror ikke du skal bruke slik sitronsaft. Den inneholder konserveringsmidler og gudene vet hva annet. Den blomsterjorda lurer jeg litt på, den inneholder nok en god del gjødsel av animalsk opprinnelse, som kan være problematisk. Så jeg ville nok holdt et godt øye med både nitratt og fosfor-nivåene etter hvert.
Fikk anbefalt denne jorden av en som bruker den i alle sine kar. Denne karen driver med aquascaping, og er veldig opptatt av vannverdier. Jeg skal nok følge med, men har ikke vist tegn til nitrat før innkjøring startet. Fosfor, finnes det dråpetest for dette også?
Angående sitronjuicen, så inneholder den saft fra sitroner og konserveringmiddel (E224 kalumdisulfit)
Skal kjøpe inn vanlig eddik jeg da, eller får man kjøpt sitronsyre på apotek?
Postet 19.08.14 kl 13:20
Endret: 19.08.14 kl 13:22
Dirt-tanks kan gå veldig bra, det. Men folk som driver med aquascaping har ofte mye mer planter enn det vanligvis fins i et selskapsakvarium. Blandt annet legger de stor vekt på å ha "heldekkende" teppedannende vekster. Plantene vil således bruke næringsstoffene etter hvert. Og ja, JBL har fosfat-test.
Sitronsyre får du på apoteket. De har det også i dagligvaren, men denne har vanligvis også konserveringsmiddel. Eddik 7% fra dagligvaren er trygt å bruke. Kjøper du eddikessens (35%, du unngår brunfarven) så vær ytterst forsiktig, den er sterk, så ta det 0.5 ml av gangen !
Sitronsyre får du på apoteket. De har det også i dagligvaren, men denne har vanligvis også konserveringsmiddel. Eddik 7% fra dagligvaren er trygt å bruke. Kjøper du eddikessens (35%, du unngår brunfarven) så vær ytterst forsiktig, den er sterk, så ta det 0.5 ml av gangen !
Postet 19.08.14 kl 14:02
Postet 19.08.14 kl 15:04
Eddik er greit å ta til under innkjøringen, når det trengs. Bruker det selv. Det endrer ikke vannets buffer-evne og er kun for relativt små og midlertidige justeringer.
For permanent bufring av karet til ønsket pH anbefaler jeg Seachem's Acid buffer og Alkaline buffer. Ja, man må bruke begge ! Og det gjør du etter oppskriften her.
Jeg bruker disse ved hvert vannbytte, det er bare å veie opp de riktige mengdene og tilsette i byttevannet mens det lufter seg. Resultatet er fjellstø pH, uten noen tilsetninger av hverken fosfater eller karbonater (som det er i de fleste såkallte buffer-produkter og pH-down/pH-up-produkter).
For permanent bufring av karet til ønsket pH anbefaler jeg Seachem's Acid buffer og Alkaline buffer. Ja, man må bruke begge ! Og det gjør du etter oppskriften her.
Jeg bruker disse ved hvert vannbytte, det er bare å veie opp de riktige mengdene og tilsette i byttevannet mens det lufter seg. Resultatet er fjellstø pH, uten noen tilsetninger av hverken fosfater eller karbonater (som det er i de fleste såkallte buffer-produkter og pH-down/pH-up-produkter).
Postet 19.08.14 kl 15:33
19.08.14
21.20:
NH3/NH4: mellom 1,5 og 3, nærmere 3.
Tilsetter derfor ikke mer Salmiakk i dag. Har også bestemt meg for å flytte måletidspunktet til formiddag, da jeg har bedre lys for å lese fargeskalaen. Litt ekkelt i kunstig lys.
21.30:
Tilsatte sitronsyre for å senke pH, tilsatte litt mye så pH endte på 6,7. Skal være mer forsiktig med dette senere.
21.20:
NH3/NH4: mellom 1,5 og 3, nærmere 3.
Tilsetter derfor ikke mer Salmiakk i dag. Har også bestemt meg for å flytte måletidspunktet til formiddag, da jeg har bedre lys for å lese fargeskalaen. Litt ekkelt i kunstig lys.
21.30:
Tilsatte sitronsyre for å senke pH, tilsatte litt mye så pH endte på 6,7. Skal være mer forsiktig med dette senere.
Postet 19.08.14 kl 21:38
Postet 20.08.14 kl 15:02
Endret: 20.08.14 kl 15:03
Det er fordelaktig å måle/tilsette til noenlunde samme tid hver dag, siden verdiene man måler sier noe om fortgangen i prosessen. Og da er det fint å ha mest mulige ensartet tidsintervall å forholde seg til, det gjør det enklere å se hvordan verdiene utvikler seg,
.
Dette er ikke et must, men veldig praktisk. Dessuten er "24-timers-testen" det endelige bevis på ferdig innkjøring.
.
Dette er ikke et must, men veldig praktisk. Dessuten er "24-timers-testen" det endelige bevis på ferdig innkjøring.
Postet 20.08.14 kl 15:09
Postet 20.08.14 kl 15:24
Postet 20.08.14 kl 15:28
Postet 21.08.14 kl 17:25
Postet 21.08.14 kl 19:55
Endret: 21.08.14 kl 19:57
Postet 21.08.14 kl 20:04
Postet 21.08.14 kl 20:54
Endret: 21.08.14 kl 21:11