Hjelp med vannverdier

Har nylig gjort et vannskift og målte vannverdien en halvtime etter skiftet. Nitrit nivået er vell høyt på bildet? Eller har jeg målt får tidlig? Skiftet nesten halvparten av vannet, har 180l akvarium. Noe jeg gjør galt? Noen andre verdier jeg bør få fikset? Ps: er enda nybegynner på dette! :p
Inaktiv bruker
Mener å huske at jeg advarte deg mot netopp de filtrene dine. Der jeg mente dem er for små og at du ikke burde kjøpe flere fisk før dem var innkjørte? Mulig jeg tar feil.
Løsningen er uansett vannbytte, 40-50% i 6-7 dager fremover
Btw. Stripstest er veldig unøyaktig, til dels ubrukelig, Spander heller noen kroner på skikkelig dråpe kit.

Dær var var det ja. LINK
Har målt flere ganger i uken uten noen problemer. Kun idag! Å bruker fårtsatt begge pumpene til jeg får pumpen såm er bestilt fra ebay...
Skal dra imorgen å kjøpe dråpetest!
Har tatt dråpetest idag å har ca 1,00mg/l nitrit i vannet. Blir å gjøre vannskift hver dag i 7 daga fremover. Men når jeg har fått nypumpen hva bør jeg gjøre da? La alle 3 pumpene stå i å på? Evt hvor lenge?
La alle pumpene være i drift i en 3-4 uker.. Hvis du tar ut de 2 gamle så har du ingen bakterier som tar nitritten i karet. Det tar en stund før bakteriene setter seg skikkelig i det nye filteret ditt, så la de gamle være og bare fortsett å vær flink med daglige vannbytter Dessuten så er det en fordel med mere en et filter, sånn i tilfelle det går i stykker. Da har du et i drift iallefall..
Okei da skal alle 3 stå på når den nye kommer. har nettopp tatt et vannskift, Men bør jeg måle får nitrit etter hvert vannskift? Også mente du at det er lurt å ha 2 pumper i bruk hele tiden? Blir ikke det veldig mye strøm? :p tusen takk får alle svar!
Du måler FØR hvert vannskifte og 2 filterpumper i drift til vanlig når alt er stabilt ja.. Tja, blir vel ikke så galt i forbruk men det er jo en hobby så litt mnd utgifter må medberegnes
Tænkte på strøm inni akvariumet! ^^ eg såm e litt dårlig å fårklare :p kostnadene et verd det!
Ja det er de Neida, ikke dårlig bare misforsto deg
Burde ikke bli for mye bevegelse, men dette kan ofte justeres eller utblås vendes i annen retning.
Okei, tusen takk får hjelpa
I går fikk jeg den nye pumpa (Eheim pro 3 350 utvendig) og fikk startet den. Har tatt ca 50% vannskifte siden fredag men synes ikke nitritten går ned, skal jeg fårtsette med vannskift til jeg ser nitritten går ned?
Nitritt skal være på null ! Så ja, du bør fortsette med vannbytter til du ikke ser noe nitritt lenger. Hvis nitritt er på eller over 0.25 ppm kan det være nødvendig å bytte flere ganger hver dag for å redde fiskene.
Min ligger på nesten 1,00mg/l (dråpetest) så da tar jeg to vannskift hver dag? Men du har skrevet ppm? Hva betyr det?
Huffda...1ppm er ikke bra, da bør du bytte 30-40% vann minst 1 gang hver dag.

ppm betyr parts-per-million. Det er da det samme som mg/l, siden 1 liter veier 1 million milligram Disse to benevnelsene brukes om hverandre.
Har gjort et vannskift på ca 50% i 6 dager, men starter i dag med to vannskift på ca 40% hver dag fremover. Har hatt i karet to pumper der begge er får små, kjøpt ny å nå står alle 3 å går i karet jeg har fårventet dødsfall men alle lever enda!
Ja, hvis du er flink med vannbyttene, klarer de seg nok gjennom denne perioden
Nå har jeg tatt vannskift på ca 50% hver dag siden fredag 5/9, di to siste dagan har eg tatt 2 vannskift per dag. Nitritten er gått fra 1,00 til 0,50. Er det noe jeg kan gjøre får å fårbedre det enda mere? 3 vannskift? Skifteut mer en 50%?
Fortsett aktivt med vannbytter du, så faller det etterhvert..
Nå er vannet i karet helt uten nitrit! Mistet kun to fisker. Takk får all hjelp!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap