- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitritt
Nitritt
Jeg er kommet ganske langt ut i salmi-innkjøringen, og lurte på når nitritten begynner å avta? Nitritten begynte å øke for ca 15 dager siden. Jeg har funnet ut at jeg har nok nitrosomonasbakterier, fordi jeg har helt salmi til verdien på nh3 var på 3. Og etter 24 timer på 0. Men jeg lurer da på når omtrent jeg får nok nitrospiraebakterier, og at nitritt begynner å synke?
Postet 22.09.14 kl 21:46
Pleier å ta 3 uker pluss minus fra nitritt går i taket til den kommer ned igjen. Så "henger" det litt nitritt igjen i en ukes tid før karet er klart. Sånn har det vært her, iallfall.
Pass på så pH ikke ramler for lavt, og at nitrat ikke blir alt for høyt. Begge deler kan bremse eller stanse utviklingen.
Pass på så pH ikke ramler for lavt, og at nitrat ikke blir alt for høyt. Begge deler kan bremse eller stanse utviklingen.
Postet 22.09.14 kl 23:22
Postet 23.09.14 kl 07:21
Postet 23.09.14 kl 08:16
Postet 23.09.14 kl 13:00
FredriksensimonOk :) vannet i akvariet er litt brunaktig, men det tror jeg er røttene som farger av. Men det jeg lurte på var om det kan ha noe innvirkning på testene? Vil det endre fargeresultatet hvis vannet er litt brunaktig?
Det er normalt at røttene farger vannet noe i begynnelsen. Som regel vil det over tid gi seg litt, men det er litt forskjellig og helt individuelt fra trerot til trerot hvor lenge det pågår. Personlig synes jeg en viss gylden tone i vannet er pent, det gir akvariet en slags regnskog-feeling, synes jeg
Vanntester KAN vel bli littegranne vanskeligere å tolke farge-svaret på, hvis det er så at vannet er svært brunt. Men som regel går det greit, det pleier ikke farge så ille av vanlige mangroverøtter iallefall. Vet ikke hva slags røtter du har? Sånne afrikanske mopani-røtter forvandler vannet til kaffe nærmest, og gir seg ikke heller..!
Med unntak av fargen kan gjøre det vanskeligere å tolke vanntestsvaret, har ikke røttene noen innvirkning på resultatene, såvidt jeg vet.
Postet 23.09.14 kl 13:49
Vet ikke hva røttene heter nei, men det er disse. Hadde vært fint å vite hva slags det er dessuten hadde jeg noen store tykke mørke røtter oppi for en stund siden, men jeg måtte bytte til disse fordi vannet ble altfor brunt!
Jeg skiftet nettop 75 liter vann, og tilsatte salmi. Men vannet er forsatt tåkete. Kan det være infusorier? Dessuten svever det fult av larver/åmer (?) i akvariet.. Er dette normalt? De er veldig små og de er hvite. kan det være lurt å mørkelegge karet, med plantene i? Eller vil dette ha innvirkning på innkjøringen? Vil helst ha vannet klart og fint til fiskene kommer
Jeg skiftet nettop 75 liter vann, og tilsatte salmi. Men vannet er forsatt tåkete. Kan det være infusorier? Dessuten svever det fult av larver/åmer (?) i akvariet.. Er dette normalt? De er veldig små og de er hvite. kan det være lurt å mørkelegge karet, med plantene i? Eller vil dette ha innvirkning på innkjøringen? Vil helst ha vannet klart og fint til fiskene kommer
Postet 23.09.14 kl 15:37
Postet 24.09.14 kl 15:29