O2 eller co2....

hei

Har regnet ut at det ca er 1,2-3 mg CO2 i mitt akvarium.
KH = 4, og Ph ligger mellom 7,5 og 8.

Siden Ph ligger litt i "overkant"så burde jeg ha mindre sirkulasjon osv i overflaten..
slik at CO2 får mulighet til å øke, som igjen vil redusere Ph....
Eller har jeg misforstått totalt?

Kranvannet lå på ca ph 6-6,5, så det er sikkert noe i karet som øker ph verdien...(målte rett etter jeg hadde tappet, men ut fra hva jg har lest bør man la kranvannet man skal teste stå 1-2 døgn...?

For å øke CO2 bør man legge utblåseren slik at det kun gir litt sirkulering i vannoverflaten, slik at ikke CO2 luftes ut, MEN
for å tilføre nok O2 til fiskene, så bør man sette utblåseren slik at det bobler litt i overflaten osv...vil jo at fiskene skal ha nok oksygen også....

har kun kampfisken, men ønsker meg mye større akvarium og maller og noen andre småfisk etterhvert, og spes.mallene ønsker seg vel oksygenrikt vann.

btw...er det mulig å ha sunne verdier av O2 og CO2 samtidig?

Føler meg veldig forvirret :O
Ja, det er nok du som har fått det litt rundt bakfoten.

Alle gasser som skal oppløses i akvarievannet må jo komme fra et sted. Og med mindre man injiserer dem "kunstig", så kommer de fra luften. Så både O2 og CO2 utveksles gjennom overflaten på vannet, jo større overflate, jo mer kontaktflate og jo mer gassutveksling med lufta. Dermed gjelder altså samme sak for både O2 og CO2 : bevegelse i overflaten fremmer gassutvekslingen. Det skal ikke 'boble', da kan det virke mot sin hensikt, men være krusninger/bittesmå "bølger". Maksimum oppløselighet av CO2 i vann under normalt atmosfærisk trykk ligger på rundt 1.5 g/l ved akvarietemperatur, men det oppnår man jo ikke i akvariet. Ikke hadde fiskene tålt det heller Men de fleste fisk klarer seg godt med et CO2-innhold på 20-25 mg/l.

I kranvannet har du jo også CO2 og O2. Og i noen tilfeller er det også ganske mye luft oppløst i vannet, noe du ser ved at det legger seg bobler på veggen i bøtta hvis du tapper vann og lar det stå. Det kan være en fordel å la vannet stå et par timer for å lufte ut eventuelt overskudd av gass før du måler pH. men flere døgn er ikke nødvendig.

Sunne verdier av både O2 og CO2 er ikke så vanskelig å oppnå. Vi må bare sørge for at de gassene som opptas fra lufta i overflaten blir sirkulert rundt i akvariet til både planter og fisk. Fiskene trenger oksygenet, plantene trenger CO2. Stillestående vann fører til at nedre vannlag blir i underskudd på både oksygen og CO2, noe som hemmer plantevekst og kan gi fiskene oksygenmangel.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap